Jag hur står det egentligen till med Malmö. Jag har bara siffror som gäller 2014, och mycket kommer att förändras under hösten, men det kan i alla fall vara intressant att se vad som hände förra året:
Den sista januari 2014 så hade Malmö en befolkning på 318107 invånare. Befolkningsökningen 2014 var på 5113 personer. Det ger en folkökning på 1,6 procent. Födelseöverskottet var 2555 personer. Flyttnings nettot till/från utlandet låg på 1877 personer. Med min modell. med en total befolkningstillväxt på 2,5 procent varje år så skulle Malmö behöva ha ett flyttningsnetto till/från utlandet, och ifrån övriga Sverige på 5398 personer 2015, (2,5% av befolkningsmängden minus födelseöverskottet). Idag ligger man på 2541 personer. Detta innebär att inflyttningen måste öka med, ytterligare 2857 personer, dvs mer än fördubblas. Skulle födelseöverskottet öka på ytterligare, så kan man minska siffran med motsvarande. Mest troligt är, om inflyttningen ökar i år, så kommer merparten ändå att komma ifrån utlandet.
(Jag blir dock inte klok på dessa siffror, rättelser av felaktigheter mottages tacksamt)
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Kommun-lan-och-riket/385423/