Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Varför behövs inte en integrationspolitik? Önskar Sverigedemokraterna segregering av grupper i samhället? Om inte? Hur vill de verka för att detta skall ske efter att gränsbevakningen stärkts?
Fast du har ju vänt på ansvars-/orsakssambandet fullständigt. Bevisbördan över att en fungerande integrationspolitik ens
existerar ligger på den som förordar Västeuropas mest generösa invandringspolitik (Lööf), inte den som inte gör det (Åkesson). Det är ungefär som att jag skulle fråga
dig hur jag ska lösa
mina spelproblem, om jag haft sådana.
Myten som sprids i det tidigare homogena välfärdsstaten Sverige är att det finns något som heter "integrationslösningar". Vilken politiker som helst kan slänga ur sig fraser i stil med att "integrationen ska förbättras", "folk ska komma i jobb fortare", "vi ska ta vara på den kompetens som kommer till Sverige" osv. Trots att ovanstående fraser låter som utmärkta åtgärder för att hantera flyktingmottagandet har det faktum att jag yttrat dem inte gjort mig mer lämpad att lösa frågan. Problemet i Sverige är tron på att det överhuvudtaget finns något som heter integrationsåtgärder, att politiska beslut har förmågan att avsevärt förbättra integrationen.
Det avslöjar ett instrumentell sett att se på invandring. Ungefär som att integration bara handlar om geografisk yta (som Reinfeldt anser) eller antalet fysiska hus i ett samhälle. Integration i ett samhälle går mycket djupare och transcenderar politiska åtgärder. Det är en känsla, en gemenskap som uppnås i en successiv process där två parter samspelar utifrån en gemensam referensram. Problemet kan därmed inte lösas genom politiska beslut, utan måste istället nås socialt - via interaktion, social närhet och en gemensam kultur.
Hur ska ett politiskt beslut kunna skapa det? Hur ska Annie Lööf kunna skapa det?