2015-08-31, 09:42
Medlem
Efter en lång rekryteringsprocess för ett jobb jag jättegärna ville ha blev jag i fredags kväll kontaktad över e-post där de skrev att jobbet var mitt. Jag blev såklart överlycklig. Vi hade innan diskuterat min lönenivå och de skulle höra av sig i dag för att prata startdatum, exakt lön, etc.

I dag skriver de och säger att anställningen inte längre är aktuell och beklagar detta. De har insett att de inte längre är i behov av en anställd.

Detta är en statlig arbetsgivare med flera hundra anställda.

Kan de göra så här? Jag är så ledsen just nu. Jag har varit arbetslös en längre tid och blev verkligen överlycklig när jag efter ett långt kämpande äntligen fick min heltidstjänst (trodde jag).
Citera
2015-08-31, 10:08
Medlem
Timmervargens avatar
Trot faktiskt du har det mesta på din sida. Har för mig att muntliga löften om anställning gäller. Dessa är ju kanske dock svåra att bevisa men du har det ju skriftlig.

Tror som sagt du ligger bra till men det är bara vad jag tror. Helt klart värt att ta vidare i alla fall.
Citera
2015-08-31, 13:01
Medlem
Om tjänsten inte är aktuell alls längre så kan du inte göra särskilt mycket. Då råder i praktiken arbetsbrist. Eftersom du inte har ett anställningsavtal med tillträdesdatum så förstår jag inte vad som skulle kunna bli annorlunda.
Citera
2015-08-31, 13:32
Medlem
Om de meddelat dig att jobbet är ditt så tycker jag att ni har ingått ett avtal. Du har sökt och fått ett jobb. Du har ju dessutom skriftligt på detta. Har du något fack så ta hjälp av de och kräv skadestånd. Du kan ju alltid dra till med att du tackat nej till ett annat jobb för att du helst valde detta.

Har själv varit med om två gånger när jag gått långt i urvalsprocessen att de dragit tillbaks tjänsten helt plötsligt. Djävligt irriterande då man har lagt ner mycket jobb, tid och kanske även pengar på resor. Men i mina fall så var jag aldrig lovad någonting!
Citera
2015-08-31, 13:45
Medlem
virablatiras avatar
Även om du skrivit avtal och jobbat så har du, om du inte avtalat bort det, en prövoperiod på 6 månader så arbetsgivaren kan utan motivering avsluta din anställning även ännu senare i processen. Men självklart kan det vara värt att kolla med facket om du är medlem där om du kan få någon kompensation. Men jag tror inte du ska räkna med något
Citera
2015-08-31, 17:11
Medlem
Skadestånd kan du glömma helt och hållet. Det bästa du kan hoppas på är ersättning för resor -- om du har riktigt mycket tur och företaget vill.
Citera
2015-08-31, 17:32
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Nja, ett avtal om anställning kräver ju inga absoluta formkrav.

Har ett avtal om provanställning avtalas så bör arbetsgivaren betala lön under uppsägningstiden vilket vanligtvis är 2 veckor beroende på avtal.
Citera
2015-08-31, 18:52
Medlem
TS skriver att de ska prata startdatum, dvs inget startdatum har bestämts. Ni som ändå tror att tS kan gå skadestånd, uppsägningslön etc -- inget hindrar att AG säger att startdatum ligger den 18 december 2025 (eller annat godtyckligt datum). Inse att TS inte kan få annat än MÖJLIGEN ersättning för utlägg OM företaget är på gott humör.

Skadestånd är i princip uteslutet, eftersom TSmåste bevisa att beskedet inneburit ekonomisk skada. Sveda och värk eller mentalt lidande har också höga beviskrav, med rätta i vår lättkränkta värld.
Citera
2015-08-31, 19:29
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basta001
Efter en lång rekryteringsprocess för ett jobb jag jättegärna ville ha blev jag i fredags kväll kontaktad över e-post där de skrev att jobbet var mitt. Jag blev såklart överlycklig. Vi hade innan diskuterat min lönenivå och de skulle höra av sig i dag för att prata startdatum, exakt lön, etc.

I dag skriver de och säger att anställningen inte längre är aktuell och beklagar detta. De har insett att de inte längre är i behov av en anställd.

Detta är en statlig arbetsgivare med flera hundra anställda.

Kan de göra så här? Jag är så ledsen just nu. Jag har varit arbetslös en längre tid och blev verkligen överlycklig när jag efter ett långt kämpande äntligen fick min heltidstjänst (trodde jag).

Varje arbetsgivare har rätt att avbryta en pågående rekryteringsprocess. Beslut om att avbryta rekrytering inom en statlig myndighet behöver inte motiveras och kan inte överklagas.
Citera
2015-08-31, 20:23
Medlem
Varför skulle en statlig arbetsgivare efter en lång rekryteringsprocess höra av sig med besked via e-post? Låter ju ganska oseriöst.
Citera
2015-08-31, 20:33
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Tja, om tjänsten dragits in är det surt läge och inget att göra, det är ju inte så att jobber går till någon annan utan tjänsten har helt plockats bort.
Citera
2015-08-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Även om du skrivit avtal och jobbat så har du, om du inte avtalat bort det, en prövoperiod på 6 månader så arbetsgivaren kan utan motivering avsluta din anställning även ännu senare i processen. Men självklart kan det vara värt att kolla med facket om du är medlem där om du kan få någon kompensation. Men jag tror inte du ska räkna med något

Har du någon hänvisning till det påståendet?
Jag vet att det finns provanställning men då ska ju det skrivas i avtalet, inget som följer med en anställning per automatik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in