2015-08-27, 20:13
Medlem
Hej

Köpte ny bil 2015-03-01 och tecknade då en försäkring (trygghansa), valde halvårs betalning.
Nu har ett halvår gått och det är dags att betala för de resterande 6 månaderna.

Jag har redan tecknat en ny försäkring med ett annat försäkringsbolag som börjar gälla 2015-09-01, samma datum som trygghansa vill att jag ska betala deras försäkring.

Vad händer om jag inte betalar trygghansa försäkringen? Upphör den automatiskt om jag inte betalar?
Citera
2015-08-27, 20:18
Medlem
zoombos avatar
Är det inte så att avtalet som du har med TH löper på ett år och kan sen förlängas? Det går alltså inte bara att byta bolag eller bryta avtalet sådär mitt i avtalsperioden, undantaget är om bilen säljs.
Det borde även ditt nya bolag ha uppmärksammat dig på. Ett avtal är ett avtal. Jag tror inte att du bara kan strunta i att betala.
Citera
2015-08-27, 20:19
Medlem
Ring T-H så får du korrekt svar.
Senast redigerad av Texritter 2015-08-27 kl. 20:26.
Citera
2015-08-27, 20:24
Medlem
Står i försäkringsbrevet vilket som är huvudförfallodag då först och endast då kan du säga upp försäkringen. Eller får du skriva över den på någon annan inom familjen en s.k. skenförsäljning.
Citera
2015-08-27, 20:48
Medlem
Ringde TH, min försäkring är tecknad till 2016-02-29.

Vad händer om jag inte betalar fakturan frågade jag.

Hon kunde inte säga allt för mycket pga deras policy men för att sammanfatta det hela så om jag struntar i att betala så får jag påminnelse på fakturan, sedan efter kanske 1,5 månad får jag en faktura på de 1,5 månaderna sedan avslutas försäkringen. Det går inte till inkasso eller någonting.

Hoppas att det verkligen är så enkelt
Senast redigerad av jabq 2015-08-27 kl. 20:55.
Citera
2015-08-27, 21:34
Medlem
Bilförsäkring kan ske i nytt bolag vid huvudförfallodag, i samband med bilbyte samt om bilen varit avställd. I aktuellt fall kan problemet alltså lösas med att bilen ställs av någon dag efter det att ny försäkring börjat gälla.
Citera
2015-08-27, 21:48
Medlem
Vad händer när jag ställer av bilen?
Citera
2015-08-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabq
Vad händer när jag ställer av bilen?
Försäkringsperioden trunkeras.
Citera
2015-08-27, 22:32
Medlem
Citat:

Hon kunde inte säga allt för mycket pga deras policy men för att sammanfatta det hela så om jag struntar i att betala så får jag påminnelse på fakturan, sedan efter kanske 1,5 månad får jag en faktura på de 1,5 månaderna sedan avslutas försäkringen. Det går inte till inkasso eller någonting.

Du valde från början en dyr försäkring o ingick i ett avtal som du är skyldig att följa. Precis som andra säger o som du fick veta så gäller den årsvis.
Jag hade inte litat på en försäljare på ett företag du tänker bryta mot ett kontrakt. De har nämligen rätten att dra det vidare o då åker du på att betala ändå.
Trots allt har du fått betala på ett år vilket är billigare än ett halvår.
Så risken finns oavsett vad de sa att detta kan kosta.

Nu till det fina.
Den nya försäkringen du löst är inte giltig fören du betalat eller skrivit på några papper. Likaså har du knappast varit inne på ett kontor o löst den. Därför faller den under distansavtalslagen.
Med andra ord är du inte bunden till denna försäkring.

Summasumarum. Betala TH för återstående tid o byt i februari. Då har du iaf ditt på det torra.
Citera
2015-08-29, 10:37
Medlem
smackahoes avatar
Citat:

Som andra redan sagt så har du tecknat ett avtal som gäller ett år. MEN, säljaren du pratade med på T-H har rätt, du kan strunta i fakturan om du vill, eftersom du betalar din försäkring i förskott. Betalar du inte får du, precis som hon sa, en påminnelse. Betalar du inte den kommer försäkringen förfalla från det datum du har betalat till.

Fakturan kommer inte gå vidare till inkasso eller liknande. Däremot så kan det bli körigt för dig om du vill teckna en försäkring hos Trygg Hansa vid ett senare tillfälle, då de ser att du tidigare inte skött betalningar som du ska.

Summa summarum; du kan skita i det, det händer ingenting. Men det bästa är givetvis om du fullföljer avtalet du tecknat.
Citera
2015-09-02, 20:45
Medlem
TS: bortse från tidigare svar, här kommer rätt svar:

Du har betalt halvårsvis, låt säga 150901. Om du inte betalar fakturan för andra perioden så kommer försäkringen annulleras på grund av bristande betalning. Hur lång tid det tar är olika beroende på aktuellt bolags rutiner, men runt 1,5 månad är vanligt.

Det som händer sen är att Trygg-Hansa skickar vidare kravet till Trafikförsäkringsföreningen. Detta krav avser de 1,5 månaderna premie innan försäkringen annullerades. Observera att detta inte har något att göra med trafikförsäkringsavgiften, för närvarande 103 kr/dygn för personbil, utan är en ren indrivningstjänst som TFF utför åt försäkringsgivaren.

Anledningen till ovan är att TH i ditt fall står risken för din bil, även om du har annan försäkring. Rent tekniskt beror det på att TH har huvudtrafikbeviset i VTR (Vägrafikregistret). Det är alltså så att om du kör på någon under den tiden som du är dubbelförsäkrad, så kommer skadan att regleras på din TH-försäkring.
Senast redigerad av kecke78 2015-09-02 kl. 20:50.
Citera
2015-09-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
TS: bortse från tidigare svar, här kommer rätt svar:

Du har betalt halvårsvis, låt säga 150901. Om du inte betalar fakturan för andra perioden så kommer försäkringen annulleras på grund av bristande betalning. Hur lång tid det tar är olika beroende på aktuellt bolags rutiner, men runt 1,5 månad är vanligt.

Det som händer sen är att Trygg-Hansa skickar vidare kravet till Trafikförsäkringsföreningen. Detta krav avser de 1,5 månaderna premie innan försäkringen annullerades. Observera att detta inte har något att göra med trafikförsäkringsavgiften, för närvarande 103 kr/dygn för personbil, utan är en ren indrivningstjänst som TFF utför åt försäkringsgivaren.

Anledningen till ovan är att TH i ditt fall står risken för din bil, även om du har annan försäkring. Rent tekniskt beror det på att TH har huvudtrafikbeviset i VTR (Vägrafikregistret). Det är alltså så att om du kör på någon under den tiden som du är dubbelförsäkrad, så kommer skadan att regleras på din TH-försäkring.
Om det du nu skriver är sant så är det en förbannat viktig information då jag tror att TS inte är den förste som bryter att avtal.
Detta är första gången jag hör detta o jag gillar inte att ta till mig ny information på hörsägen. Jag kan ringa ett bolag o fråga. Men de vill ha kvar sina kunder så jag betvivlar att de vill ge mig rätt info om det är till deras nackdel.
Så jag vill innan jag tar dig på allvar se lite källmaterial. Om inte så lär du inte hamna i facket av människor man tar på allvar,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in