2015-08-31, 00:09
Medlem
Xeliouss avatar
Som sagts tidigare kommer de ryska fascisterna att försöka kopiera sina nazistiska idoler och anfalla den 1:a september. Nu kommer rykten om vad de planerar för false flag:
Citat:
Militanta "DNR" planerar att skjuta den 1 september i skolan, anklagar den ukrainska militären att be Ryssland officiellt in i "fredsbevarare", sade den nuvarande presidentens administration på ATO Andrei Lysenko.

"Gangs" DNI "har utvecklat en plan för provokation senast den 1 september. Det här är en cynisk brott, det vill säga beskjutningen av skolor och andra läroanstalter som falskeligen anklagas krafter ATO. Handlingsplan för att använda denna provokation för att vädja till Ryssland med en begäran om att officiellt öppet införa så kallade fredsbevarande styrkorna, "- sade vid ett informationsmöte A.Lysenko på söndag i Kiev.
http://interfax.com.ua/news/general/286933.html
2015-08-31, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Oavsett luftvärn, Ryssland skulle på 2 max 3 dagar kunna ringa in hela ATO- styrkan som då skulle fångas mellan ryska armen och separatisterna. Då är det snabbt slut med det konventionella kriget. Sen är resten logistik. Sen börjar motståndet.

Ringa in 67 000 man? Jo du det skulle jag vilja se Du är ett skämt, vart fan i modern historia skulle man ringa in 67 000 man eller det är säkerligen 70 000 man nu i ATO zonen.
2015-08-31, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryssland kan inte gå in med någon större styrka. De har varken råd eller en armé för det. Få vill dö i ett anfallskrig för kremls räkning som vi redan sett. Det är förståeligt att moralen är låg bland de ryska kontraktssoldaterna, för att inte tala om bland de värnpliktiga. Se på hur "strelkov" och de andra så kallade ledarna för den ryska ockupationen flytt eller blivit mördade av sina egna.

Vad vet du om moralen i ryska väpnade styrkorna? Vad vet du om numerär och förmåga? Inget, så sluta fantisera.
2015-08-31, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Som sagts tidigare kommer de ryska fascisterna att försöka kopiera sina nazistiska idoler och anfalla den 1:a september. Nu kommer rykten om vad de planerar för false flag:

http://interfax.com.ua/news/general/286933.html

Ja Andrei Lysenko ja, den notoriske lögnhalsen. Kan vi prata om detta ditt sväljande av propaganda, säg den 2:a september då detta INTE inträffat. Vad kommer du att säga då?
2015-08-31, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ringa in 67 000 man? Jo du det skulle jag vilja se Du är ett skämt, vart fan i modern historia skulle man ringa in 67 000 man eller det är säkerligen 70 000 man nu i ATO zonen.

Du har ju själv sagt att det ärt litet geografiskt område det handlar om, så vad är svårigheten? Hälften av ukrainarna kommer dessutom att kasta vapnen och ge sig. Ukrainarna skulle bli av med 90 % av sin tunga utrustning även om kanske de flesta av de som vill komma undan gör det. Det här är ju en tråd för rena fantasier varje dag. Då kan väl jag också få spekulera fritt?
2015-08-31, 02:18
Medlem
Citat:
Vad vet du om moralen i ryska väpnade styrkorna? Vad vet du om numerär och förmåga? Inget, så sluta fantisera.

Du tror väl dina überryssar kör över Ukraina, eller tänker du på Georgien nu som hade 20 000 man i fält som fick dra sig tillbaka?

Ukraina är en svår nöt att knäcka för ryssarna, det har ju visat sig med tanke på hur mycket materiel de pumpar in och folk de pumpar in till separatisterna du vet semestrande reguljära soldater med AK och de kontrollerar mindre än var Ukraina kontrollerar av utbrytarregionerna.

Tror du i din enfald att ryssarna skulle gå in med 150 000 man när de har vid gränsen just nu ca 50 000 stationerade, detta för att lite fler semestrande ryska soldater ska kunna ta sig över och strida för rebellerna. Vart skulle de övriga 100 000 man komma ifrån menar du? De lär ju få problem då Ukraina mobiliserar ännu flera tusen man ifall de försöker sig på en invastion, men dina überryssar slår väl såklart lätt 500 000 man lätt?

Om Ukraina nu har 250 000 man aktiva och har 700 000 i reserv tror jag inte Putin vågar sig på en fullskalig invasion.
Senast redigerad av pettersson72 2015-08-31 kl. 02:19. Anledning: Felstavning
2015-08-31, 02:19
Medlem
Citat:
Du har ju själv sagt att det ärt litet geografiskt område det handlar om, så vad är svårigheten? Hälften av ukrainarna kommer dessutom att kasta vapnen och ge sig. Ukrainarna skulle bli av med 90 % av sin tunga utrustning även om kanske de flesta av de som vill komma undan gör det. Det här är ju en tråd för rena fantasier varje dag. Då kan väl jag också få spekulera fritt?

Yeah right, kriget har snarare stärkt Ukraina rent nationellt, vem fan skulle inte slåss för sitt land om det blev invaderat? Tror du de skulle springa iväg bara, Dream on.
2015-08-31, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja att FSB är en mördarorganisation vet vi, men själv tror jag att Ukrainas underrättelsetjänst kan var nog så effektiva när dom jagar ryska oönskade element på ukrainsk mark. Att vara nyfiken rysk utanför Rysslands gränser har ju sina risker. I Sverige följer ju Säpo dom noggrant. Ryska ambassader är ju dessutom rena spionnästen, precis som på gamla onda dar. Putin lär ligga risigt till och lär inte få teckna någon livförsäkring.

