2015-08-29, 17:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det rimligt att tro att människor kan avföras på andra vis än att de från början betraktas som misstänkta? Jag skulle bli förvånad om inte flertalet av de personer som rört sig inom området/har anknytning till Martorp och/eller omkringliggande fastigheter har förhörts av polisen i utredningens inledningsskede. Att Lisas närmaste omgivning kartlagts dagarna efter försvinnandet kan vi också vara säkra på, liksom att det uppenbart inte kommit fram något där som givit anledning till närmare intresse från polisens sida.

Anta att det ser ut ungefär så. Vad är det då du egentligen begär av en brottsutredning när man väl fått en misstänkt först häktad och sen omhäktad på sannolika skäl (dvs det finns substantiell bevisning för personens skuld)? Ska man ha team avdelade som fortsätter att söka i helt andra riktningar trots att det inte finns några som helst indikationer på att något skulle stå att finna där? Ska man begära ut ev BUP-journaler på alla finniga ynglingar i Götene med omnejd och förhöra lärare och annan personal om ifall de visat något intresse för Lisa? Ska man kartlägga all mobiltrafik på hela Kinnekulle och förhöra alla män under 65 som någon gång under eftermiddagen enligt pejling varit inom 1 mils radie från caféet?

Du måste ju ha några idéer om detta eftersom du ständigt återkommer till det i dina poster. Polisens resurser är hursomhelst begränsade de som alla andra och varje utredning oavsett vad den gäller måste bedrivas inom någon slags rimlighetens gränser. Det finns garanterat också en avtagande marginalnytta efter att de inledande stora svepen gjorts tillsammans med fokus på de för utredningen väsentligaste delarna. Så exakt vad/hur är det du tycker (åtminstone i generella termer) att förundersökningar borde göra mer som de inte gör idag? Inklusive denna.
Jag delar din uppfattning, polisen har begränsade resurser, och jag har inte begärt något.
2015-08-29, 17:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hittills har flera hundra förhör genomförts och närmare tusen spår har följts upp och misstankarna mot MGM har stärkts, enligt åklagaren. Är det då rimligt att tro att de helt missat att kolla upp alternativa gärningsmän som t.ex 80-åriga farbror godsägare eller "galen" släkting till honom? Jag bara undrar?
Själv har jag nog lite svårt att tro det även om vissa teorier här är väldigt spännande, dock något för fantasifulla.

Det finns ju faktiskt en misstänkt till medhjälp. Han satt häktad och släpptes med fortsatt misstanke.
2015-08-29, 17:55
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En man i Lisas ålder och/eller en bekant har jag skrivit. GM kan ha varit en ung man närstående AJ som förmedlade kontakt med NB.

Att en man med NB:s oförvitliga bakgrund skulle begå ett mord helt plötsligt är inte sannolikt. Det är mer sannolikt att han som lojal arbetare skulle utföra ett mindre grovt brott mot betalning från en vän och arbetsgivare. Vännerna som hjälpte Morot i Trollhättan gjorde det, såvitt känt, utan betalning.
Då GM och BO är obekanta med varandra sedan tidigare är det statistiskt sett en utlänning, öststataren, litauern är utlänning och passar då som handen i handsken.
'Överfall på kvinnor och överfallsvåldtäkter ute i samhället domineras stort av en minoritet i Sverige nämligen utländska män.
Litauern=utlänning och man. Rätt man sitter och väntar på sin livstidsdom för mordet på svenska Lisa.
De har ju dessutom hittat utlänningens, öststatarens blod på Lisas tillhörigheter.
Det blir en formsak att fälla öststataren för mordet, det som återstår att se är hur vidrigt detta har varit, jag befarar att inte ens litauerns egen mamma vill veta av sin lille mördare till son när det rullas upp.
Är det månne därför litauern grinar där han sitter häktad? Jag tror det.
2015-08-29, 17:59
Medlem
develis avatar
Citat:
En man i Lisas ålder och/eller en bekant har jag skrivit. GM kan ha varit en ung man närstående AJ som förmedlade kontakt med NB.
Att en man med NB:s oförvitliga bakgrund skulle begå ett mord helt plötsligt är inte sannolikt. Det är mer sannolikt att han som lojal arbetare skulle utföra ett mindre grovt brott mot betalning från en vän och arbetsgivare. Vännerna som hjälpte Morot i Trollhättan gjorde det, såvitt känt, utan betalning.

