2015-09-01, 21:10
  #7609
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Varför ska man sluta?

Varför ska du betala pengar för att må lika bra som någon som inte snusar?
Citera
2015-09-01, 21:31
  #7610
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Varför ska du betala pengar för att må lika bra som någon som inte snusar?
Word up!!
Dessutom går man i konstant abstinens när man snusar, när man har slutat har man bara abstinens ibland.
Citera
2015-09-02, 00:21
  #7611
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dullwut
Du kommer ha det mycket lättare att sluta snusa/röka om du slutar inta nikotin. Det du håller på med nu kommer att dra ut på din abstinens oerhört mycket.

Men lyckas du sluta ändå så spelar ju metoden inte så stor roll

Tja, jag får inte en kick av dom. Men kanske dom håller abstinensen lite på plats. 1-2 cigg varannan dag har det varit sista dagarna. Inget sug efter cigg heller.

Psykiskt så tror jag det funkar, cigg har jag ingen vana kring som jag hade med snus. Nu tar jag en när jag cyklar ner till affären, har jag glömt paketet så ids jag inte ens gå 2 våningar upp och hämta det. Har jag lite tid över så tar jag en cigg på vägen hem, har jag köpt nåt som kräver lite snabbare transport så struntar jag i den.

Men jag börjar vara lur på att dom är nikotinfria, borde känna nåt --- men inte. Tja vad får man för 8-9kr/paket med 20 cigg. Och nej, dom är inte av choklad.
Citera
2015-09-02, 09:06
  #7612
Medlem
Det är självklart helt individuellt hur just du mår av att sluta snusa. Det är väldigt olika hur starkt beroende man utvecklar, och det är stor skillnad på hur man upplever effekterna av att sluta. Jag är ingen läkare, men jag kan se tillbaka på hur det varit för vänner som slutat.

Jag har själv slutat sen ett par veckor tillbaka. Då och då när jag tar en titt på bankkontot kan jag känna mig hyfsat nöjd med pengarna jag börjat spara ihop av att sluta med snuset. Men två minuter senare sköljer helt andra tankar över mig, "är det inte värt att lägga lite pengar på snus ändå?"

För mig är det här kärnan av att sluta snusa – att spela mind games med hjärnan, och gå vinnande ur striden. Abstinensen är nämligen inga problem så länge jag har saker att fylla upp tiden med. Arbetsuppgifter, några extra träningspass och att umgås med vänner. Just då tänker jag inte på snus. När jag blir ensam kommer däremot tankarna på snuset.

Men jag försöker hela tiden att gå tillbaka till en lista jag skrev när jag kände mig som allra mest peppad att lägga av. Själva anledningarna som fick mig att till sluta upp med det här. För mig är den här listan bra att gå tillbaka till när hjärnan (drogen) håller på att vinna mind games'en. Listan tar mig på ett sätt tillbaka till den där tidpunkten då jag kände som allra mest motivation att sluta.

Här är min lista. Kanske kan den hjälpa dig. Annars kan du göra en egen, med dina egna argument.


Varför jag borde sluta snusa.

Jag är beroende av en drog som inte ger mig nåt annat än ett normaltillstånd.

Jag ökar hela tiden mitt snusintag – var ska det sluta?

Det är äckligt och jag luktar illa från munnen.

Jag lägger 20.000 kr varje år på snus. Minst.

Snus har förstört mitt tandkött och kommer att ge mig cancer.

Snus gör mig stressad.

Edit: Har funderat en del på vad som egentligen är gott med snusandet, från min sida. Det är inte speciellt mycket egentligen. Jag kan känna en vag känsla av välbehag när jag ska sätta mig och kolla en film, åka på resa eller köra en längre sträcka med bilen. Att man liksom är 'all set' för att påbörja projektet man ska göra – och då stoppar man in en rejäl jävla snus. Men den där känslan av att snuset ska tillföra något till projektet man ska ta sig för, den uppkommer aldrig. Den består mest i den där inledande spänningen i läppen men efter några minuter har kroppen vant sig och snusen gör sig inte längre påmind där uppe, såvida inte jag rättar till den med tungan. Den största påtagliga känslan av snus är alltså maximerat till 10-20 sekunder, innan jag får tankarna på annat. Filmen eller bilkörningen till exempel. Vilken fail alltså. Så är det i alla fall för mig.
__________________
Senast redigerad av ivanivan12 2015-09-02 kl. 09:19.
Citera
2015-09-02, 14:03
  #7613
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Då checkar jag in på dag 61 som snusfri/nikotinfri idag!

För er som inte känner till min hittills korta väg mot ett snusfritt liv så kommer här lite info.

Man
Snusat sen 1996 (i 19 år)
Förbrukning: 1,5 - 2 dosor lös per dag.
Metod: CT

Det går riktigt bra! Tänker varje dag på snus några gånger men som någon beskrev det tidigare så känns det mest som ett litet "kliande" en stund. Man kan skaka av sig det ganska snabbt. Sen kan det gå 5 timmar innan nästa lilla våg kommer. Är glad att slippa letandet av dosan hela tiden samt att slippa stanna för att handla jämt. Ekonomin är så klart bättre och jag märker även av fysiska förbättringar.
Är helt enkelt väldigt glad över att ha kommit en liten bit på väg men jag vet också att jag fallit dit efter längre uppehåll tidigare.
På något sätt känns det dock annorlunda denna gång.
Kämpa på alla där ute - det blir lättare med tiden. Lovar.