Jag tänkte inte direkt på FSB utan på vanligt ordinära människor som kanske förlorat någon eller några i konflikten och som ruvar på en vendetta. Att svinen i Kiev förr eller senare kommer att likvideras är inte en fråga om det händer utan snarare, när. Man kan inte ha något emot det som åskådare, precis som ingen egentligen inte hade något emot när Mossad jagade runt i världen för att forsla krigsförbrytare till Israel. Dock kan man ha synpunkter på att Mossad aldrig fick tag i de riktiga krigsförbrytarna utan fick nöja sig med administartörer som t ex Eichmann. I Ukrainas fall så är Poroschenko, Yatsenyuk, Turchynov, Kolomoisky m fl direkt ansvariga för ATO:n och granaterna som faller i Donbass. Jag tror faktiskt att ryssarna kommer ta hand om sina egna krigsförbrytare på samma sätt fast det kommer att ske tyst. Men ett streck kommer att dras över allt i framtiden.
2015-08-31, 03:05
Medlem
Förresten någon som vet om Givi och Motorola är i livet? Var längesen man såg något nytt klipp på Youtube med dessa herrar. De var ju överallt förra året men inte sett något nytt än.
2015-08-31, 13:06
Medlem
Citat:

Det har dokumenterats hur ryska "frivilliga" desserterar från träningslägren.
Vi vet att den ryska armen är enormt nedgången när det gäller matriel förutom för ett fåtal prioriterade förband.

Vi vet att du vill ha minst 3 mot ett ett och helst mellan 5:1 till 10:1 mot för att lyckas med anfallskrig utan att ta allt för stora förluster. I ukraina så ska man slåss mot folk som slåss för sitt hemland. Folk som vet vad rysk ockupation och förtryck innebär.

Ukraina kan de ryska vapensystemen utan och inne. De bästa ryska vagnarna kommer ju från UKraina ....
Dessutom kommer det att bli fråga om strid i begygelse mot folk som slåss på hemmaplan. Lägg på det att Ukraina har mycket mycket gott om både granater och minor att förpesta stridsfältet med.
2015-08-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ukraina får skylla sig själva. De gjorde an pro-nazistisk statskupp och brände ihjäl 100 ryssar som protesterade fredligt i Odessa.

Du vet att för att man upprepar en lögn så blir den inte sann idag heller?
Det har inte varit någon kupp oavsett hur mycket du än vill tro det.

Sen är det ju kul att du visar ditt sanna ansikte.
Länge leve kamrat Putin och skit fullständigt i vad internationell rätt och avtal säger.

Citat:
De blev tagna på bar gärning. Det enda de ska göra är backa bort sina trupper till Kiev och låta Donbass få mer bestämmanderätt.

Nix. Det är Ryssland som ska dra bort sina trupper och sin vapenlangning. Dvs börja följa internationell rätt och ingångna avtal. Fram tills dess får Ryssland betala priset för sina övergrepp

Citat:
Krim är borta för alltid. Såvida man inte vill få resten av landet ockuperat av Ryssland. Tror inte de är sugna på att hamna i fullskaligt krig med Ryssland.

Krim är och förblir en del av Ukraina oavsett vad du tycker om det. Frågan har som sagt redan avgjorts av FN.
2015-08-31, 13:22
Medlem
Citat:

Vad vet du om Rysslands förmåga? Jag är ryss, och besöker landet varje år. Infrastrukturen är så nedgången att det tar flera dagar att färdas 30 mil med en stridsvagn, utan att möta motstånd. Det är därför ryssarna fraktar allt via järnväg. De ryska stridsfordonen kan inte köra mer än några mil per dag innan de behöver ses över och fyllas på med bränsle. En omringning är därför rent önsketänkande speciellt i Ukraina där det är rena drömmen om du kör på asfalterad väg!

Jag vet att en reguljär rysk soldat (ej specialtrupp) får 2 dagars vapenträning och tjänstgör mellan 12-24 månader under utbildningen.

Jämför detta men en svensk soldat som får samma typ av utbildning som ryska spetznas. Man räknar med att det går ungefär 3:1 ryska soldater på varje svensk soldat.

Jag vet att 7.000 man dör inom den ryska armén varje år på grund av olyckor.

Jag vet att ryska trupper deserterar och vapenvägrar för att slippa skickas till köttkvarnen i Ukraina.

Jag vet att en invasion av ett annat land 2015 är i princip omöjlig. Ryssland skulle behöva mobilisera 10 miljoner man för att ockupera och hålla nere motståndsrörelsen i Ukraina. Det finns inget land i världen idag som klarar av att ockupera ett annat land varken ekonomiskt eller resursmässigt. Varken Sovjet eller USA har klarat att ockupera Afghanistan som är rena skämtet i jämförelse.

Rysslands invasionsplaner av Sverige är idag skrotade. Man vet att en invasion är omöjlig. Istället är den ryska krigsmakten inriktad på att ta små områden i deras närhet (Gotland, Bornholm, Åland, Baltikum) som går att försvara och ockupera utan att behöva mobilisera flera miljoner man.

Jag vet att en invasion av Ukraina leder till ett världskrig. När Ryssland anfaller Ukraina binder man upp hundratusentals om inte miljontals man, detta lämnar landet blottat för andra angrepp i Asien, Nordeuropa och Kaukasus.

Jag vet även (som många påpekat) att en anfallare behöver vara minst 5:1 fler än motståndaren för att lyckas med uppgiften. Soldater som slåss för sitt hemland på hemmaplan i terräng man känner till har ett jävligt stort övertag till skillnad från någon stackare som skickats över halva Jorden för att delta i ett meningslöst krig. USA fick storstryk i Vietnam på grund av detta.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-08-31 kl. 13:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in