2015-09-01, 09:10
Medlem
TimmySmeds avatar
Jag söker ställen i Stockholmsområdet som låter en ha båten i vattnet året om och bo i den. Där jag har båten nu betalar jag 800 i månaden för och är helt perfekt förutom att det är på tok för långt från mitt jobb och det hindrar mig från att flytta in i båten. Det är väl kanske en 5-6 pers som bor i sina båtar där, och på vintern är säkert 90% av bryggorna lediga. Det är ändå ganska nära Stockholm så jag förstår inte att det ska vara så knepigt att hitta något liknande närmre stan? Det ända jag behöver är egentligen tillgång till el.

Det mesta jag hittar är båtklubbar där man måste bli medlem och ställa sig i kö och sedan ändå inte är garanterad någon plats. Jag hade inte tänkt stanna länge i Sverige så därför är jag inte så sugen på att stå i kö. Är det någon som har några tips? Det är väl formellt inte tillåtet att bo i båten antar jag, så PMa gärna.
Senast redigerad av TimmySmed 2015-09-01 kl. 09:13.
Citera
2015-09-01, 09:23
Medlem
Kataplexs avatar
Pampas? Beckholmsvarvet? De är dock klubbar. Det borde gå att köra i lite sådana hillbillyvikar som finns nära industriområden. Nära Ropsten, kanske, och in i Husarviken? Runt Ulvsundasjön? Längst in i Svindersvik? Längs Årstaviken finns en del båtar som folk verkar bo i också. Det är dock lite otryggt att bo i en båt om inte någon annan finns i närheten skulle jag tycka. Kolla med båtklubben längst in i Svindersvik - de har ingen kö om jag minns rätt.

Du kan inte vara skriven i båtar annat än på vissa ytterst få ställen, men det är inte förbjudet tillbringa sin dygnsvila där. Sedan är det förstås lite mek med avlopp och sådant som måste lösas.
Citera
2015-09-01, 11:29
Medlem
TimmySmeds avatar
Tack för tipsen! Hade bara hört talas om Pampas innan.
Årstaviken vore helt perfekt för mig, är det främst norra eller södra sidan du har sett att det bor folk? Hade inte tänkt skriva mig i båten, post och sådant kan jag fixa på annat håll. Utan är främst intresserad av el som sagt, möjlighet till dusch vore ett plus. Tvätt kan jag också fixa någon annanstans.
Citera
2015-09-01, 21:46
Medlem
Kataplexs avatar
Jag har sett på norra sidan, mot Söder, alltså. Det ser inte helt enkelt ut - jag tror många verkar ligga på svaj och paddla in med jolle eller liknande. Men kolla hur det ser ut själv, vid tillfälle.
Citera
2015-09-01, 21:47
Medlem
Kataplexs avatar
Alltså, det här är helt osanktionerat. Ingen båtklubb just där. Men det finns ju badhus - t ex Liljeholmsbadet där i närheten.
Citera
2015-09-02, 00:07
Medlem
Denna kväll - onsdag 2 september - visades ett program på STV om en snubbe som hade parkerat sin husbåt svart vid en dykdalb i Årstaviken. Programmet handlade om rättegången mot mannens för hans beteende. Han dömdes för egenmäktigt förfarande till böter 5000 kr plus en femhundring till brottsofferfonden.

Det framkom att båtar inte får lägga till hur som helst i Stockholms vatten.
Citera
2015-09-02, 01:58
Medlem
Quattroportes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Denna kväll - onsdag 2 september - visades ett program på STV om en snubbe som hade parkerat sin husbåt svart vid en dykdalb i Årstaviken. Programmet handlade om rättegången mot mannens för hans beteende. Han dömdes för egenmäktigt förfarande till böter 5000 kr plus en femhundring till brottsofferfonden.

Det framkom att båtar inte får lägga till hur som helst i Stockholms vatten.

Fast nu var det ju så att han frikändes i hovrätten, tingsrättsdomen kan han då lika gärna torka arslet med. Såg du bara första halvan av programmet?
Citera
2015-09-02, 09:45
Medlem
Sorry - Då såg jag bara halva programmet.
Citera
2015-09-02, 16:54
Medlem
DennisOlofs avatar
TimmySmed, det kan vara knepigt det där med husbåt. Tidigare vill jag minnas att det egentligen är olagligt och att man drev projekt där det skulle bli lagligt. Det var tydligen problem. Men bara för att folk bodde på båt och då levde i en gråzon vad gäller stat och kommun så innebär det ju inte att man får problem. Men rent juridiskt var det delvis olagligt och massa problem. Numera vet jag inte exakt vad som gäller, men däremot kan jag med säkerhet säga att ska man bo på båt bör man göra det på en plats där det är möjligt. Och då är det oftast marinor och andra platser man kan bo på.

