Mitt minsta ur är ett vintageexemplar från 50-talet och har väl en storlek omkring 30 mm. Min största klocka är en dykare på 42 mm. Jag har "ganska stora" handleder, omkring 19 cm, och skulle nog kunna bära större. Gillar dock inte mycket större armbandsur än 42 mm, då jag tycker det ser lite tramsigt ut, men det är min personliga uppfattning. Mina vardagsklockor från t ex Rolex, Orient och Omega ligger mellan 36 och 38 mm vilket jag själv tycker är den optimala storleken om man vill vara stilsäker.
Så, utan att veta hur grova/smala handleder du har, är det omöjligt att ge något direkt råd. Dock kan jag säga att har du sparrisarmar under 16 cm, så är allt över 40-42 mm för stort, men det är mycket individuellt, beroende på hur "platta" handleder du har etc. En tumregel är dock att bandhornen aldrig får vara längre än bredden på din handled. Då ser det nämligen tokigt ut.
I övrigt, gå till affärerna och prova. Man kan titta på bilder på nätet hur mycket man vill, men ingenting slår intrycket du får med en klocka på just din arm, i verkligheten.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
TheQue
Hur stora ur kör ni Flashbackare med? Hur mycket är max & minsta ni skulle kunna bära?