2015-09-01, 17:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen fattar du inte att problemet är att när åklagren fick den slutliga rapporten angav den att dödstidspunkten inte kunde fastställas och att den därför fortfarande I SLUTRAPPORTEN är mellan den 7 och 12 Juni.

Sendan några dagar senare händer det här konstiga att rättsläkaren plötsligt kan fastställa dödstidspunkten mera precis till sannolikt att vara den 7 Juni, iom åklagaren har frågat om en mera precis dödstidspunkt, och lägg till att denna nya dödstidspunkt passar in som hand i handske på åklagarens teori om händelsesförlopp med MGM som GM så klart.

Återigen: Invänta att materialet blir offentligt i FUP innan du bygger vidare på dina konspirationsteorier. Bara för att en uppgift är till fördel för åklagaren behöver den inte vara fel.

Du borde dessutom inse att fakta i målet som vi känner till talar för att Lisa dog samma dag hon försvann. Det känns inte som något särskilt troligt scenario att någon hållit henne fången i flera dagar och sen mitt under pågående MPS-insats och poliser överallt kört kroppen till Martorp.
2015-09-01, 17:19
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vill säga att det ca 40 m bakom den 10 m höga ladan inte bara är möjligt utan troligt, det blåste åt rakt motsatt håll på grund av just turbulens som kraftig vind alltid orsakar på lä-sidan av en (större) byggnad.
Turbulens och motsatt vindriktning kunde givetvis också uppkommit av kafé-byggnaden.
Det är med andra ord inte alls otroligt Lisas handske blåst ut över vägen i den kraftiga vinden den aktuella dagen.

7/6 2015 blåste det stabil, måttlig till frisk vind hela dygnet från sydväst i Blomberg. Både kaféets och ladans långsidor låg därmed parallellt med vindriktningen och läsidan var alltså bakom norra gaveln på båda byggnaderna.
Vet inte om detta hjälper dig men detta är fakta som jag hoppas du kan ha nytta av.

Edit: Tillägg:
http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden
Senast redigerad av Ydrik 2015-09-01 kl. 17:33.
2015-09-01, 17:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jamen för fasan problemet är ju att så var det inte för en vecka sedan, och det var ju då för en vecka sedan att rättsläkaren lämnat sin slutliga rapport från obduktionen! och då angav rapporten att dödstidspunkten inte kunde precisera utan att Lisa dog mellan den 7 och 12 Juni,
Och nu plötsligt kan dödstidspunkten preciceras till den 7 Juni HUR fasen kom rättsläkren fram till det så här i afterhand bara för att åklagaren frågar???

Då var den väl inte slutlig då, poängen är att vi vet inte exakt hur rapporten var utformad och vi vet inte vilka dialoger som förevarit mellan åklagare och rättsläkare och utan den insynen är det inte värt att spekulera i en sådan statistisk abnormalitet som att rättsläkare och åklagare agerar i kollusion i syfte att döma en oskyldig man till livstid.
2015-09-01, 17:22
Medlem
Spinnacers avatar
Finns det någon som kan förklara vad som hänt med några få meningar? Står ingenting i media och 5400 sidor är en hel del.

Vad var motivet? Kände hon förövrarna?
2015-09-01, 17:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske det här fallet du letar efter?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10328392.ab

Hur som helst intressant läsning och det finns relevans för tråden tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag misstänker att du får fortsätta att leta. Är du på jakt efter ett prejudicerande fall om hur blod från oskyldiga kan hamna på brottsplatser?
Nej, jag behöver inte fortsätta leta. Jag är intresserad av det fall som Brottscentralen tog upp som jämförelse där DNA felaktigt har använts som bevis.
2015-09-01, 17:24
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Hur kraftig var vinden då, har du någon uppgift som styrker att den var kraftig?
Det blåste måttlig vind, 5,5 meter i sekunden (20 km/tim). Nedanstående sajt visar historik timme för timme:

http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden
2015-09-01, 17:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Att rättsläkaren vittnar under ed och redogör för hur han fastställt dödsdatumet. En vass advokat skulle nog kunna ringa in honom ganska bra då.

