2015-09-02, 21:44
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ett klokt beslut av SD vore att de inte bara skulle öka stödet till UNHCR utan även höja det totala biståndet med säg 1 miljard till 39 miljarder. Då skulle det vara ännu svårare att anklaga dem för att vara omoraliska och rasistiska.

Invandringen kostar ju så oerhört mycket mer skär vi ned på den har vi råd med ett stort bistånd. Även om det måste effektiviseras och gå till rätt saker som bland annat finansiera ett frivilligt återvandringsbidrag till t.ex. muslimer som vill flytta hem men inte gör det av ekonomiska skäl.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-09-02 kl. 21:52.
Citera
Medlem
irishrages avatar
Jimmy säger:" Vilka jobb vart ska de bo, svara på det Annie?"
Citera
Medlem
Åkesson var märkligt passiv. Hållningen gällande hjälp i närområdena gick fram klart och tydligt men annars var det inte mycket verkstad. Varför inte ta tillfället i akt att förorda TUT, hårdare försörjningskrav för anhöriginvandring, lägre ersättningar, språkkrav samt fast anställning för PUT, direktavvisning gällande papperslösa, fler låglönejobb som passar vissa flyktinggrupper, etc? Annie fick för mycket utrymme till att, helt korrekt, anklaga honom för att att inte besvara frågorna.
Citera
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Skarp insats av Åkesson. Låter inte Annie komma undan och slingra sig ur utan ställer henne till svars för det Alliansmisslyckande hon varit med och haft ansvar för.

Lööf var inte lika arrogant som jag förväntade mig.

Hon är väl medveten om att Alliansen förlorat otroligt mycket på att ge oron som SD talar om inget erkännande. SD är de enda med en konkret plan, Lööf har inget annat än lika tomma ord som alla andra politiker. "Mera integration, mera bra saker etc" utan att de någonsin kommer till förverkligande.

Åkesson briljerar såklart och fastnade inte i fällan som Lööf och programledaren försökte sätta upp. SD ska inte tala om vad vi ska göra för att hjälpa de som är i Sverige. Det ansvaret ligger på regeringen och förra regeringen tills valet 2018.
Citera
2015-09-02, 21:45
Medlem
ragingcows avatar
Annie Lööf såg väldigt obekväm ut som att hon vet att det Åkesson säger är rätt men att hon aldrig skulle erkänna det öppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
År du dum? Om det är översvämning i källaren är det första man skall göra att stänga av huvudkranen. Att fråga var man skall ösa vattnet och tafatt försöka torka upp det som annars väller in är så jävla dumt att man baxnar.

1) Stäng kranen. 2) Pumpa ut vattnet. 3) Torka upp. 4) Se till att det inte börjar läcka in igen.
Men du pratar ju om något helt annat. Frågan till Jimmie var om han ska skicka tillbaka flyktingarna som redan är här. Hans svar var att vi borde sänka eller stoppa invandringen. Det är då huvudkranen du pratar om, klart den ska stängas av. Men sen slingrade han sig för sakfrågan, vad ska hända med dessa människor? Han sa inte ett ord om det. Det jag kritiserade var att han ignorerade och vek undan frågan, inte Sverigedemokraternas politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HunkiDunken
Jag skulle säga att Annie vann denna debatt, även fast Jimmie fick chansen att svara på en fråga flera gånger så slingrade han sig ur och började prata om hjälp i närområden istället. Jag tycker att Jimmie brukar vara vass i debatter men idag gick det verkligen inte vägen.
Han nämnde TUT istället för PUT.

Citat:
Ursprungligen postat av killenivassen
Åkesson var märkligt passiv. Hållningen gällande hjälp i närområdena gick fram klart och tydligt men annars var det inte mycket verkstad. Varför inte ta tillfället i akt att förorda TUT?
Han nämnde TUT! Han nämnde även att asyl ska prövas i närmsta säkra land.
Senast redigerad av petzor 2015-09-02 kl. 21:47.
Citera
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Vad tar du för ansvar Jimmie Åkesson? - Jag behöver inte vara med och ta ansvar för er politik! Det var den bästa kommentaren i hela debatten.
Japp, den var klockren faktiskt.
Citera
Medlem
Rafos avatar
Jimmie höll en bra ton, han e skarp som vanligt. Tyvärr ser jag mer likheter med andra politiker. Han är för inkörd på spåret om att hjälpa på plats. Jag skulle vilja se mer tydligt att han sätter ned foten och säger att Sverige inte klarar mer. När de tar upp med vad man skall göra med de som redan är här skall han säga att iaf inte ta hit dem. Att vi måste se till vårt. När Annie Lööf säger att man måste se tilla tt folk snabbt lär sig språket och kommer till jobb bör han replikera med ett hur då? Genom att fortsätta ta in extrema volymer i ett system som bågnar? Att fortsätta säga att folk skall komma i arbete och lära sig språket på exakt samma vis man gjort i 8a år och tro att det löser något?
Citera
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Kan man se debatten i efterhand någonstans?

http://www.svtplay.se/video/3350595/aktuellt/aktuellt-aktuellt-222

Åkesson vann som vanligt. Han borde påpeka att invandring inte är en lösning på flyktingfrågan och att fler invandrare är arbetslösa än som jobbar (nästan, sysselsättningsgraf på lite över 50%).
Citera
2015-09-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Det ända som Åkesson gjorde var att inte han kunde svara på frågan om vad man ska göra med alla flyktingar i europa.

Vi tar in alla och placerar dom i Stefans källare. Vad ska han svara på det? Är det Sveriges problem och ska vi ta hit alla när det ej går?
Citera
2015-09-02, 21:46
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Det är ju helt uppenbart att Jimmie inte har svar på hur han skall göra saker bättre. Han rapar upp samma svar hela tiden. "Vi vill ändra om flyktingpolitiken".... ja men sedan då? Nä det vill Åkesson inte svara på. För det kan han inte. Han har ingen aning.
Jag tror att det handlar om att det inte finns några integrationspolitiska åtgärder när vi har så extremt många utanförskapsområden i Sverige.
Det finns ingen integration i världen som kan bota denna extrema segregation vi ser idag.

Därför anser nog SD att vi måste ställa mer krav på invandrarna. Till exempel sluta ge dem så mycket bidrag, slopa hemspråksundervisning, sluta ge papperslösa invandrare sjukvård, sluta subventionera arbeten för invandrare, inför språktest och samhällstest.
Detta kombinerat med en minskad invandring bör - på lång sikt - leda till att invandrarna integreras (eller assimileras) in i det svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in