2015-08-29, 19:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du glömmer att andra personer också arbetat i området i flera års tid. Om det enda DNA man hittat på grejerna kommer från NB och det inte finns ett enda annat fynd som är från hans bror eller någon av de andra arbetarna så är det inte särskilt troligt att det rör sig om en kontamination. Dessutom har väl inte NB sprungit omkring ute på åkrarna? Finns hans DNA på grejer som hittats utomhus så kommer det att vara svårt också att påstå att det är en kontaminering.

Sen är det ju i sig inte heller någon sannolik hypotes att det legat blodpölar efter NB:s skador i arbetet lite här och var och att en annan mördare råkat dra eller med avsikt dragit saker som tillhör Lisa i dem.

Att man kan hitta på mer eller mindre långsökta bortförklaringar om varje bevis i en beviskedja betyder inte heller att man har gjort det troligt att den åtalade inte är skyldig. Minns Boden: Vi var ganska många som försökte förklara för er att det var helt osannolikt att en svensk domstol skulle köpa teorier om "plantering" av blod som inte baserades på något annat än att man tyckte att Kristoffer inte var någon typisk mördare, medan en annan person var det. Vi fick rätt - ja advokaterna försökte inte ens påstå när det väl gällde att någon planterat blodet.
Hur vet du det? Har du lyssnat på slutpläderingarna?
2015-08-29, 19:44
Medlem
Diskussionen börjar bli patetiskt.
Att diskutera vad statistiken säger må vara en sak
och ibland kan den vara ett hjälpmedel för att finna rätt gm
men man kan förstås inte bortse ifrån faktiska läget i form av olika
fynd, dna och andra omständigheter.
Om det vore så enkelt att statistiken har svar
på alla frågor behövs ju ingen utredning.
Naturligtvis måste fakta gå före statistik.
Vid det motsatta förhållandet skulle man hamna helt åt helskotta
fel tror jag.
Det är skrattretande att läsa om att en 80 årig man skulle vara
inblandad eller rentav gm.
Verkar vara jobbigt för somligas ego när deras teorier inte passar
in i vad som är känt i fallet LH.
Glöm inte bort att mgm sitter häktad av någon anledning.
Polisen har garanterat tittat på andra personer än den
nu häktade mannen men han sitter ändå fortfarande häktad.
På sannolika skäl dessutom.
Är han helt oskyldig och har inget med mordet att göra överhuvudtaget ?
Vad tror ni ??
2015-08-29, 19:45
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapport123
Lisa stod enligt ett vittne och pratade med någon i en svart bil. Vad var de för märke? Hade vittnet lagt märke till de.
Har inte sett uppgift om märke i tråden men enligt någon var det en SUV. Det har spekulerats i om det skulle kunna vara AJs Honda CR-V.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag tycker nog ändå att uttrycket "lämna några grejor innan 17-åringen skulle åka hem på sin moped" är lite underligt om det var själva mopeden de lämnade.

När Rebecka säger att hon inte visste att Lisa hade moped tror jag det beror på att Lisa alla tidigare dagar fått skjuts med bil till jobbet. Eftersom Lisa kom tidigt till jobbet den här söndagen hade Rebecka kanske ingen aning om att hon kommit på moped och inte förstått att hon skulle åka moped hem förrän "de anhöriga" kom och lämnade "grejorna". Därav hennes förvåning.

Men det är bara min tolkning, så det är möjligt att du har rätt.
Visst, hon släpade omkring på en hjälm just den här dagen för att hon liksom tidigare dagar fått skjuts med bil.
De tidagare 6 dagarna då hon skjutsats i bil hade hon bara glömt att ta med sig sin mopedhjälm.
Du är en idiot, det är min tolkning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag tycker nog ändå att uttrycket "lämna några grejor innan 17-åringen skulle åka hem på sin moped" är lite underligt om det var själva mopeden de lämnade.

När Rebecka säger att hon inte visste att Lisa hade moped tror jag det beror på att Lisa alla tidigare dagar fått skjuts med bil till jobbet. Eftersom Lisa kom tidigt till jobbet den här söndagen hade Rebecka kanske ingen aning om att hon kommit på moped och inte förstått att hon skulle åka moped hem förrän "de anhöriga" kom och lämnade "grejorna". Därav hennes förvåning.

Men det är bara min tolkning, så det är möjligt att du har rätt.

Jag tror dom lämnade kläder till henne, hon kanske frös lite
när hon åkte dit på morgonen.
2015-08-29, 19:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jo, det kan han förstås vara när allt kommer omkring. En man med en särdeles otur i så fall.
Man ska kanske nu inte låta en mängd översvallande lovord från en personutredning
få skymma sikten för det som ligger där och obevekligt tränger på trots allt; tecknen på
skuld genom dessa DNA-träffar och annat som ska vara av det försvårande slaget;
vittnesmål har det talats om.