Idag firar jag 100 dagar som snusfri!
Har ju tidigare gjort en del misslyckade försök men denna gång kändes det annorlunda.
Mycket tack vare denna video som jag rekommenderar alla som har slutat, eller funderar på att sluta att se.

https://www.youtube.com/watch?v=G74vJ2etQYk&list=PL_Oe4cHGpavNZK3icPVQjoXC jfdXD9DAS

För mig blev den en riktig tankeställare och hjälpte mig tänka i nya banor och se hela slutandeprocessen på ett helt annat sätt.

Det är så förbannat skönt att slippa snuset.
Citera
2015-09-02, 19:46
  #7614
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Idag firar jag 100 dagar som snusfri!
Har ju tidigare gjort en del misslyckade försök men denna gång kändes det annorlunda.
Mycket tack vare denna video som jag rekommenderar alla som har slutat, eller funderar på att sluta att se.

https://www.youtube.com/watch?v=G74vJ2etQYk&list=PL_Oe4cHGpavNZK3icPVQjoXC jfdXD9DAS

För mig blev den en riktig tankeställare och hjälpte mig tänka i nya banor och se hela slutandeprocessen på ett helt annat sätt.

Det är så förbannat skönt att slippa snuset.

Grattisgrattis! ^^
Citera
2015-09-02, 19:54
  #7615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Heh, jo visst är det nog så. Jag vet inte riktigt dock, tog en snus imorse och har inte haft något sug efter nikotin sedan dess. Har inga som helst planer på att köpa mer snus. Den dosa jag har tänker jag ge bort till en polare här i veckan. Vi får se vad som händer!

Så hur gick det? Eller rättare sagt, vad valde du
Citera
2015-09-02, 22:09
  #7616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Varför ska man sluta?
Läs om sambandet mellan nikotin och mentalsjukdomar.
Citera
2015-09-02, 23:56
  #7617
Medlem
NecroBytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Läs om sambandet mellan nikotin och mentalsjukdomar.

Har du upplevt något sådant själv?
Citera
2015-09-03, 18:53
  #7618
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Så hur gick det? Eller rättare sagt, vad valde du

Hah jag önskar jag kunde sitta här och triumfera med att jag är nikotinfri. Det är inte fallet. Polaren tyckte inte om det specifika märket och ville inte ha skiten. Istället har jag snålsnusat som fan. Förr i tiden hade jag snusat upp dosan på en dag, nu har den räckt i snart 5!

Tar 2-3 snus per dag numera, tycker faktiskt det funkar helt okej. Funderar på att hålla mig till en dosa snus i veckan och se vart det leder. Har även funderat på att köpa hem en stock Choice pepper. Tycker personligen Onico är ren och skär skit.

Men grattis till dig, någon dag kanske jag också når dit!
Citera
2015-09-03, 19:24
  #7619
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Hah jag önskar jag kunde sitta här och triumfera med att jag är nikotinfri. Det är inte fallet. Polaren tyckte inte om det specifika märket och ville inte ha skiten. Istället har jag snålsnusat som fan. Förr i tiden hade jag snusat upp dosan på en dag, nu har den räckt i snart 5!

Tar 2-3 snus per dag numera, tycker faktiskt det funkar helt okej. Funderar på att hålla mig till en dosa snus i veckan och se vart det leder. Har även funderat på att köpa hem en stock Choice pepper. Tycker personligen Onico är ren och skär skit.

Men grattis till dig, någon dag kanske jag också når dit!

Du lyssnar ju ändå inte på råden man ger dig :P Att vilja sluta är inte beundransvärt. Att lyckas sluta är inte svårt heller, förutsatt att du plockar bort hjärntvätten.
Med denna inställning som du har nu så är chansen väldigt låg att du lyckas sluta. Och om du mot förmodan gör det så kommer du förmodligen känna att du försakar en genuin bonus i tillvaron.

Mitt råd är att kolla på detta klippet med ett öppet sinne och en fet snus under läppen (Så du känner dig avkopplad och kan ta in vad han säger)

https://www.youtube.com/watch?v=G74vJ2etQYk
Enjoy! <3
Citera
2015-09-04, 10:13
  #7620
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Du lyssnar ju ändå inte på råden man ger dig :P Att vilja sluta är inte beundransvärt. Att lyckas sluta är inte svårt heller, förutsatt att du plockar bort hjärntvätten.
Med denna inställning som du har nu så är chansen väldigt låg att du lyckas sluta. Och om du mot förmodan gör det så kommer du förmodligen känna att du försakar en genuin bonus i tillvaron.

Mitt råd är att kolla på detta klippet med ett öppet sinne och en fet snus under läppen (Så du känner dig avkopplad och kan ta in vad han säger)

https://www.youtube.com/watch?v=G74vJ2etQYk
Enjoy! <3

Jag kollar klippet nu. Mycket intressant och vettigt! Nu har jag redan slutat, men jag kan tänka att det kan vara till stor hjälp för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in