2015-08-31, 13:05
Medlem
FWIWs avatar
Enligt Novus undersökning över allmänhetens förtroende för partiledarna går Jimmie Åkesson starkt framåt och 20 % av väljarkåren har nu stort förtroende för honom. Samtidigt tappar Löfven och Romson kraftigt - endast 7 % av väljarna har stort förtroende för Sveriges vice statsminister Åsa Romson. Även förtroendet för Löfven sjunker kraftigt, till 26 % i augusti från 32 % i Novus marsmätning. Hela listan presenteras nedan:

Citat:
Lista över förtroendet för partiledarna enligt Novus mätning 20-25 augusti 2015. Förändring sedan mars inom parentes.

Annie Lööf (C) 27 procent (+2)

Stefan Löfven (S) 26 (-6)

Anna Kinberg Batra (M) 22 (-1)

Gustav Fridolin (MP) 21 (-2)

Jimmie Åkesson (SD) 20 (+5)

Jonas Sjöstedt (V) 20 (oför)

Jan Björklund (FP) 20 (+1)

Ebba Bush Thor (KD) 9 (-1)

Åsa Romson (MP) 7 (-6)

Jag tyckte Jimmie Åkesson framförde ett väldigt bra tal i Sölvesborg i lördags, där han betonade att med ökat väljarstöd följer ökad förväntningar. Sverigedemokraterna är en gräsrotsrörelse och för att vinna förtroende från de som ännu inte bestämt sig för att rösta på SD måste vi som tror på iden om det harmoniska Sverige - syskon, jobbarkompisar, universitetskamrater, FB-vänner etc - föregå med gott exempel.

Vågar man hoppas på att det ökade förtroendet för Jimmie Åkesson är en fortsättning på en fördjupad förståelse för partiets ambitioner bland bredare väljargrupper?
Senast redigerad av FWIW 2015-08-31 kl. 13:59.
Citera
2015-08-31, 13:25
Medlem
Dynamics avatar
Hur ska Ebba vända kd när hon så lågt förtroende. Tycker det är överraskade lågt even om hon har knappt jobbat för pariet än. Ebba Bush Thor (KD) 9 (-1 Glädjande att Jimmy stiger
Citera
2015-08-31, 13:33
Medlem
TheHmms avatar
Jag förstår inte hur Åsa Romson kan ha så högt...
Citera
2015-08-31, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm

Haha men ännu värre är att smilfinken Lööf är i topp. Obegripligt, hon som menar att det finns plats för 40 miljoner "flyktingar" i Sverige.
Citera
2015-08-31, 13:45
Medlem
korsvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic
Hur ska Ebba vända kd när hon så lågt förtroende. Tycker det är överraskade lågt even om hon har knappt jobbat för pariet än. Ebba Bush Thor (KD) 9 (-1 Glädjande att Jimmy stiger
Bara rösta EBT
Citera
2015-08-31, 13:54
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Haha men ännu värre är att smilfinken Lööf är i topp. Obegripligt, hon som menar att det finns plats för 40 miljoner "flyktingar" i Sverige.

Jag tror det har att göra med hennes fundamentalistiska attityd.

Du kan ge dig fan på att om hon var stadsminister och C fick 51%, då kan du lita på att det blir 40miljoner kebabtekniker här i Sverige.

Därav förtroende...

Jag har också förtroende för henne, fullt förtroende för att hon skulle förstöra sverige om hon kom nära makten.
Citera
2015-08-31, 13:55
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Det var vad jag reagerade mest på också. Hur kan denna Ayn Rand-dyrkare ha högst förtroende? Den kanske mest verklighetsfrånvända partiledaren av dem alla, Romson inkluderad? Romson är i grunden reformist, hon är inte kompatibel med nuvarande system och borde naturligtvis ha oerhört lågt förtroende av de som tror på den här tillväxtsekten, men Lööf tror på allvar hennes variant av samhälle ska fungera under gällande förutsättningar. Än värre, var 4:e väljare verkar tycka Lööfs skrattretande floskler är trovärdiga.

Det säger mig att svenskarna inte är särskilt intresserade av politik och att reflektera. Jag kan bara anta Lööf har högt förtroende för att hon är en symbol: ung, framgångsrik, vältalig (det kan diskuteras) kvinna.

