2015-08-30, 21:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han kan väcka åtal när som helst, men oftast väljer han mellan åtal eller att begära omhäktning.

Hur är det, kan åklagaren sitta och tjyvhålla på bevisning hur länge som helst? Jag tänker på ev sperma.
2015-08-30, 21:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det påstås att bröderna handlade pizza, är det klarlagt om det var djupfryst pizza eller nybakad?

Jag föreslår att meningen ändras en smula: Det påstås att bröderna handlade pizza, är det klarlagt?
2015-08-30, 21:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hur är det, kan åklagaren sitta och tjyvhålla på bevisning hur länge som helst? Jag tänker på ev sperma.
Nej, bevisning ska stå i stämningsansökan, och som stöd har han förundersökningsprotokollet. Dessa blir offentliga, till allra största delen, när åtal väcks.
2015-08-30, 21:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag föreslår att meningen ändras en smula: Det påstås att bröderna handlade pizza, är det klarlagt?
Det beror på vad man menar med klarlagt. Om man inte tror på media så är det inte klarlagt att Lisa är död.
http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/
2015-08-30, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Okej, den frågan äger sitt berättigande, jag håller med dig. Jag var mest ute efter att hitta en förklaring till att deras bil sågs framföras i hög hastighet. Vissa personer vill äta varm pizza och trampar då på gasen för att pizzan inte ska hinna kallna, men nu vet jag i alla fall att de pizzor som kan handlas hos Handlarn i Källby förmodligen är kalla redan vid leverans, riktigt kalla dessutom.
2015-08-30, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Problemet här är att man tror att kroppen flyttats sedan hon dödats.

Då ger rättsentomologin inga svar. Om kroppen förvarats på et sånt sätt att inga flugor hade tillgång hela eller delar av tiden.

Det är faktiskt omöjligt att fastställa tidpunkten i såna fall. Man har gjort försök med bakterietillväxt i tarm, i ögonhålor, bladansamlingar kroppstemperatur o.a., det ger inga svar.

I filmer och böcker ger rättsläkaren tiden på halvtimmen, och det utan att mäta temperatur i rektum!
Aven med en sån mätning är detta omöjligt!

Jag ber dig gå in på denna adress:

http://polistidningen.se/2007/08/larver-avslojar-hur-lange-lik-varit-liggande/

Den är åtta år gammal visserligen.

"I Sverige är rättsentomologi ett outforskat område,
bland annat på grund av bristande kunskap" (2007)
2015-08-30, 22:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Men om polisen haft koll på bröderna efter att dom var med och hittade handsken (på morgonen den 8 Juni) så borde det ha varit ganska svårt, om inte omöjligt, för både den ena eller den andra av bröderna att återvända till liket och ta vara på DNA problemet.
Man har sagt att redan innan den fredag då bröderna sagts ha uppträtt misstänkt vid konfrontationen med MPS, beslut tagits om att förhör skulle hållas med dem efter helgen. Anledningen sägs bl.a. ha varit att de tenderat att dyka upp på flera olika platser. - Det borde ha varit vanskligt att under den massiva sökinsatsen återvända till liket, men å andra sidan tog det lite tid innan sökområdet utvidgades. Mest troligt är kanske att LH hittades precis på den plats och i det skick hon initialt lämnats av GM.
2015-08-30, 22:03
Medlem
Arrogantcats avatar
Tidsfaktor

Hur lång tid tog det att döda offret, att utföra andra handlingar med kroppen och att göra sig av med kroppen?

Ju längre tid GM tillbringar med sitt offer desto viktigare är det att GM väljer en plats som är undanskymd och som han är väl förtrogen med

En annan tidsfaktor rör den tidpunkt på dygnet när brottet begicks
Tidpunkten för brottet kan säga ngt om GM sysselsättning och familjeförhållande

Platsfaktor

I vilken utsträckning GM är hemmastadd i området
Har ngn transportmedel använts då BP skiljer sig från FP
Det kan röra sig om 2-3 platser; BP FP , plats där offer dog I det fall brottet har en dödlig utgång , är förstås vanligast att brottet begås på samma plats som där offret dör men för att illustrera att det kan röra sig om olika platser kan man tänka sig ett sexualbrott , där de sexuellaövergrepp äger rum på ett ställe , dödandet på ett annat ( tex i samband med transport ) och dumpningen på ett tredje ställe

Personlighet
GM personlighet i termer av kaotisk och organiserad handlande

Risk faktor

Risk GM tar för att begå brott hänger samman med bedömningen av offerrisken ; tex av ett brott där GM attackerar ett lågriskoffer i en högrisk situation är det möjligt att göra olika antaganden om den stress GM arbetar under; om den spänning han söker i brottet , om hans känslomässiga mognad om den uppfattning han har om risken att åka fast

Beteende efter brottet

Både kaotiska och organiserade typer av GM återvänder gärna till brottsplatsen
Kaotiska tar souvenirer och ger sin fantasi näring Av samma anledning förekommer det också att han närvarar vid offrets begravning

Den organiserade GM kan beskrivas som en " polisgroupie " ; för att behålla känslan av spänning håller han sig gärna i närheten av poliser och anmäler sig som frivillig vid olika insatser om det skulle behövas Han tar också saker från offret som " troféer " , som bevis på hans skicklighet
( Ressler et al. 1988 ) .
Senast redigerad av Arrogantcat 2015-08-30 kl. 22:08.
2015-08-30, 22:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det påstås att bröderna handlade pizza, är det klarlagt om det var djupfryst pizza eller nybakad?

Förmodligen Billy's panpizza, Källby är ju Dafgård city.
2015-08-30, 22:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Jag ber dig gå in på denna adress:

http://polistidningen.se/2007/08/larver-avslojar-hur-lange-lik-varit-liggande/

Den är åtta år gammal visserligen.

"I Sverige är rättsentomologi ett outforskat område,
bland annat på grund av bristande kunskap" (2007)

Varför hänvisar du till gammal information, vad är relevansen för tråden? Entomologi är ett sätt att bestämma dödstidpunkten, även i Sverige, hur det såg ut 2007 är totalt ointressant tycker jag.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nej, bevisning ska stå i stämningsansökan, och som stöd har han förundersökningsprotokollet. Dessa blir offentliga, till allra största delen, när åtal väcks.

I praktiken kan alltså åklagaren tjyvhålla på bevisning fram till slutförhöret när åtal väcks? Fattar jag dig rätt?
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Jag har redan sagt att om han inte kommer med FUP 23 september så får han med mig att göra. Mina lår duger till honom också.
Jag ser hellre att FUP är fyllig (bl.a. i att utesluta alternativa GM) och tar sin tid, gärna längre än mot slutet av september, framför att åklagaren hastar fram något ofullsändigt. Under inga omständligheter förtjänar åklagaren att pressas mellan ett par håriga mans- eller kvinnoben.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in