2015-09-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Vilket är nästa OI att komma med mätning och när man kan förvänta sig den?
Demoskop fredag el lördag. 18,7 i juli, bör passera 20 utan problem.
2015-09-01, 18:43
Medlem
Tompeliciouss avatar
Frågan är hur SD kommer att utvecklas i hösten. När kommer första mätningen som inte visar en ökning? Det kan väl ändå inte fortsätta så här i tre år, även om jag tror att SD har större potential än vad många tror. Det finns fortfarande ett socialt stigma som blir mindre ju större partiet blir. Själva storleken ger röster i sig.

Ibland oroar jag mig för att fokuset på SD och invandringen kom för tidigt. Att SD har sitt guldläge nu, men att folk kommer att tröttna på det. Å andra sidan så kanske det är bra att SD redan nu stabiliserar sig på höga nivåer så att normaliseringsprocessen går snabbare.

Det kan låta cyniskt, men det värsta som kan hända för SD är nog att flyktingvågen till Europa kraftigt mattas av om ett par år, så att slutspurten kommer att handla om någon annan fråga, typ skola eller jobb. Det är ju vad alla som inte vill att SD ska gå bra hoppas på. Men i ärlighetens namn har jag svårt att se det. Invandrings och integrationsfrågans vikt har redan svetsats in i Svenssons skalle. Nu handlar det snarare om att få folk att inse att SD har rätt. Jag tror på en långsam vandring mot 30% 2018.
2015-09-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Knappast. Leif D vibbar att migrationen och vågen av folk från MENA som väller in i Europa är "game changer". Det talas redan om att "utveckla" Schengenavtalet med nya passkontroller och mer gränskontroller. Permanent.
Det är redan 50 miljoner arbetslösa i EU. Vågen som kommer nu är politisk dynamit, fast den sittande Makteliten har inte fattat det ännu. Den brukar inte fatta vad som är på gång förrän det bokstavligen brinner i byxbaken och du har att välja på att stanna i det brinnande riksdagshuset eller hoppa ut till lynchmobben som väntar nedanför med facklor och högafflar.

Nja, det där sista var en smula överdrivet, men hösten 2015 kan bli minnesvärd. Revolutioner är en gamal fin europeisk tradition och dom brukar komma med ca 30 års mellanrum. Ibland lite mer, ibland lite mindre. Senast vi hade en var 1989, så det kan nog vara på gång.

När man satt snöbollen i rullning kan det gå snabbt.
Det tog 1989 ca 1/2 år från de fria valen i Polen i juni som kommunisterna förlorade, tills det sista landet Rumänien vid juletid avsatte och avrättade Chauchescu.
2015-09-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
LO är bara ett steg från schack matt. Dom blev allvarligt hotade med DÖ och sista steget är nu budgetomröstningen. Efter det är sjupartiet ett faktum och LO kommer begå harakiri. Vilket är bra för medlemmarna.
Många fackliga ombudsmän har enorm ångest just nu. Man vet att andelen SD-sympatisörer inom de egna leden växer för varje dag. I princip samtliga ombudsmän och förtroendevalda har enhälligt ställt sig bakom den från toppen uppbackade anti-SD linjen. Det är klart, har man ett bra betalt jobb så gör man som chefen säger.

Men nu börjar det att mullra i leden. Snart kommer medlemmarna att välja in SD-are till förtroendeposter och LO-kollektivet måste då ta ställning. Vad kommer de tidigare ombudsmännen att göra? Kommer man att lyssna på dem man företräder? Jag tror inte att medlemmarna är så värst intresserade av att införa "lägre trösklar" eller bli undanskuffade av bidragsanställda. Svensk fackförening måste komma tillbaka till vad de bildades för och vad många har kämpat för i över hundra år.

Lite OT blev det allt men allt detta här hänger ihop med SD:s tillväxt.
2015-09-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Frågan är hur SD kommer att utvecklas i hösten. När kommer första mätningen som inte visar en ökning? Det kan väl ändå inte fortsätta så här i tre år, även om jag tror att SD har större potential än vad många tror. Det finns fortfarande ett socialt stigma som blir mindre ju större partiet blir. Själva storleken ger röster i sig.

Ibland oroar jag mig för att fokuset på SD och invandringen kom för tidigt. Att SD har sitt guldläge nu, men att folk kommer att tröttna på det. Å andra sidan så kanske det är bra att SD redan nu stabiliserar sig på höga nivåer så att normaliseringsprocessen går snabbare.

Det kan låta cyniskt, men det värsta som kan hända för SD är nog att flyktingvågen till Europa kraftigt mattas av om ett par år, så att slutspurten kommer att handla om någon annan fråga, typ skola eller jobb. Det är ju vad alla som inte vill att SD ska gå bra hoppas på. Men i ärlighetens namn har jag svårt att se det. Invandrings och integrationsfrågans vikt har redan svetsats in i Svenssons skalle. Nu handlar det snarare om att få folk att inse att SD har rätt. Jag tror på en långsam vandring mot 30% 2018.
SD:s sämsta tid brukar vara på våren, så det blir nog inte stiltje eller nedgång än på 4-5 månader. Däremot tror jag som du säger att folk kan tröttna på debatten, som börjar bli väldigt tjatig nu faktiskt. Invandring överallt. SD-sympatisörer tröttnar aldrig på att snacka invandring, de gjorde det många år innan media började. Potentiella SD-sympatisörer kan däremot tröttna pga overload.

