2015-08-31, 14:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

På litauiska då förmodar jag, och det menar du att personerna från Missing People förstod ?
Fans de personer från Litauen bland dom MP personerna som tyckte att bröderna uppförde sig konstigt?

Gör dig inte dummare än du månne är.
NB har arbetat i Sverige i 6 år.
Och tillbringat/arbetat i England i 4 år.
Plus att han gått i gymnasiet i Litauen.
Så något måste han väl ha anammat språkmässigt.
2015-08-31, 14:40
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tycker att det låter orimligt att nån kan ha haft sån stenkoll på bröderna. Även om en granne har någorlunda uppsikt över deras vanor, så tror jag att just denna iakttagelsen har förstorats upp. Och det behöver inte vara grannen själv som förstorat upp den. Hen kan ha sagt till nån: De åkte en kvart tidigare denna morgon. Och sedan är ryktet igång...

Ja det kan du tycka, men det är inte orimligt.
En bekant till mig bor väldigt nära, och jag har själv pratat med honom, och han berättade det för mig att de alltid var punktliga. Han jag känner brukade alltid åka till jobbet vid samma tid varje morgon, och bröderna brukade alltid komma vid samma tid när de jobbade med ladan vid caféet.
Förutom den 8 juni på morgonen, då de kom en kvart tidigare.
2015-08-31, 14:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Tre Litauer blev gripna, men bara en är kvar.
Säkerligen av den anledningen att den kvarvarandes story inte stämde överens med dom två övriga.

Ska vi gå efter den av Xenia så välanvända statistiken så ligger lillebror till den sittande Litauern närmare skyldig än storebror.
Men med statistik döms ingen
.

Det är ett problem när man medvetet använder statistik felaktigt.
2015-08-31, 14:44
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Någon som borde kunna yttra sig om vid vilken tid de åkt hemifrån (startat bilen) är deras närmaste grannar. - Hur som helst är den tidiga ankomsttiden till ladan bara ett av många rykten. Om det kan ha någon verklighetsförankring återstår att se. Om ärendet i ladan varit att kolla ev. spår efter gårdagen måste man konstatera en anmärkningsvärd blindhet: Trots att LH:s ena handske låg på golvet upptäcktes den inte.

Han jag är bekant med och känner mkt väl, har inte sett när bröderna åkte hemifrån, men vet att de kom en kvart tidigare än vanligt till jobbet vid ladan mån 8 juni. Han jag känner kände bröderna lite lätt, och pratade med dem senast dagen innan LH försvann.
2015-08-31, 14:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Han jag är bekant med och känner mkt väl, har inte sett när bröderna åkte hemifrån, men vet att de kom en kvart tidigare än vanligt till jobbet vid ladan mån 8 juni. Han jag känner kände bröderna lite lätt, och pratade med dem senast dagen innan LH försvann.

Viss skillnad på hur du beskriver detta mellan dessa två inlägg, har fetmarkerat lite kors&tvärs - och jag tror du inser skillnaden va?
I vilket fall är det irrelevant så länge inte MGM gjort något extrastopp på vägen, eller tagit en omväg.

Som jag tolkar dig, ska det vara så enkelt som att dom (förmodligen) startade 15min tidigare än rutin och anlände 15 min tidigare än rutin, med betoningen (vittnat) på att dom anlände 15min "för tidigt" vid ladan/arbetsplatsen.
Det är avvikelsen jag är ute efter.

Citat:
En bekant som bor nära MGM sa att de alltid var punktliga till jobbet, man kunde ställa klockan efter dem typ. Men denna måndag 8 juni åkte de 15 min tidigare än vanligt till ladan vid caféet, men det behöver ju inte ha med handsken att göra.

