Citat:
Ursprungligen postat av
stpungen
Tja, är det inte det som är FB, att alla får säga sitt, även om det är ett uttalande som man inte gillar, sen kan jag hålla med om att dom olika namnen på invandrare och mörkhyade känns billiga och har föga poäng, men samtidigt är det ju så att i dom flesta fallen så spelar etnicitet en stor roll och är därför av stort intresse...
Faktum är att de allra flesta brott har en rent allmänmänsklig bakgrund, det kvittar fullständigt om de inblandade är röda, gröna eller gredelina. Med allmänmänskligt avser jag de traditionella motiven som hat, kärlek och pengar plus eventuell inblandning av berusningsmedel, vare sig det är alkohol eller droger.
Sedan har vi ett fåtal fall där det kan vara viktigt att veta att en gärningsman till exempel är flykting, som i fallet med IKEA-morden häromsistens. Men där fokuserar man ändå inte på gärningsmannens motiv, utan resonemanget (eller vad man nu ska kalla det) bygger på någon slags infantil uppfattning om att mörkhyade människor minsann har någon slags inbyggd benägenhet att ta till våld, är debila eller liknande.
Jag är genuint dödstrött på skitsnacket. Det är betydligt lättare att stå ut med fantasifulla alternativteorier, som exempelvis i Lisa Holm-fallet.