Att MGM möjligen skyddar en brottsling har jag personligen upprepat sen dag 1 om han själv inte är mördare. Delgivningen är ett kritiskt moment om han ägnat sig åt skyddande av brottsling ser jag det som. När han tar del av den tekniska bevisningen kan det vara läge att börja prata.
Bevisningen med DNA finns. Flertal DNA-spår är ordvalet. Åklagaren har t.o.m hintat att det rör sig om kläder som sitter på kroppen. Vart DNA återfunnits för övrigt vet vi inte. Vart det leder till sen återstår att se då åtal väl har väckts - men oavsett så har han teknisk bevisning mot sig.

Att basera skyldig eller inte på en personundersökning eller mediauppgifter från närstående ser jag som ytterst vanskligt. Nån gång är den första och de inre önskningarna och mörka funderingarna som pågått lär ingen veta och plötsligt så sker det. Det kan hända via att nån ligger bredvid och plötsligt så stryps personen. Ja, kanske till och med styckad efteråt...
Ett annat alternativ är lust. Vederbörande blir k*t eller fixerad på en viss person, gör en framstöt och det hela går totalt överstyr. Utlösande faktor kan vara aggression/affekt via att känna sig nedvärderad/ratad.

Statistiken du åberopat handlar däremot om en närstående till Lisa - så alternativet och/eller stämmer inte. Du gör en justering och förflyttar till AJ nu.
Du har också snarare talat om en utomsocknes än en med god lokal kännedom. Denna värnar och tycker så mycket om Lisa att placeringen på Martorp fyllde en funktion så djur inte åt på henne.

Därav frågorna hur AJ kommer in i bilden då teorierna du framför nu absolut inte sammanfaller med det du sagt tidigare.
2015-08-29, 18:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Snälla alla, kan vi inte bara skita i AJ?

Tror någon mer än jag att kroppen kan ha flyttats från ladan under natten mellan söndag och måndag, att NB alltså först lyckats gömma kroppen i den stökiga ladan på ett smart sätt? Och hämtandet måste ju ha varit väldigt riskfyllt och gjort i all hast, därav den tappade handsken och eventuellt även kvittot.
Om kroppen redan då varit inpressad i ett väldigt litet utrymme, om detta stämmer, tänkte ingen på att titta där. ("Där får ju ingen plats".)

Av allt jag läst sammantaget verkar det ha varit väldigt lugnt i området de första två nätterna. En FB-medlem såg ingen polis alls vid ladan under måndagen. (Sannolikt dagtid.) Och polisen utgick bl.a från att Lisa kunde ha blivit bortförd med bil, vilket ju utökar sökområdet rejält.

Kan NB ha varit så iskall att han stuvat in kroppen i sin egen bil på måndagmorgonen strax innan mötet och kört iväg den efter mötet? Då hade han ju ett giltigt skäl att befinna sig vid ladan. Och enligt uppgift var ju bröderna på plats tidigare än vanligt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-29 kl. 18:09.
2015-08-29, 18:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att MGM möjligen skyddar en brottsling har jag personligen upprepat sen dag 1 om han själv inte är mördare. Delgivningen är ett kritiskt moment om han ägnat sig åt skyddande av brottsling ser jag det som. När han tar del av den tekniska bevisningen kan det vara läge att börja prata.
Bevisningen med DNA finns. Flertal DNA-spår är ordvalet. Åklagaren har t.o.m hintat att det rör sig om kläder som sitter på kroppen. Vart DNA återfunnits för övrigt vet vi inte. Vart det leder till sen återstår att se då åtal väl har väckts - men oavsett så har han teknisk bevisning mot sig.

Att basera skyldig eller inte på en personundersökning eller mediauppgifter från närstående ser jag som ytterst vanskligt. Nån gång är den första och de inre önskningarna och mörka funderingarna som pågått lär ingen veta och plötsligt så sker det. Det kan hända via att nån ligger bredvid och plötsligt så stryps personen. Ja, kanske till och med styckad efteråt...
Ett annat alternativ är lust. Vederbörande blir k*t eller fixerad på en viss person, gör en framstöt och det hela går totalt överstyr. Utlösande faktor kan vara aggression/affekt via att känna sig nedvärderad/ratad.