( bor nära, tolkas lätt som att din vän sett MGM starta, inte ankomma. )
Senast redigerad av rotesau 2015-08-31 kl. 15:10.
2015-08-31, 15:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ja det kan du tycka, men det är inte orimligt.
En bekant till mig bor väldigt nära, och jag har själv pratat med honom, och han berättade det för mig att de alltid var punktliga. Han jag känner brukade alltid åka till jobbet vid samma tid varje morgon, och bröderna brukade alltid komma vid samma tid när de jobbade med ladan vid caféet.
Förutom den 8 juni på morgonen, då de kom en kvart tidigare.

Ja men iom att NBs arbetsgivare AJ, som förmodligen begärt mötet, ju visste redan kvällen innan, den 7 Juni, att Lisa försvunnit och därmed att polis etc skulle befinna sig vid cafeet/ladan på måndags morgon, då är det väl sannolikt att han, AJ, av någon anledning, kanske bett bröderna komma lite tidigare den morgon. Kanske AJ hade något avtal med polisen och därför ville att mötet med bröderna skulle ske lite tidigare än vanligt.
2015-08-31, 15:16
Medlem
Vad hände utanför Cafet? Blev hon:

1. Påkörd och bort transporterad.
2. Nedslagen och bort transporterad.
3. Frivilligt avvikit.
4. Lockad/tvingad in i en bil.
5. Lockad/tvingad till ladan.

Vad tror ni och vad talar för den teorin?
2015-08-31, 15:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
NB har arbetat i Sverige i 6 år.
Och tillbringat/arbetat i England i 4 år.
Plus att han gått i gymnasiet i Litauen.
Så något måste han väl ha anammat språkmässigt.

Jag tycker dock att Theforeigner har en viss poäng här.
För att anamma svordomar så pass att de blir kraftuttryck som man själv tar till sig och använder, bör man nog umgås en hel del med människor som slänger sig dem. Men litauerna har ju mest umgåtts med varandra och av vad som framkommit kan de heller inte svenska så bra.
Det är fullt rimligt att ifrågasätta vilket språk dessa påstådda svordomar har uttalats på, om de alls har uttalats.
2015-08-31, 15:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
För att anamma svordomar så pass att de blir kraftuttryck som man själv tar till sig och använder, bör man nog umgås en hel del med människor som slänger sig dem. Men litauerna har ju mest umgåtts med varandra och av vad som framkommit kan de heller inte svenska så bra.
Det är fullt rimligt att ifrågasätta vilket språk dessa påstådda svordomar har uttalats på, om de alls har uttalats.

Instämmer. Det är möjligt att "svordomarna" eller deras beteende var en av anledningarna till att misstanke uppstod (eller att denna befästes) men något enskild värde i skuldfrågan har det sannolikt inte.
2015-08-31, 15:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ja men iom att NBs arbetsgivare AJ, som förmodligen begärt mötet, ju visste redan kvällen innan, den 7 Juni, att Lisa försvunnit och därmed att polis etc skulle befinna sig vid cafeet/ladan på måndags morgon, då är det väl sannolikt att han, AJ, av någon anledning, kanske bett bröderna komma lite tidigare den morgon. Kanske AJ hade något avtal med polisen och därför ville att mötet med bröderna skulle ske lite tidigare än vanligt.

Jag antar att vi kommer kunna bedöma frågan mer adekvat efter att vi fått ta del av FUP:en (som alla övriga frågor för den delen) och således vad AJ berättat, för denna fråga bör ha berörts i förhöret.
2015-08-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Jag får för mig att det går att tolka ett hotfullt/avvisande beteende oavsett språk?
Men jag kan ha fel.
2015-08-31, 15:37
Medlem
Citat:
Mitt fetande.

På litauiska då förmodar jag, och det menar du att personerna från Missing People förstod ?
Fans de personer från Litauen bland dom MP personerna som tyckte att bröderna uppförde sig konstigt?

Med tanke på hur stort sökpådraget var är det inte alls omöjligt att det kan finnas personer med kunskaper i det litauiska språket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in