2015-09-02, 21:33
Medlem
FWIWs avatar
SVTs problem med objektivet blir allra tydligast i hur programledaren uppfattar att påstående måste bemötas. Jimmie Åkessons argument måste skärskådas in absurdum - trots att han redogjort flertalet gånger för varför Lööfs integrationsåtgärder är meninglösa - medan Annie Lööfs påstående får passera utan anmärkning. Vilken politiker som helst oavsett politiskt övertygelse kan lova att "integration ska förbättras", "människor ska komma snabbare i arbete" osv. Utan substans blir sådana utfästelser bara tomma floskler, vilket vi tidigare Alliansväljare tröttnat på. Jag är ointresserad av att höra vad Lööf vill, utan vad som fungerar . Åkesson och Sverigedemokraterna har en integrationspolitik som fungerar, eftersom att man insett att volymen på invandringen är central för en lyckad integrationspolitik.

Med andra ord säger Åkesson egentligen i klartext "vår lösning på integrationspolitiken är att minska volymerna, vilket varit nyckeln till en välfungerande integration tidigare i Sveriges historia". Integration är en successiv process och inget som kan tvingas fram eller förbättras särskilt mycket genom politiska beslut. Det spelar ingen roll hur många åtgärder och hur många miljarder man lägger på integration om effekten bara bli kosmetisk.

Integration handlar så mycket mer än om bara geografiskt utrymme, vilket Sjuklövern vägrar inse.
Senast redigerad av FWIW 2015-09-02 kl. 21:36.
Citera
Medlem
pupkinyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Lite uttjatat vid det här laget men hon har rätt i sak. Var tredje invandrare är läkare, var fjärde tandläkare.
+

Fine, de finns många invandrare i dessa arbetsgrupper, men annars då? Varför ta upp nåt positivt när det blir översköljt av all negativ statistik? Sluta hitta små kryphål och inse istället att det inte FUNKAR med denna politik vi har nu.

Jag ska vända på frågan lite, nu när vi enligt er/dig tar emot så många läkare och tandläkare, vad ska länderna de kommer ifrån göra när kriget är över? De kommer stå helt utan personal med kompetens. Är det rätt också?
Citera
Medlem
Wretch32s avatar
Jimmy vill hjälpa dom på plats i sitt hemland och Annie Lööf vill få svar på hur integrationen ska förbrättras.

Genom att hjälpa folket mer på plats så kan vi lägga mer resurser på att förbättra integrationen med dom (förhoppningsvis) mindre flyktingarna som kommer hit, problem solved!
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
Tror Annie Lööf på riktigt att argumentet "det är bara 1 på 200" är till hennes fördel? Jag tycker det låter som en jävligt hög siffra. Blev lite paff när hon började hamra ut det gång på gång men jag kanske inte tänker som henne
Citera
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Är Annie Lööf gravid? Eller har hon bara lagt på sig några kilo? Tyckte mig se en kula.

Som vanligt äger Jimmie Åkesson debatten i flyktingfrågan. Jimmie duckar dock - för tredje gången - frågan om integrationspolitiken.

Ja, hon ska vara mammaledig i höst. Jag är lite fundersam över varför det är Annie Lööf som debatterar mot Åkesson. Var är AKB? EBT? Både M och KD skulle må bra av att synas mer i debatten. Jag tror att de har fegat ur, de vet att de inte kan vinna debatter mot SD i de här frågorna.
Citera
2015-09-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Missa debatten, vem vann? Svara ärligt.

Jämnt skägg. Tror ingen vann några nya röster direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Åkesson plattade verkligen till Annie ordentligt. Hon såg skärrad ut och ett tag trodde jag att hon skulle ta till lipen.

Ja, man förstår att andra politiker inte vågar debattera mot Åkesson. Denna debatt försvagar garanterat centern något enormt. Hon kanske imponerade på någon kommunist med det är ingen som kommer rösta på Annie ändå.
Citera
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Skarp insats av Åkesson. Låter inte Annie komma undan och slingra sig ur utan ställer henne till svars för det Alliansmisslyckande hon varit med och haft ansvar för.

Inte roligt att bli beskylld på bästa TV-tid att man är ansvarig för en oansvarig politik under åtta år
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Jag vet. Många av de syrier som kommer som flyktingar är läkare dock. Hon ville väl belysa att vi är helt beroende av invandrare inom vården.

Jättemånga. Det var någon som publicerade statestik på hur många det vaktiskt var. Minns inte siffran, men det var i storleksordningen några dussin.
Kvaliteten på Syrisk läkarutbildning är knappast heller den bästa.
Citera
Medlem
FWIWs avatar
Citat:
Jag vet. Många av de syrier som kommer som flyktingar är läkare dock. Hon ville väl belysa att vi är helt beroende av invandrare inom vården.
99,9999 % är dock inte läkare, med tanke på att bara var tionde syrisk flykting har en universitetsutbildning. Det där är en nonsensargument som inte gör annat än vädrar till folks känslor.

Citat:
Enligt SCB är ungefär 10 procent av nyanlända syrier i arbetsför ålder högutbildade jämfört med ungefär 25 procent av totalbefolkningen.

http://www.svt.se/opinion/svt-borde-ha-namnt-att-endast-0-3-procent-av-de-nyanlanda-har-forskarutbildning
Citera
Medlem
ragingcows avatar
Det ända som Åkesson gjorde var att inte han kunde svara på frågan om vad man ska göra med alla flyktingar i europa.
Citera
2015-09-02, 21:35
Medlem
MadScientists avatar
Äntligen bet Jimmie ifrån och lät sig inte avbrytas eller köras över! Statsministerposten 2018 ligger utbredd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in