---------------------------

Mest känt i Stockholm är ju pampas marina, Skeppsholmen och norr mälarstrand. I alla fall dom jag känner till, sedan KAN det finnas mindre marinor där man kan bo. jag vet t.ex. inte hur det är i t.ex vaxholm om man kan bo där.

Det är dock inte så populärt men här och var har jag sett artiklar och folk som under kortare tider bott på båt även utanför Stockholm. Jag tror faktiskt inte det finns några krav som ställs på marinorna så man borde ha möjlighet att bo på alla marinor som finns, men jag tror inte alla tillåter det. Men juridiskt tror jag inte det finns några hinder, dock osäker.

Sedan så är det ju så att många marinor där man inte har boende året runt, oftast saknar faciliteter som dricksvatten, dusch, toa, tvättmöjligheter osv. Här kan man ju jämföra med camping för husvagnar. Så oavsett hur stor båt man har, en del faciliteter på land behöver man ju för att kunna bo på båten. Samt ström för att få uppvärmningen att fungera. Resten kan man ju fixa ändå, även om det är mer spartanskt boende, där det blir en del spring fram och tillbaka vad gäller faciliteter på land, men det funkar ju.

Här var det jag tänkte på, juridiska biten.

http://www.svd.se/drombostaden-blir-laglig

En sak är säker, det är synd att det inte erbjuds denna typ av alternativboende på flera platser i landet där man har nära till vatten, då tänker jag på vänern, vättern, och sedan malmö, göteborg.
Bo på vattnet är ju toppen sommartid, betydligt billigare med sommarboende på båt än dyr villa med strandtomt.

Hur långt från stan har du tänkt dig ?

Du måste nog försöka hitta dom olika marinorna, båtklubbarna och maila eller ringa. Jag har sett en del platser där folk bor vintertid på båt, men oftast står det inget om det på hemsidorna eller inget man skyltar med. Antagligen inte så vanligt.

Men det borde ju inte vara omöjligt med tanke på många har gästhamnar och vintertid tar dom flesta upp båten. Men det är nog bra om marinan ligger för långt ut i buskarna och att viss service finns. Kan bli ganska knepigt annars. Eftersom jag befinner mig i norra stockholm, jag känner till följande ställen där jag tror man kan bo på båt men osäker.

Ligger typ kungsängen (stäket, vet inte om man kan bo på båt där)
http://www.viksjobatklubb.se/

Hamnen i sigtuna stad (sett folk som bott på båt där när jag besökt stället)
http://www.sigtunabk.se/

Runt omkring vaxholm finns flera marinor (tror dock bara hamnen i vaxholm där man kan bo)
http://www.waxholmshamn.se
http://www.bbk.to/

Antar det finns på lidingö, i nacka, ekerö kanske. Någon annan kanske vet mer om dessa platser.
Senast redigerad av DennisOlof 2015-09-02 kl. 17:15.
Citera
2015-09-03, 06:06
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmySmed
Jag söker ställen i Stockholmsområdet....
Detta finner du kanske intressant; http://www.svtplay.se/video/3372411/domstolen-friad-eller-falld/domstolen-friad-eller-falld-avsnitt-1
Citera
2015-09-05, 19:45
Medlem
TimmySmeds avatar
Sjukt att den där dokumentären sändes samma dag som jag skapade tråden. Skönt att han vann till slut, Lennart. Verkar vara en skön kille.

Har kollat med lite båtklubbar runt omkring i stan och har fått känslan att det inte ska vara så svårt att hitta en plats ändå. Det vore konstigt om det inte bryter mot någon sorts lag om man bor i båten, det är ju meningen att man ska ta lån på några miljoner och köpa sig en fängelsecell... jag menar lägenhet.
Citera
2015-09-06, 21:07
Medlem
DennisOlofs avatar
TimmySmed, det ska inte vara omöjligt hitta plats för båten, men man måste ringa runt och höra sig för, dom flesta skyltar inte med att man kan bo på båt. Och det är lite si och så vilka som tillåter dig att bo på båt och andra faktorer som avgör.

Tror anledningen helt enkelt är att man inte orkar fixa med faciliteter och annat samt det varit (eller fortfarande) är tjat om att man egentligen inte får bo på båt, vilket såklart är trams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in