Statistiken du åberopat handlar däremot om en närstående till Lisa - så alternativet och/eller stämmer inte. Du gör en justering och förflyttar till AJ nu.
Du har också snarare talat om en utomsocknes än en med god lokal kännedom. Denna värnar och tycker så mycket om Lisa att placeringen på Martorp fyllde en funktion så djur inte åt på henne.

Därav frågorna hur AJ kommer in i bilden då teorierna du framför nu absolut inte sammanfaller med det du sagt tidigare.
Vad menar du med att "delgivningen är ett kritiskt moment"? Det händer att mord är mördarens första brott, men det händer inte ofta, oftast har de en historia, gärna med sex- eller våldsbrott. Nej, jag har hela tiden sagt att det är statistiskt troligt med en jämnårig och/eller bekant. Placeringen på Martorp kan i hypotesfallet vara en placering på en bekant plats, bekant för NB. Hypotesen säger inte att AJ är mördaren, har du missuppfattat det?
2015-08-29, 18:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vad hade dessa satans mördare från Polen för bakgrund? Går det att jämföra med NB:s?
Jo, de hade förvisso en gemensam historia i bagaget av hårdför brottslighet.
De hade inriktat sig i sin kriminalitet på just åldringsrån. Dock utan den dödliga utgång
som blev fallet i Alingsås-trakten.
Den aktuelle mannen från Litauen tycks sakna ett förflutet vittnande om någon som helst
tidigare brottslighet, möjligen med undantag av en stulen tv men det är en rätt osäker
uppgift det där, och den personutredning som alltså kom till allmänhetens kännedom igår
kan vidare inte ge besked om något särskilt anmärkningsvärt hos gifte herr B med en
14-årig dotter från ett tidigare förhållande utan det som istället tonar fram är bilden av
en stabil man i tidiga medelåldern, känd för allt annat än ett "gränsöverskridande beteende"
och det är så i frånvaro av allt bestickande att det får vår älskade farbror Persson
att höja rejält på ögonbrynen och anse att det är "mycket ovanligt" med en sån här rapport
om någon som misstänkt för något så allvarligt som mannen i detta ärende.
Och det är nog bara att hålla med om.

Så kan han då vara helt oskyldig till det han läggs till last i ljuset av vad som nu framkommit
och föranlett något förundrade kommentarer inte bara från LGWP utan andra experter också?

Jo, det kan han förstås vara när allt kommer omkring. En man med en särdeles otur i så fall.
Man ska kanske nu inte låta en mängd översvallande lovord från en personutredning
få skymma sikten för det som ligger där och obevekligt tränger på trots allt; tecknen på
skuld genom dessa DNA-träffar och annat som ska vara av det försvårande slaget;
vittnesmål har det talats om.

Så många gånger tidigare har en omgivning förbluffats något så oerhört då en närstående
eller bekant person med ett till synes fläckfritt förflutet och med en omvittnat god och
harmlös personlighet, visat sig vara kapabel till saker som framkallar rysningar av förfäran.
Vi människor känner varandra bara till en viss gräns. Vi vet egentligen mycket lite om
vad någon kan ta sig för mitt i livet eller när det nu är. Vad vi själva kan förmå oss att göra.
Det vet vi ingenting bestämt om faktiskt.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-29 kl. 19:00.
2015-08-29, 18:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Läste artikeln men tyckte den innehöll lite väl mycket broderier, och journalisters tolkningar av diverse hopplock av andrahandsuppgifter.

Om man i stället tar fasta på den här artikeln:
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true
...så ser man att ett stycke saknas [inom hakparenteser], jämfört med den här (ännu ej uppdaterade) versionen:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Jag håller frågan öppen.

Ja, varför är artikeln redigerad?
2015-08-29, 18:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, de hade förvisso en gemensam historia i bagaget av hårdför brottslighet.
De hade inriktat sig i sin kriminalitet på just åldringsrån. Dock utan den dödliga utgång
som blev fallet i Alingsås-trakten.
Den aktuelle mannen från Litauen tycks sakna ett förflutet vittnande om någon som helst
tidigare brottslighet, möjligen med undantag av en stulen tv men det är en rätt osäker
uppgift det där, och den personutredning som alltså kom till allmänhetens kännedom igår
kan vidare inte ge besked om något särskilt anmärkningsvärt hos gifte herr B med en
14-årig dotter från ett tidigare förhållande utan det som istället tonar fram är bilden av
en stabil man i tidiga medelåldern, känd för allt annat än ett "gränsöverskridande beteende"
och det är så i frånvaro av allt bestickande att det får vår älskade farbror Persson
att höja rejält på ögonbrynen och anse att det är "mycket ovanligt" med en sån här rapport
om någon som misstänkt för något så allvarligt som mannen i detta ärende.
Och det är nog bara att hålla med om.