En trendspaning är att det plötsligt blivit tvärtyst om tiggeriet, ungefär efter SD:s tunnelbanekampanj. Det var ett superhett ämne i vår och sommar för att sedan försvinna lika snabbt som det kom.
2015-09-01, 22:15
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jo kvinnor står inte pall för grupptrycket, därför vågar de inte säga att de röstar på Sd.

Det påstås att folk "ljuger" om sin partitillhörighet och därför misslyckas opinionsinstituten att avläsa Sd:s verkliga opinionsstöd. Kan det inte vara just kvinnorna som "ljuger"?? I själva verket sympatiserar en betydligt större andel kvinnor med Sd än vad som framkommer i OU.

Vi har hittad förklaringen Yes!

Ja, varför inte.

Exempel:
Säg att 5% av de manliga SD-röstarna säger något annat än SD för att de inte vågar, och kanske 40% av de SD-röstande kvinnorna.

Hundra personer röstar SD, 50st är män, 50st är kvinnor.
Men i OUs ljuger då 2,5 män och 20 kvinnor pga rädsla.

Vi får 100 röster i valet för SD.
Vi får bara 77,5 röster på SD i OUs.

Felfaktor i OU 100/77,5 = 1.29

Det kanske är lika många kvinnor som män som röstar SD 👌
Senast redigerad av RingRing2014 2015-09-01 kl. 22:24.
2015-09-01, 23:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD:s sämsta tid brukar vara på våren, så det blir nog inte stiltje eller nedgång än på 4-5 månader. Däremot tror jag som du säger att folk kan tröttna på debatten, som börjar bli väldigt tjatig nu faktiskt. Invandring överallt. SD-sympatisörer tröttnar aldrig på att snacka invandring, de gjorde det många år innan media började. Potentiella SD-sympatisörer kan däremot tröttna pga overload.

En trendspaning är att det plötsligt blivit tvärtyst om tiggeriet, ungefär efter SD:s tunnelbanekampanj. Det var ett superhett ämne i vår och sommar för att sedan försvinna lika snabbt som det kom.
Felanalys, folk slutar inte rösta eller avstår från att rösta för att invandring debatteras?
Däremot tröttnar även inbitna sjuklöverväljare på att höra malandet och tjatet om invandring och invandrare och hur synd det är om dem dag ut och dag in. Kombinera det men att samma sjuklöverväljare måste se alla invandrare dra runt i deras städer och samhällen och se zigenare breda ut sig vid varenda gathörn så får du en häxbrygd av guds nåde.

Snarare så leder den pågående medikampanjen för massinvandring. med sanslösa överdrifter och rena lögner till att medias och PKelitens trovärdighet urholkas allt mer.
Det gynnar och stärker SD, inte tvärtom.
2015-09-02, 01:27
Medlem
svallerbyttans avatar
Vågar vi gissa på att Demoskop kommer fredag?
2015-09-02, 03:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Enligt Sjöström står väljarbarometrarna för en halv procent av Novus nettoomsättning. Det sa han nyss i PK Debatt. Novus omsätter c:a 42 miljoner per år. Alltså 210.000 på ett år för väljarbarometrarna i TV4, eller 17.500 per månad. Inte en typ av summa som man dansar efter kundens pipa för.
Vet inte om jag missar något nu men, är det inte Novus som ringer 2-4000 personer i deras OU?
Blir lite taskig timpenning för 17.500:-? Även om hälften är web så stämmer inte siffrorna.
2015-09-02, 07:04
Medlem
Askydras avatar
Var precis med och svarade på en undersökning på Yougov.

Vet såklart inte om det är den som redovisas men fick bara svara på inom vilka områden på mitt jobb som jag är ansvarig så det känns som att det skulle kunna vara "den riktiga" och inte en sån där som undersöker för företag.

Fick svara på var jag skulle placera mig på en vänster-höger skala och om jag såg mig själv som sverigedemokrat, kristdemokrat, miljöpartist etc. och självklart vad jag skulle rösta på om det vore val idag.
2015-09-02, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vet inte om jag missar något nu men, är det inte Novus som ringer 2-4000 personer i deras OU?
Blir lite taskig timpenning för 17.500:-? Även om hälften är web så stämmer inte siffrorna.
Sjöström ljuger givetvis för att försöka bevisa att novus inte har något intresse av att skruva resultaten i uppdrsgsgivarens riktning, vilket de givetvis har.
2015-09-02, 11:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Låter lite skumt ja. Kräver nog att man använder indiska barnarbetare för att räkna hem det upplägget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in