Citat:
Ursprungligen postat av
Snurren75
Vad vet du om moralen i ryska väpnade styrkorna? Vad vet du om numerär och förmåga? Inget, så sluta fantisera.
Vad vet du om Rysslands förmåga? Jag är ryss, och besöker landet varje år. Infrastrukturen är så nedgången att det tar flera dagar att färdas 30 mil med en stridsvagn, utan att möta motstånd. Det är därför ryssarna fraktar allt via järnväg. De ryska stridsfordonen kan inte köra mer än några mil per dag innan de behöver ses över och fyllas på med bränsle. En omringning är därför rent önsketänkande speciellt i Ukraina där det är rena drömmen om du kör på asfalterad väg!
Jag vet att en reguljär rysk soldat (ej specialtrupp) får 2 dagars vapenträning och tjänstgör mellan 12-24 månader under utbildningen.
Jämför detta men en svensk soldat som får samma typ av utbildning som ryska spetznas. Man räknar med att det går ungefär 3:1 ryska soldater på varje svensk soldat.
Jag vet att 7.000 man dör inom den ryska armén varje år på grund av olyckor.
Jag vet att ryska trupper deserterar och vapenvägrar för att slippa skickas till köttkvarnen i Ukraina.
Jag vet att en invasion av ett annat land 2015 är i princip omöjlig. Ryssland skulle behöva mobilisera 10 miljoner man för att ockupera och hålla nere motståndsrörelsen i Ukraina. Det finns inget land i världen idag som klarar av att ockupera ett annat land varken ekonomiskt eller resursmässigt. Varken Sovjet eller USA har klarat att ockupera Afghanistan som är rena skämtet i jämförelse.
Rysslands invasionsplaner av Sverige är idag skrotade. Man vet att en invasion är omöjlig. Istället är den ryska krigsmakten inriktad på att ta små områden i deras närhet (Gotland, Bornholm, Åland, Baltikum) som går att försvara och ockupera utan att behöva mobilisera flera miljoner man.
Jag vet att en invasion av Ukraina leder till ett världskrig. När Ryssland anfaller Ukraina binder man upp hundratusentals om inte miljontals man, detta lämnar landet blottat för andra angrepp i Asien, Nordeuropa och Kaukasus.
Jag vet även (som många påpekat) att en anfallare behöver vara minst 5:1 fler än motståndaren för att lyckas med uppgiften. Soldater som slåss för sitt hemland på hemmaplan i terräng man känner till har ett jävligt stort övertag till skillnad från någon stackare som skickats över halva Jorden för att delta i ett meningslöst krig. USA fick storstryk i Vietnam på grund av detta.