Dessutom verifieras med största sannolikhet dödsdatumet med resultat från provtagningar, fotografier och liknande tagna vid obduktionstillfället.

Om man nu har fastställt att BO dog samma dag som hon försvann, så kan man exempelvis ha gjort en analys av hennes mag-/tarminnehåll. Om man vet vad hon åt till lunch dagen hon försvann, kan man relativt enkelt vid obduktionen se hur långt maten hann transporteras/brytas ned i kroppen fram tills det ögonblick hennes organ slutade fungera.
2015-09-01, 17:26
Medlem
Citat:
Kanske det här fallet du letar efter?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10328392.ab

Hur som helst intressant läsning och det finns relevans för tråden tycker jag.

Jag ser ingen relevans, för det handlar inte om brottet som sådant.

Det går inte att jämföra våldtäktsförsök och ett mord. Det som pågår är en debatt om hur bevis ska värderas under de förutsättningar som beviset inhämtades i det andra målet. Desstom så är det skillnad på ett brottsoffer som vägrar att yttra sig och ett brottsoffer som hittades död.
2015-09-01, 17:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det viktiga är väl att det korrigerades innan slutrapporten lämnades om jag ska förstå dig rätt eftersom dödsdatum är så centralt, då är det väl bra att korrigering sker innan och inte "kompletteras" under utredningens gång.

Att åklagare och polis skulle inverka på rättsläkarens beslut att ange dödsdatum den 7 juni får stå för dig i så fall.

Mitt fetande.

Jamen sluta nu, det är ju det som INTE gjordes !!!
Slutrapporten lämnades ju för en vecka sedan och då angavs att dödstiden att vara från försvinnande-tidpunkten till hittande-tidpunkten!
Åklagaren har ju i efterhand frågat rättsläkaren innom dom senaste dagarna om att få ett nytt dödstidspunkt och på mystiskt vis fått det, altså det nya; 7 Juni!
2015-09-01, 17:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser ingen relevans, för det handlar inte om brottet som sådant.

Det går inte att jämföra våldtäktsförsök och ett mord. Det som pågår är en debatt om hur bevis ska värderas under de förutsättningar som beviset inhämtades i det andra målet. Desstom så är det skillnad på ett brottsoffer som vägrar att yttra sig och ett brottsoffer som hittades död.
Det handlar om DNA som felaktigt används som bevis. Det kan bli aktuellt i det här fallet, det var därför Brottscentralen tog upp det.
2015-09-01, 17:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Mitt fetande.

Jamen sluta nu, det är ju det som INTE gjordes !!!
Slutrapporten lämnades ju för en vecka sedan och då angavs att dödstiden att vara från försvinnande-tidpunkten till hittande-tidpunkten!
Åklagaren har ju i efterhand frågat rättsläkaren innom dom senaste dagarna om att få ett nytt dödstidspunkt och på mystiskt vis fått det, altså det nya; 7 Juni!

Jag, och flera andra, har gett förklaringar till att den 7 juni nu angetts som dödsdatum. Jag har däremot inte fått någon förklaring till varför en rättsläkare skulle felaktigt ange den 7 juni för att försätta en oskyldig man i fängelse?
2015-09-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag behöver inte fortsätta leta. Jag är intresserad av det fall som Brottscentralen tog upp som jämförelse där DNA felaktigt har använts som bevis.

Kul för dig att du hittade fallet, men det har ingen relevans för detta fall eftersom DNA har inte felaktigt använts, fast några stollar glider in på den teorin.

Saker blir inte sanna bara för att någon påstår detta, och vänder på bevisbördan, i en orealistisk önskan om att åklagaren ska bevisa att de inte fifflat med bevisen. Är det advokaten Rönnbäck som inspirerar dig att tro att roll bytet från åklagare till advokat är en lek där det bara är att göra tvärtom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in