2015-09-02, 21:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, du jobbar ju i branschen du om någon borde ju veta att inget åtal väcks innan åklagare är säker på framgång, varför vill du ha ett hafsigt åtal?

Normaltiden för ett sådant här brott är 4-5 månader, ge LGW och de andra den tiden.

Det vill jag inte men åklagaren har själv sagt att åtal kommer väckas i slutet på september, vill bara att den dagen ska komma lite fortare
2015-09-02, 21:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det kan vara mindre än så.. Vi vet att byggnadsställningarna blev stulna, men inte när? Va det ”någon vecka sedan” så behöver de ju inte ens vid något tillfälle sett just Lisa.

Jo vi vet när byggnadsställningarna blev stulna:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.40...-pa-kinnekulle

Citat:
Byggnaden som är en tom ladugård och en blivande spannmålstork, utsattes för stöld så sent som den 7-8 maj i år. Då försvann en stor byggnadsställning samt diesel.
2015-09-02, 22:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
De kankse hade aldrig hört talas om MP. I så fall var det inte konstigt om litauerna gick lite på avstånd och tittade och undrade hur kommer det sig att massa männsikor har kommit hit och trampa marken. Om litauerna är helt oskyldiga så kan det ha varit en konstig syn.

Litauerna visste att Lisa var försvunnen och hade väl redan pratat med polisen också? MPS hade redan sökt i flera dar. Så din förklaring håller inte. "Gick lite på avstånd och tittade" är knappast heller en rättvisande beskrivning av det beteende som gjorde att att man fattade intresse för dem på allvar. Det måste ha varit mer än så
2015-09-02, 22:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det vill jag inte men åklagaren har själv sagt att åtal kommer väckas i slutet på september, vill bara att den dagen ska komma lite fortare
Åklagaren har lovat för mycket. Han kan fördröja åtalet några veckor, men om han inte åtalar så tappar han ansiktet totalt. Det är bättre att ha en domstol att skylla på om det går åt helsefyr.
2015-09-02, 22:04
Bannlyst
Citat:
Var inte värt att titta på.
Sant skulle behövas mer en en timme kanske dem skulle komma fram till något?
2015-09-02, 22:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

Bra, då kan vi vara överens om att kvalitet är det som gäller, jag tror personligen att åtalet är kassaskåpssäkert redan men det skadar inte att verkligen bottna i ett färdigt åtal utan tvivel och brister.
2015-09-02, 22:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren har lovat för mycket. Han kan fördröja åtalet några veckor, men om han inte åtalar så tappar han ansiktet totalt. Det är bättre att ha en domstol att skylla på om det går åt helsefyr.

I ärlighetens namn har åklagaren aldrig tidigare sagt att åtal räknas med att väckas x datum. Däremot har polisen varit lite väl optimistiska, men det sagt räknar jag med åtal för så mycket mer utredningsåtgärder kan knappast finnas. Det är väl i princip några få analysbesked, avslutande förhör, delge FUP till försvaret och skäligt rådrum som ska hinnas med på nästan en månads tid.
2015-09-02, 22:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
De kankse hade aldrig hört talas om MP. I så fall var det inte konstigt om litauerna gick lite på avstånd och tittade och undrade hur kommer det sig att massa männsikor har kommit hit och trampa marken. Om litauerna är helt oskyldiga så kan det ha varit en konstig syn.

Det tror jag inte. Skallgång efter försvunna är ingen svensk uppfinning.

Däremot torde Missing People, som kommer allt närmare platsen där kroppen finns vara skrämmande för gärningsmannen. Det har ju sagts (om än återtagits litet halvhjärtat) att det var litauernas beteende då MP kom nära platsen som triggade polisen till ett gripande (eller om man så vill, att "de hämtades till förhör").
2015-09-02, 22:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra, då kan vi vara överens om att kvalitet är det som gäller, jag tror personligen att åtalet är kassaskåpssäkert redan men det skadar inte att verkligen bottna i ett färdigt åtal utan tvivel och brister.

Eftersom jag själv inte känner mig riktigt lika säker så undrar jag hur du tänker kring eventuella svårigheter att visa för åklagaren att det inte var den yngre brodern som begick själva mordet och att den äldre brodern "bara" hjälpt till att städa?
2015-09-02, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Kollar Nya Efterlyst igen, intervju med LS:
- Har du något speciellt minne från sista dagen?
- Nej, jag kände verkligen en så'n skön känsla, för de tre flickorna som var kvar i kassan just då, det var de tre som lämnade här se'n kl 6 på kvällen, eller strax efter 6.

Men de var fyra, MS åkte strax före 6. När inföll "just då"? Då var väl inte LS där?
2015-09-02, 22:11
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3199611

3:45-9:25 Om Lisa Holm fallet fokuserar påDNA frågan
DNA expert, tidigare åklagare, Johanna Björkman medverkar
2015-09-02, 22:12
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kvittot?