2015-09-02, 22:49
Medlem
korsvens avatar
Men kom allt med då debatten var ju för inspelad
Citera
2015-09-02, 22:50
Medlem
Anusiktets avatar
Nu semestrar jag utomlands, äter pizza, har utländska vänner och saknar fördomar och stövlar som trampar.

Med det sagt så gjorde Åkesson en fantastisk comeback efter sjukdomsperioden och smulade fullständigt sönder 8 års misslyckad allianspolitik.

En eloge dock till Lööf för att hon lyckades avhålla sig från att bryta ihop och skrika mellan sina påståenden om att hon hjälper glesbyggdskommuner som befinner sig på knä.
Citera
2015-09-02, 22:50
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
De talade om olika saker. JÅ pratade om antalet asylsökande som kommer till Sverige just nu, Lööf pratade om antal beviljade uppehållstillstånd avseende asyl- och anhöriginvandringen.

Och hennes siffra är ändå fel. http://www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a34607721127f/1421326239958/Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+1980-2014.pdf
Citera
2015-09-02, 22:51
Medlem
FWIWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Precis som varje SD-anhängare då. Men då kommenterar du inte för de är ju på din sida. Gå och lägg dig.
Jag är inte av uppfattningen att två fel gör ett rätt. Dessutom får jag ingen tillfredsställelse eller anser det särskilt värdigt att förklara för människor att de är idioter enbart därför att de nått andra politiska slutsatser än mina.
Citera
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
De talade om olika saker. JÅ pratade om antalet asylsökande som kommer till Sverige just nu, Lööf pratade om antal beviljade uppehållstillstånd avseende asyl- och anhöriginvandringen.

Lööfs siffror var enbart för asylsökande och inte anhöriginvandringen.
2014 beviljade vi 110 000 uppehållstillstånd i Sverige.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
Det är underhållande hur majoriteten i den här tråden verkligen försöker intala sig själva och varandra att Jimmie "mosade" Annie. Det blev pinsamt tydligt vilket nazistslo.. förlåt, luftslott Jimpa & Co. är.

Det är ju det som är lite vanskligt med att vara ett missnöjesparti, att vara emot allting är ju väldigt enkelt men man förlorar en aning trovärdighet om man inte har ett skit att leverera själv (vilket tack vare Jimpa nästan nådde en ny nivå av tydlighet i debatten)

Jag tyckte Annie periodvis såg småroad ut när det blev så uppenbart att Jimpa var helt oförmögen att ge något svar.

Hon växte i mina ögon.

Hoppas du är ironisk eller bara ute efter att provocera.

Åkesson lyfte fram det ohållbara med att Sverige tar emot så många på så kort tid som vi gör nu, och föreslår istället mycket konkret och genomförbart att man ska rikta om och ge kraftigt ökad hjälp till krisens närområde via UNHCR. Det leder till:
- Fler får hjälp
- De är redo att bygga upp sitt land när kriget är slut
- Sverige klarar sig som nation
Vad kan vara fel med denna strategi, hur kan man argumentera emot något så självklart.

Lööf har bara floskler att vi "ska" göra saker som vi inte har fått gjort senaste 10-20 åren trots otaliga försök på alla möjliga sätt. Helt enkelt därför att det är omöjligt. Detta "ska" vi "klara av" enligt Lööf:
- De nyanlända "ska" lära sig Svenska snabbare
- Utanförskapet "ska" minska
- De nyanlända "ska" få jobb snabbare
- De nyanlända "ska" integreras bättre.
Allt detta "ska" vi "klara av" enligt Lööf.

Hur kan överhuvudtaget någon ta det som Lööf säger på allvar? Hur är det möjligt?
Citera
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Man kan väl inte begära att JÅ ska veta hur de som redan kommit hit ska integreras , när inte ens de som ställt till problemet har något svar på frågan.

Exakt. Kräva att Jimmie ska ta ansvar för det som sjuklövern ställt till med. Han skulle tagit fram det han tog upp i sommartalet, nämligen att integration blir inte bättre än så här.
Däremot kunde han svarat och inte bara undvikit frågan, det är aldrig bra.

Nej, tycker inte Jimmie kommer till sin rätt i såna här sammanhang när tittarna precis innan fått se flyende så kan han framstå som lite kall. Mattias Karlsson ger ett mer sympatiskt intryck och kunde gott tagit den här debatten.
Jimmies hårda toner kommer passa bra senare när samhällsproblemen ska debatteras.
Citera
2015-09-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag tycker att Åkesson är riktigt dålig på att förvalta de frågor han får. Han står som en repad grammofonskiva och upprepar sig hela tiden.
Åkesson måste slipa på sina argument och vara mer förutseende. Istället för att bara prata om "hjälpa på plats" när han får frågan på vad som ska göras med de som redan är på väg så måste han argumentera bättre för tillfälliga uppehållstillstånd och trycka hårdare på att vi måste bedriva signalpolitik.

Åkesson får ta och skärpa till sig. Han vet på förhand hur debatten artar sig och då måste han ha ett par riktigt slagfärdiga argument att slänga fram. Har han öppet mål måste han slå in bolljäveln och inte dribbla runt för att kråma.

Upprepar du dig så kommer publiken ihåg det du sagt. Börjar du rabbla tiotusentals olika fakta och data så kommer ingen minnas någonting. T.ex kommer vi ihåg nu att vi har sjukt många läkare från Syrien och behöver integration, integration, integration, och nåt om 1 på 200, trots att jag inte bryr mig det minsta.
Citera
2015-09-02, 22:52
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
Det är underhållande hur majoriteten i den här tråden verkligen försöker intala sig själva och varandra att Jimmie "mosade" Annie. Det blev pinsamt tydligt vilket nazistslo.. förlåt, luftslott Jimpa & Co. är.

Det är ju det som är lite vanskligt med att vara ett missnöjesparti, att vara emot allting är ju väldigt enkelt men man förlorar en aning trovärdighet om man inte har ett skit att leverera själv (vilket tack vare Jimpa nästan nådde en ny nivå av tydlighet i debatten)

Jag tyckte Annie periodvis såg småroad ut när det blev så uppenbart att Jimpa var helt oförmögen att ge något svar.

Hon växte i mina ögon.

Du imponeras av en som ljuger om siffror 1/3 läkare 40000 flyktingar 1/200 osv.
När sanningen är 41 läkare på 80 000 flyktingar /år.
Citera
2015-09-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Jag är inte alls säker på att Åkesson får titta på samma reportage. De kanske till och med ändrar reportaget i efterhand för att ena parten ska se dålig ut.

NOTERA även kameravinklarna som gör att det alltid ser ut som att Jimmie Åkesson står ensam och i minoritet.

NOTERA även bilderna i bakgrunden som ska väcka sympati.

De ser det live direkt i sändning... och hör det samtidigt...!! Svårt att manipulera... Tror du inte det hade kommit ut från SD´s sida annars?.... Näää de är så goa ändå...
Citera
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Att komma med "vi har 20 konkreta förslag" när man varit i regeringsposition i åtta år är rätt tamt argument, samtidigt borde Åkesson haft något att säga på frågan om hur vi ska integrera de som redan är här.

Det blev inte oavgjort, båda förlorade.
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Och hennes siffra är ändå fel. http://www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a34607721127f/1421326239958/Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+1980-2014.pdf
Ja jag antar att det var 2014 hon avsåg, men jag minns inte vad hon sa om det mer än att det rörde beviljade uppehållstillstånd på nämnda grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in