Centern har vad, 6-7% och det är väl den skara dårliberaler som finns i landet idag. Var övrigt förtroende kommer ifrån måste bero på bristande konkurrens.
Citera
2015-08-31, 14:02
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Jag tror det har att göra med hennes fundamentalistiska attityd.

Du kan ge dig fan på att om hon var stadsminister och C fick 51%, då kan du lita på att det blir 40miljoner kebabtekniker här i Sverige.

Därav förtroende...

Jag har också förtroende för henne, fullt förtroende för att hon skulle förstöra sverige om hon kom nära makten.

Kan vi inte bara nu enas på hela Flashback om att det heter statsminister och inte stadsminister? Stadsministrar har vi aldrig haft, vad jag vet. Jag tror borgmästare eller kommunalråd är det närmsta.

OnT: För övrigt har jag haft svårt att förstå dessa förtroendeundersökningar. Väldigt många verkar rösta på partier vars partiledare de inte respekterar, och andra gör tvärtom. Jag kan förstå att det händer, men inte att det är så utbrett.

Sannolikt är det ett tecken på en allmän tillströmning till SD när fler säger sig ha förtroende för Åkesson. Det är första steget på väg till SD enligt devisen "jag röstar inte på SD, men Jimmie Åkesson är en bra retoriker". Egentligen är det "jag röstar inte på SD än, men Jimmie Åkesson är en bra retoriker".
Citera
2015-08-31, 14:26
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Det var vad jag reagerade mest på också. Hur kan denna Ayn Rand-dyrkare ha högst förtroende? Den kanske mest verklighetsfrånvända partiledaren av dem alla, Romson inkluderad? Romson är i grunden reformist, hon är inte kompatibel med nuvarande system och borde naturligtvis ha oerhört lågt förtroende av de som tror på den här tillväxtsekten, men Lööf tror på allvar hennes variant av samhälle ska fungera under gällande förutsättningar. Än värre, var 4:e väljare verkar tycka Lööfs skrattretande floskler är trovärdiga.

Det säger mig att svenskarna inte är särskilt intresserade av politik och att reflektera. Jag kan bara anta Lööf har högt förtroende för att hon är en symbol: ung, framgångsrik, vältalig (det kan diskuteras) kvinna.

Centern har vad, 6-7% och det är väl den skara dårliberaler som finns i landet idag. Var övrigt förtroende kommer ifrån måste bero på bristande konkurrens.
Instämmer. Jag vill även tillägga att många män förmodligen "tänkte med kuken" och svarade Annie Lööf när Novus hörde av sig. Jag känner några stycken som röstade på Centerpartiet för att "Annie Lööf är så snygg". Jävla neandertalare, det är sådant som får en att ifrågasätta den fria rösträtten...
Citera
2015-08-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Kan vi inte bara nu enas på hela Flashback om att det heter statsminister och inte stadsminister? Stadsministrar har vi aldrig haft, vad jag vet. Jag tror borgmästare eller kommunalråd är det närmsta.

[...]

Beskrivning är ju ganska träffande för den Stockholms centrering statsmakten utgör.

Stadsminister = Stockholms stads minister = ironi

Vilket får mig att tro att Löfven har ännu sämre stöd i Stockholmsområdet. Stämmer det?
Citera
2015-08-31, 14:39
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Instämmer. Jag vill även tillägga att många män förmodligen "tänkte med kuken" och svarade Annie Lööf när Novus hörde av sig. Jag känner några stycken som röstade på Centerpartiet för att "Annie Lööf är så snygg". Jävla neandertalare, det är sådant som får en att ifrågasätta den fria rösträtten...
Vilka jävla stolpskott! Att man kan finna henne snygg är för mig en gåta och ännu mer förvirrad blir jag över att folk tycker att det väger tyngre än att hon är en fullkomlig idiot.
Citera
2015-08-31, 14:44
Medlem
Citat:

Man kan alltid trösta sig med att halveringstiden för Åsa Romsons förtroendesiffror verkar vara betydligt kortare än halveringstiden för uttjänt kärnbränsle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in