2015-08-31, 09:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Kanske bagaren går ut och tar en cig ibland vid den tiden?
Visst, men det innebär inte att han har kontinuerlig koll på ladan och brödernas ankomsttider, så bra koll att hen kan säga att de brukar komma prick kl 7, men denna morgon 6:45. Dessutom borde rökrutan finnas vid personalens utebord på kaféets baksida, och därifrån ser man inte ladan.
2015-08-31, 09:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag har aldrig varit på ett balt-bygge men oftast så brukar man fixa och dona lite direkt på morgonen kanske åka och hämta nått verktyg eller kolla på något annat som man ska göra senare. Nu kanske Litauen hade en extrem arbetsmoral så han gick direkt på jobbet, det är svårt att svara på.
Bröderna hade ett arbetsmöte på morgonen med chefen och dennes affärspartner. Det är bra att vara i tid till sådana möten.
2015-08-31, 09:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Saken gäller, om jag förstått det rätt, vem som kan ha iakttagit bröderna varje dag under en längre tid för att vara säker på att de aldrig kommer en kvart för tidigt till takjobbet.

Och även jag finner det orimligt att bygga misstankar på att de möjligen var tidigare på plats än vanligt denna speciella morgon.

Jag tycker att det låter orimligt att nån kan ha haft sån stenkoll på bröderna. Även om en granne har någorlunda uppsikt över deras vanor, så tror jag att just denna iakttagelsen har förstorats upp. Och det behöver inte vara grannen själv som förstorat upp den. Hen kan ha sagt till nån: De åkte en kvart tidigare denna morgon. Och sedan är ryktet igång...
2015-08-31, 09:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som jag har förstått av interiörbilder och beskrivningar av kaféet sträcker sig serveringsdelen från kaféets norra ände till södra änden utefter västra väggen med fönster mot ladan. Bageriet finns alltså i byggnadens östra del, utan fönster mot ladan. Bagaren kan inte ha sett ladan i sådan utsträckning att hen kan uttala sig om NB:s ankomsttider generellt.
Någon som borde kunna yttra sig om vid vilken tid de åkt hemifrån (startat bilen) är deras närmaste grannar. - Hur som helst är den tidiga ankomsttiden till ladan bara ett av många rykten. Om det kan ha någon verklighetsförankring återstår att se. Om ärendet i ladan varit att kolla ev. spår efter gårdagen måste man konstatera en anmärkningsvärd blindhet: Trots att LH:s ena handske låg på golvet upptäcktes den inte.
2015-08-31, 09:22
Medlem
Citat:
Bröderna hade ett arbetsmöte på morgonen med chefen och dennes affärspartner. Det är bra att vara i tid till sådana möten.

Aha, då så.
2015-08-31, 09:30
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Svårt att svara på då vi inte vet om NB och Lisa pratat med varandra tidigare eller setts tidigare, jag vet att många var inne på spåret ett tag att Lisa skulle köpa sprit av honom men de finns inget som tyder på att han ens hade sprit hemma åt sig själv och än mindre var en langare. Han verkar inte vara knarkartypen heller, och hade han varit det hade väl husrannsakan hittat något.

Helt omöjligt är det ju inte att Lisa och NB eventuellt träffats tidigare, allt som Lisa gjorde efter hon slutat jobba tyder ju på att hon skulle träffa någon efteråt.
Men om hon haft för avsikt att träffa någon skulle hon väl knappast ha sms:at sina föräldrar och skrivit att hon var på väg att åka hem (och alltså skulle vara hemma ca en timme senare)?
2015-08-31, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Men om hon haft för avsikt att träffa någon skulle hon väl knappast ha sms:at sina föräldrar och skrivit att hon var på väg att åka hem (och alltså skulle vara hemma ca en timme senare)?

Jag vet inte, hela den perioden runt när hon slutat är lite luddig. Det var lugnt på fiket så jag tror knappast hon slutade prick 18:00, men hon skickade SMSet runt 18:23 att hon var på väg hem, varför? Låter som att hon väntat på någon som inte dykt upp. Kollegorna sa väl också att de aldrig såg henne åka iväg, också det tyder ju på att hon stod kvar som i att hon väntade på någon.

17:45 fiket är städat och klart, det har varit lugnt i ca 1 timme innan stängning så alla stolar och allt kunde sättas upp i god tid.

17:55 folk får börja gå ut och ge sig hem

18:00, kassachefen för dagen (Ansvarig person) stänger och låser

18:03, alla åker hem?

18:23 Lisa skickar SMS att hon nu är på väg.
Senast redigerad av 8332 2015-08-31 kl. 09:43.
2015-08-31, 09:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag vet inte, hela den perioden runt när hon slutat är lite luddig. Det var lugnt på fiket så jag tror knappast hon slutade prick 18:00, men hon skickade SMSet runt 18:23 att hon var på väg hem, varför? Låter som att hon väntat på någon som inte dykt upp. Kollegorna sa väl också att de aldrig såg henne åka iväg, också det tyder ju på att hon stod kvar som i att hon väntade på någon.

Polisen har väl inte berättat om hon pysslat med sin telefon innan meddelandet till föräldrarna. Hon kan ha messat med nån kompis innan dess, eller uppdaterat sig om dagens händelser på nätet. Polisen säjer inget om sånt av naturliga orsaker. Klockan kan ticka snabbt om man ska kolla mobilen...
2015-08-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Polisen har väl inte berättat om hon pysslat med sin telefon innan meddelandet till föräldrarna. Hon kan ha messat med nån kompis innan dess, eller uppdaterat sig om dagens händelser på nätet. Polisen säjer inget om sånt av naturliga orsaker. Klockan kan ticka snabbt om man ska kolla mobilen...

Ja visst kan man tänka så också om man vill det men om man nu ska hitta något som kanske eventuellt inte stämmer så kan ju just det vara en sån sak.

Här gäller det ju att hitta saker som inte stämmer.
2015-08-31, 09:55
Medlem
Citat:

Så då kom dom alltså tidigare denna morgon och vittnet såg då rätt ?
2015-08-31, 09:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hon kan också ha pratat med en bekant finnig yngling som väntade bakom hörnet, ännu så länge utan att uppträda hotfullt. En obekant hade hon knappast pratat med så länge.
2015-08-31, 10:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja visst kan man tänka så också om man vill det men om man nu ska hitta något som kanske eventuellt inte stämmer så kan ju just det vara en sån sak.

Här gäller det ju att hitta saker som inte stämmer.

Jo, det finns all anledning i världen att spekulera kring vad hon kan ha haft för sig under de här minuterna.

Vet du om det är klarlagt att hon inte var rökare?
Nån i tråden påstod sig ha sett en bild på henne där hon håller i en cigarett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in