Så många gånger tidigare har en omgivning förbluffats något så oerhört då en närstående
eller bekant person med ett till synes fläckfritt förflutet och med en omvittnat god och
harmlös personlighet, visat sig vara kapabel till saker som framkallar rysningar av förfäran.
Vi människor känner varandra bara till en viss gräns. Vi vet egentligen mycket lite om
vad någon kan ta sig för mitt i livet eller när det nu är. Vad vi själva kan förmå oss att göra.
Det vet vi ingenting bestämt om faktiskt.

Ja herregud hur mycket ska man överhuvudtaget förlita sig på denna personutredning när det gäller att bedöma MGM personlighet och eventuella brottsbenägenhet.
Tycker nästan den tangerar ett skämt. De har alltså bara intervjuat NB och hans arbetsgivare! Inga källor från Litauen.

Och arbetsgivaren har väl mest träffat sin anställde i olika arbetssituationer. Dessutom så tycker jag att 6 dagar i veckan låter som ett slavkontrakt.
Säkert har funnits det behov hos NB att visa dig från sin bästa sida för att trygga sin fortsatta anställning. Så den sida NB visat upp har varit hans polerade sida.
Precis som hos de flesta av oss så är man en person på jobb och en annan privat.

Så den här personutredningen, förutom de rena fakta som går att kolla upp, ger jag inte mycket för.
Senast redigerad av T34Panzer 2015-08-29 kl. 20:05.
2015-08-29, 19:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du det? Har du lyssnat på slutpläderingarna?
Om så mot förmodan skett att advokaterna försökte sälja in teorin om planterat blod hos
den som kom att dömas för att ha bragt Vatchareeya Bangsuan om livet däruppe i Boden,
så fäste dessa domstolar inget avseende vid en sån teori för som sagt, den åtalade KJ
fälldes och sitter nu som bäst och avtjänar sitt straff på anstalt.

Alldeles för kort tid för övrigt med tanke på det fasansfulla han gjorde mot den stackars
flickan.

Sluttalat om Bodenfallet. Åter till mordet på Lisa Holm, tack.
2015-08-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Enligt sig själv en oförvitlig bakgrund, det är ju bara han och AJ som har uttalat sig.

Han kan vara mycket våldsbenägen, det vet vi inget om. Han har ingen historia av brott i Litauen men det behöver inte betyda att han inte är våldsam. Han har inte åkt fast. ( förrän nu).

Den här personundersökningen är ju mer som en självbiografi.

Han hade väl bott några år i England också?....vem vet vad han gjort där då...något han inte nämner kanske ...
2015-08-29, 20:15
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Han hade väl bott några år i England också?....vem vet vad han gjort där då...något han inte nämner kanske ...
Tycker han ser ut att ha missbrukat alkohol eller droger under lång tid, de där ögonen är helt tomma och ser ut ungefär som blicken hos en missbrukare.
Litauern kan ha skött sitt arbete med bravur och supit och/eller drogat på helger.
Skulle vara intressant att få veta hur han behandlat sin hustru, kanske finns där hustrumisshandel och övergrepp.
Drogmissbruk lär han knappast vara sugen på att berätta om i det fall han har sådana problem.
Historien han själv totat ihop är nog förskönad.
2015-08-29, 20:17
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Vad är det egentligen som är så suspekt med att ha bott och arbetat i England några år?
Man kan ju misstänkliggöra nästan vem som helst med den logiken - ju mer oskyldig någon verkar desto mer skyldiga är de egentligen.
2015-08-29, 20:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Snälla alla, kan vi inte bara skita i AJ?

Tror någon mer än jag att kroppen kan ha flyttats från ladan under natten mellan söndag och måndag, att NB alltså först lyckats gömma kroppen i den stökiga ladan på ett smart sätt? Och hämtandet måste ju ha varit väldigt riskfyllt och gjort i all hast, därav den tappade handsken och eventuellt även kvittot.
Om kroppen redan då varit inpressad i ett väldigt litet utrymme, om detta stämmer, tänkte ingen på att titta där. ("Där får ju ingen plats".)

Av allt jag läst sammantaget verkar det ha varit väldigt lugnt i området de första två nätterna. En FB-medlem såg ingen polis alls vid ladan under måndagen. (Sannolikt dagtid.) Och polisen utgick bl.a från att Lisa kunde ha blivit bortförd med bil, vilket ju utökar sökområdet rejält.

Kan NB ha varit så iskall att han stuvat in kroppen i sin egen bil på måndagmorgonen strax innan mötet och kört iväg den efter mötet? Då hade han ju ett giltigt skäl att befinna sig vid ladan. Och enligt uppgift var ju bröderna på plats tidigare än vanligt.

Den medlemmen måste varit både blind och döv om han missade alla poliser och helikoptern på måndagen.
2015-08-29, 20:20
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Vad är det egentligen som är så suspekt med att ha bott och arbetat i England några år?
Man kan ju misstänkliggöra nästan vem som helst med den logiken - ju mer oskyldig någon verkar desto mer skyldiga är de egentligen.
Folk som flyttar runt kan göra det för att det börjar brännas då de begått ett brott.
Det är sällan gräddan av ett lands befolkning som flackar omkring som drängar på gårdar i andra länder.
Vi hör ju hur de har tagit itu med brottsligheten i t.ex Litauen och kriminella tagit sin tillflykt till andra länder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in