2015-09-01, 12:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den ena artikeln avänder det i sammanhanget bättre ordet "preciseras", i betydelsen "kvalificeras". Korrigeras används visserligen i den andra artikeln, men vad som rättsläkaren och polisen egentligen menar framgår rätt bra i alla fall, man har nu kvalificerat dödstidpunkten till försvinnandedagen.

Spelar ingen roll jag är ändå orolig.
I en slutlig obduktionsrapport har rättsläkaren självklart angett det mest precisa dödstidspunkt/datum hen har kunnat komma fram till (det tog till ockmed ca 2 1/2 månad att komma fram till det)

Att en åklagare sedan vill ha ett ennu mera precist datum och rättsläkaren då också ger honom det, till och med ett datum som passar in perfekt i åklagarens teori om händelses förloppet, ja det är efter min mening suspekt, period!
2015-09-01, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spiritus72
För många herrans år sen när jag blev dömd för olagligt förfogande då dom hittade en fimp med mitt dna på i en bil som va stulen som jag färdats i sa dom att är det inte jag så är det någon av mina syskon.

Så kan väl stämma, antar jag.

Enäggstvillingars dna kan vara svårt att skilja på. Men inte vanliga syskons dna.
2015-09-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
En dum fråga kanske som jag var inne på kring midsommar, men av naturliga skäl inte riktigt hunnit följa upp helt då tråden är enorm. Jag vet att jag fick ett bra svar då, men vill bara dröja mig kvar lite för ev tilläggsinformation. Den här trion har ju inte kunnat tala med varandra sedan de häktades.

Är det överhuvudtaget tänkbart att det är den yngre broderns DNA som hittats och att NB är helt oskyldig? Kan bröders DNA vara så lika att NB och hans försvarare inte har en susning om vad som pågår?

Lägg därtil att endast NB sitter häktad, så de 2 övriga bör ju i nuläget kunna prata med varandra.
2015-09-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Lägg därtil att endast NB sitter häktad, så de 2 övriga bör ju i nuläget kunna prata med varandra.

Ja, men om man har bragt Lisa om livet och man väntar på att brorsan ska bli frikänd som sitter inne för det egna dådet, då snackar man nog inte alltför mycket med varken svägerska eller press. Jag tror ju att polisen har rätt person, men ville bara ha klarhet i om man kan utesluta lillbrorsan fullständigt med den DNA man har. OM jag förstår det rätt matchar DNA - bortom allt tvivel NB, och då undrar man ju varför han inte bryter ihop och erkänner.

(Tack Xenia! Lite komplicerat men ev smutsigt DNA, samma tvättkorg?, två bröder.... Tja, jag funderar bara högt).
2015-09-01, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte handla om tipset om den fjärde mannen

så min fråga kvarstår. Varför påstår du att det är ett flashbacktips?

Varför påstår du att att tipset om den fjärde personen gäller en man? Vet du att det är så?
2015-09-01, 12:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Inte om Expressen har citerat spaningschefen korrekt när han får frågan vilken typ av tips som polisen får in: "allt som kommer in tar vi på allvar"

www.expressen.se/gt/en-fjarde-person-i-lisa-holm-utredningen

Så påståendet kan nog inte anklagas för att vara en "lögn".
Men däremot om SR citerat åklagaren korrekt. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 20692
Citat:
Under utredningen har polisen förhört över hundra personer och fått in runt tusen tips som alla har blivit följda. Dessutom finns det enligt Anette Olsson vittnesuppgifter i utredningen som är betydelsefulla.
2015-09-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
I en slutlig obduktionsrapport har rättsläkaren självklart angett det mest precisa dödstidspunkt/datum hen har kunnat komma fram till (det tog till ockmed ca 2 1/2 månad att komma fram till det)

Att en åklagare sedan vill ha ett ennu mera precist datum och rättsläkaren då också ger honom det, till och med ett datum som passar in perfekt i åklagarens teori om händelses förloppet, ja det är efter min mening suspekt, period!

Jag undrar också vad som gjort han säker
nu på dom sista dagarna bara.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21342825.ab

Citat:
– Tidigare har han inte skrivit någon specifik tid. Nu är han säkrare på dödstidpunkten, säger utredaren Lars Johansson, chef för grova brott i Skövde.

För utredningen innebär den nya uppgiften inte något revolutionerande.

– Det bekräftar vår bild. Vi avvaktar fortfarande resultat från Nationellt forensiskt centrum och våra tekniker, säger Lars Johansson
2015-09-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Hur skötsam och trevlig han än ser ut att vara så har han ändå omoralen och samvete att gömma undan en mördad flicka enligt vissa. Det är inte mycket bättre det. Hur många här skulle klara av det?

Jag vill säga att man är jävligt kall om man hjälper till att gömma en ung mördad flicka. Oavsett skäl.

Tror det är svårt att avgöra. .... oavsett skäl. Går inte ens att tänka sig in i situationen.... men beroende på situationen..... hot om att själv bli mördad.... panik. ... osv vet man inte hur man själv skulle reagera. Inget försvar men en förklaring om han nu varit med och "städat" .....
2015-09-01, 12:31
Medlem
ME077s avatar
Citat:

Jag förstår hur du tänker, men jag tror att rättsläkaren ganska snart efter obduktion kunde ge poliserna ett (muntligt och inofficiellt) preliminärt datum, kanske åtminstone 7-8/6, möjligen 7-9/6. Sedan verkar det ju finnas teknisk bevisning (eller iaf indicier) som pekar mot 7/6.

Tydligen finns det saker som tyder på att de t.o.m. kommer att kunna precisera ungefärlig tid. (?)

"Vilken tid på dygnet dog hon?
– Det kommer vi precisera i förundersökningsprotokollet när vi lägger ihop vad rättsläkaren kommit med och vad teknikerna konstaterat. Vi kommer nog kunna precisera det mer noggrant."
2015-09-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och hur trovärdigt skulle det vara på en skala? Och skulle någon eventuellt tro på det så är det lätt hänt att man även tror att mgm gjorde mer än bara kramades..
Trovärdighet ungefär 2 på en tiogradig skala. Att han aldrig träffat Lisa med hänsyn till DNA- och blodspår är under 1 på en tiogradig skala.
2015-09-01, 12:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte handla om tipset om den fjärde mannen

så min fråga kvarstår.

Vilken "den fjärde mannen" syftar du på. Källa?

Media skriver "en fjärde person".

Lägg därtill att en av de tre misstänkta är en kvinna, vilket enligt ditt resonemang om "den fjärde mannen" innebär att det är fem personer (en kvinna och fyra män). Får inte riktigt ihop din matematik.
2015-09-01, 12:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Alternativa teorier i all ära men börjar vi nu anklaga en rättsläkare för att i mångt och mycket ha förfalskat eller åtminstone osant intygat ett dödsdatum?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in