2015-08-31, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hela tabellen, inte för att SVT tjänar pengar på klick men för att hålla besökarsiffrorna nere:

Delad plats med Björklund/Sjöstedt, Fridolin och Batra kan vara omkörda nästa mätning.
Även Löfven kan vara omkörd nästa mätning. Åkesson ökade med 5 och Löfven minskade med 6. Håller det i sig har Åkesson 25 och Löfven 20 nästa mätning.
2015-08-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Hade du nån åsikt angående att SD fortf. är relativt små hos högutbildare?
Det är inte otänkbart att det förhåller sig på det viset eftersom det är gruppen lågutbildade som drabbas hårdast av förd invandringspolitik.

Vi får dock inte glömma att de som har tagit fram statistiken som ligger till grund för ditt påstående inte klarar av att mäta Sverigedemokraternas stöd i den generella opinionen. Hur tillförlitlig är då den mycket mer speciella data du lutar dig mot? På detta får vi inte svar ens på valdagen.
2015-08-31, 17:02
Medlem
Citat:
Batra ligger högre i väljarstöd än förtroende, det är anmärkningsvärt.
Löfven är statsminister och leder största partiet men har bara 26% förtroende, det är anmärkningsvärt.

Ett viktigt påpekande. Avvikarna är främst Lööf, Fridolin och Åkesson, som ligger på betydligt högre nivåer än sina partier.

Sannolikt jäser det inom såväl S som M.
2015-08-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag vet inte hur gruppen "högutbildade" ser ut, men om det finns någon korrelation mellan utbildningsnivå och ekonomiska tillgångar kan jag tänka mig att dessa haft tillräckliga medel för att undkomma de områden som drabbades av invandringskollapsen först. Vad problematiken skulle vara med en folkrörelse som slår nerifrån och upp har jag aldrig riktigt förstått, däremot. Du för ett elitistiskt resonemang.

Jag är uppväxt med flera syskon och en mor som försörjde oss på en inte alltför hög lön, så jag tillhör inte den grupp du beskriver.
Det gäller, vad jag förstått, även studenter på universitet/högskolor och de har det inte direkt fett ekonomiskt.
Men jag droppar detta nu. Jag orkar inte leta källor för tillfället och då leder mina inlägg bara till onödig hets.
2015-08-31, 17:07
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ett viktigt påpekande. Avvikarna är främst Lööf, Fridolin och Åkesson, som ligger på betydligt högre nivåer än sina partier.

Reinfeldt hade i december 2012 stöd av 49 %. Sannolikt i stort sett hela Alliansen och några vänsterväljare. AKB ligger på långt under halva det stödet. Det är katastrofsiffror.

Löfvens siffror ska vi bara inte tala om. Förmodligen har Sverige aldrig haft en statsminister med så lågt förtroende. Inte på hundra år. Det ser riktigt mörkt ut för S och M.
2015-08-31, 17:16
Medlem
Citat:

Nej Åkesson ligger i nivå med sitt parti, sannolikt Bradley som gör att andra partiers väljare inte uppger att de känner stöd för honom. Däremot ligger ligger både sjöstedt och Björklund långt över sina partier.
2015-08-31, 17:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Iofs känns det som att SD är en grupp med män som gillar män (ej nödvändigtvis sexuellt) och hetsar män.
Tror absolut SD kommer öka bland kvinnor om de ökar generellt.
Hade du nån åsikt angående att SD fortf. är relativt små hos högutbildare?
De jag känner som röstar SD är övervägande välbetalda och har högskoleutbildning.
Anekdotisk bevisföring absolut men hela din tröttsamma upprepningar av redan söndersmulade argument många gg om känns symptomatisk för debatten just nu.
Känns att vinden har vänt, SD angrips allt hårdare och alternativ media anklagas för allt möjligt.

Vi får vänja oss, 2018 kommer facit och då kommer attackerna upphöra abrupt.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-08-31 kl. 17:24.
2015-08-31, 17:25
Medlem
Mikojans avatar
Citat:

Lööf ligger förstås högst i brist på konkurrens från DÖ-partierna. Att hon och Åkesson kommer att segla i från är ingen högoddsare.
2015-08-31, 17:27
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Batra ligger högre i väljarstöd än förtroende, det är anmärkningsvärt.
Löfven är statsminister och leder största partiet men har bara 26% förtroende, det är anmärkningsvärt.

Du glömde det allra mest anmärkningsvärda, att Annie Lööf leder förtroendeligan med 27% trots att hon representerar ett parti med ~7% i opinionen.

Hennes popularitet övergår mitt förstånd, visst, hon tar plats i debatterna och kan vara ganska vass ibland men samtidigt syns hon inte alls mellan debatterna och företräder inte direkt någon briljant politik. Gissar på att det mest är kvinnor som har förtroende för henne.
2015-08-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Du glömde det allra mest anmärkningsvärda, att Annie Lööf leder förtroendeligan med 27% trots att hon representerar ett parti med ~7% i opinionen.

Hennes popularitet övergår mitt förstånd, visst, hon tar plats i debatterna och kan vara ganska vass ibland men samtidigt syns hon inte alls mellan debatterna och företräder inte direkt någon briljant politik. Gissar på att det mest är kvinnor som har förtroende för henne.
För väljare som inte har något emot DÖ (men desto mer emot SD) representerar alliansen oppositionen i ett läge då det går uselt för Löfven, Fridolin och Romson. Det faller sig då naturligt att Lööf är den som funkar bäst eftersom Batra är så blek, Busch är ny och osynlig och Björklund passerade bäst före för länge sedan. Lööf är tuff och stabil. Det spelar större roll än hennes åsikter.
2015-08-31, 18:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har för mig att den illa ansedda presidenten Bush d.y. hade stöd av +55% av amerikanarna, när det var som sämst. Ger lite perspektiv på våra politikers siffror.

Nä, 30 som lägst och 90 som högst. På väg upp igen pga missnöjet med Obama.

https://en.wikipedia.org/wiki/Public_image_of_George_W._Bush#/media/File:George_W_Bush_approval_ratings.svg
2015-08-31, 18:52
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
För väljare som inte har något emot DÖ (men desto mer emot SD) representerar alliansen oppositionen i ett läge då det går uselt för Löfven, Fridolin och Romson. Det faller sig då naturligt att Lööf är den som funkar bäst eftersom Batra är så blek, Busch är ny och osynlig och Björklund passerade bäst före för länge sedan. Lööf är tuff och stabil. Det spelar större roll än hennes åsikter.

Mycket bra och verklighetsförankrad analys av de aktuella aktörerna!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in