2015-09-02, 21:58
Medlem
Flyer6s avatar
Har de gått ut med hur hon blivit dödad? Våldtagen med?

Sorry, 353sidor är lite mycket att röja igenom.
Citera
2015-09-02, 22:03
Medlem
takethefifths avatar
Vet att det nämnts tidigare i tråden här angående en kille med asiatiskt utseende som har tagit livet av en tjej tidigare och som bor i Väsby men kan nu inte hitta det igen.
Vet någon av er vem jag talar om och om hans initialer var CS.
Citera
2015-09-02, 22:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ursäkta en fråga som nog ställts. Men var hittar jag svar på den:
Vad händer om någon vägrar lämna DNA-prov? Har någon gjort det? Har polisen rätt att ta DNA-prov i smyg, på t.ex anhållna?

Serievåldtäktsmannen Eliasson i Örebro vägrade komma när han blev kallad och hämtades därför.
Citera
2015-09-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det som eventuellt talar emot nyanlända är vanan eller ovanan att röra sig ute i skog och mark. Har någon väntat i timmar, hoppat fram och slagit ner Ida och sedan släpat henne genom oländig stenig terräng talar det mer för en svensk jägarsoldat eller liknande. MENA-individer är sannolikt väldigt ovana på att gå i obanad terräng.

Det räcker med alla danskar som omkommer i svenska fjällen.
Nja, finns flertal som är djärva (...sjuka?) nog att ta chansen ändå. Har oftast inget med etnicitet att göra eller lokalsinne.
Önskar bara att någon säger till tjejer eller kunnat säga till Ida: man går/springer inte ensam i dessa löparspår, speciellt då man är tjej. Det borde hon förstått meddetsamma efter flertal våldtäkter och mord, såsom på Elin och Lisa.

Sverige har förändrats, jag tänker ej säga x eller y, det är bara så. Och ja, politiker tar aldrig dessa chanser, eller vandrar ensamma för de är väl medvetna om vad de skapat.
Senast redigerad av quezen 2015-09-02 kl. 22:33.
Citera
2015-09-02, 22:34
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Dessutom, knepigt eftersom brottet begicks mitt under sommaren, en tid när många vistas på annan ort än deras "vanliga", antingen p.g.a. semester eller studieuppehåll. När hösten nu kommer, så kan folk som vistades tillfälligt i Upplands Väsby i somras ha hunnit försvinna från orten. Detta försvårar ju naturligtvis polisens strategi att topsa folk i området.

OMVÄNT - ifall GM är en lokalt boende och direkt efter mordet flydde för att gömma sig på annan ort, åkte utomlands eller liknande. Nu när sommaren är slut måste hen i så fall återvända till Väsby för att återgå till jobbet, fortsätta besöka favoritgymmet, återgå till att umgås med eventuella vänner och bekanta. Om hen inte återvänder kan det ju väcka någons misstankar. Alternativt att GM återvänder till hemorten Väsby, men uppträder underligt och på så sätt väcker någon bekants misstankar.

Kan vara så att GM inte har något jobb, gymkort eller vänner och bekanta...
Citera
2015-09-02, 22:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Kan vara så att GM inte har något jobb, gymkort eller vänner och bekanta...

Sant, men det är svårt att vara helt obemärkt i dagens samhälle. Om GM inte har jobb, studier, gymvanor, vänner - så kan ändå någon granne, säljaren i tobaksaffären, handläggaren på soc, you name it - reagera på att en person helt plötsligt beter sig annorlunda.
Citera
2015-09-02, 23:10
Medlem
Skurtrasans avatar
När Idas mamma förklarade i kvällens Nya Efterlyst att Ida ville springa själv pga att hon inte ville bli omsprungen av sin mamma i spåret och när mamman ställde sej frågan " vad fick hon det ifrån?" då undrar jag om det ändå inte är så att Ida bestämt träff med någon vid spåret, situationen verkade så obegriplig för mamman och något som inte brukade hända, jag vågar nog sätta en slant på att gm och Ida inte var okända för varandra.
Citera
2015-09-02, 23:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
"ett tiotal kvalificerade tips kom in till polisen under onsdagsförmiddagen" enligt www.aftonbladet.se/nyheter/article21351494.ab. Det låter ändå hoppingivande att det kommer in vad spaningsledningen bedömer vara kvalificerade tips. Hoppas de har rätt och att någon av dna-kontrollerna ger träff.
Citera
2015-09-02, 23:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
När Idas mamma förklarade i kvällens Nya Efterlyst att Ida ville springa själv pga att hon inte ville bli omsprungen av sin mamma i spåret och när mamman ställde sej frågan " vad fick hon det ifrån?" då undrar jag om det ändå inte är så att Ida bestämt träff med någon vid spåret, situationen verkade så obegriplig för mamman och något som inte brukade hända, jag vågar nog sätta en slant på att gm och Ida inte var okända för varandra.

Jag håller med, utifrån mammans uttalande verkar Ida av någon anledning ha uppträtt annorlunda mot vad hon brukar göra innan hon begav sig ut i spåret den aktuella kvällen, vilket kan tyda på något sorts överenskommet möte med en bekant.

Men samtidigt har spaningsledningen de senaste dagarna uttalat sig väldigt tydligt att GM inte verkar ingå i BO's bekantskapskrets.
Citera
2015-09-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag håller med, utifrån mammans uttalande verkar Ida av någon anledning ha uppträtt annorlunda mot vad hon brukar göra innan hon begav sig ut i spåret den aktuella kvällen, vilket kan tyda på något sorts överenskommet möte med en bekant.

Men samtidigt har spaningsledningen de senaste dagarna uttalat sig väldigt tydligt att GM inte verkar ingå i BO's bekantskapskrets.
lätt att inbilla sig saker med, speciellt då det är sista gången man ser X.
jag menar, hur många gånger kan hon inte varit glad eller uppretad när hon gått ut?

nej, detta var säkert en galning som hon inte beräknade och var beredd på.
Citera
2015-09-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Det polisen borde göra är att kontrollera alla mobilabonnemang som varit på platsen under flera dagar tidigare

Vågar sätta allt i min ägo på att dom pejlat mastarna i området redan den första dagen.
Citera
2015-09-02, 23:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Vågar sätta allt i min ägo på att dom pejlat mastarna i området redan den första dagen.

En sådan pejling ger nog oftare utdelning om det rör sig om flera GM (enklare att upptäcka "mönster" i samtalstrafiken) samt vid brott som planerats i förväg.

Om det i det här fallet är en ensam GM som utfört ett "spontant" överfall så är chanserna förmodligen mindre att hen känt att hen behövt använda mobilen i anslutning till brottet. Och vare sig man vill tro det eller ej, det finns ju faktiskt folk som inte äger mobil eller använder den väldigt sparsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in