Så kan han då vara helt oskyldig till det han läggs till last i ljuset av vad som nu framkommit
och föranlett något förundrade kommentarer inte bara från LGWP utan andra experter också?

Jo, det kan han förstås vara när allt kommer omkring. En man med en särdeles otur i så fall.
Man ska kanske nu inte låta en mängd översvallande lovord från en personutredning
få skymma sikten för det som ligger där och obevekligt tränger på trots allt; tecknen på
skuld genom dessa DNA-träffar och annat som ska vara av det försvårande slaget;
vittnesmål har det talats om.

Så många gånger tidigare har en omgivning förbluffats något så oerhört då en närstående
eller bekant person med ett till synes fläckfritt förflutet och med en omvittnat god och
harmlös personlig, visat sig vara kapabel till saker som framkallar rysningar av förfäran.
Vi människor känner varandra bara till en viss gräns. Vi vet egentligen mycket lite om
vad någon kan ta sig för mitt i livet eller när det nu är. Vad vi själva kan förmå oss att göra.
Det vet vi ingenting bestämt om faktiskt.
Det finns inget i det som sikten inte får skymmas för som motsäger hypotesen som jag har framfört i några dagar nu, eller hur?
2015-08-29, 18:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Då GM och BO är obekanta med varandra sedan tidigare är det statistiskt sett en utlänning, öststataren, litauern är utlänning och passar då som handen i handsken.
'Överfall på kvinnor och överfallsvåldtäkter ute i samhället domineras stort av en minoritet i Sverige nämligen utländska män.
Litauern=utlänning och man. Rätt man sitter och väntar på sin livstidsdom för mordet på svenska Lisa.
De har ju dessutom hittat utlänningens, öststatarens blod på Lisas tillhörigheter.
Det blir en formsak att fälla öststataren för mordet, det som återstår att se är hur vidrigt detta har varit, jag befarar att inte ens litauerns egen mamma vill veta av sin lille mördare till son när det rullas upp.
Är det månne därför litauern grinar där han sitter häktad? Jag tror det.
Cirkelresonemang. BO och GM kände inte varandra. Alltså är GM utlänning. NB är utlänning. Alltså är NB GM. Men om BO kände GM så faller hela resonemanget.
2015-08-29, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad menar du med att "delgivningen är ett kritiskt moment"? Det händer att mord är mördarens första brott, men det händer inte ofta, oftast har de en historia, gärna med sex- eller våldsbrott. Nej, jag har hela tiden sagt att det är statistiskt troligt med en jämnårig och/eller bekant. Placeringen på Martorp kan i hypotesfallet vara en placering på en bekant plats, bekant för NB. Hypotesen säger inte att AJ är mördaren, har du missuppfattat det?

När den åtalade får ta del av förundersökningens detaljer om den tekniska bevisningen osv kan vederbörande ändra/justera sin berättelse även om det inte sker ett direkt erkännande. Det har precis hänt i det pågående parallellfallet med yppandeförbud i Uddevalla. Jag kan tillägga att texten inte är till fördel för nån inblandad part..
Du skrev nyss:
Citat:
Att en man med NB:s oförvitliga bakgrund skulle begå ett mord helt plötsligt är inte sannolikt.
Nån gång lär vara den första gällande att mörda och vederbörande kan mycket väl ha ett fläckfritt förflutet men mörka tankar - eller avisats och mördat. Så visst är det sannolikt.

Du har hela tiden åberopat statistik där förövaren är känd med brottsoffret. I offrets bekantskapskrets/närstående.
Nej, jag skriver inte ett ord om AJ som mördare i din hypotes. Du får så gärna justera hypoteserna - inte mig emot - men därav frågorna jmfrt med vad du tidigare påstått.

Du har snarare starkt betonat att Martorp mycket väl varit ett val för en utomsocknes GM (inte häktad) som snarare åkt stora vägen dit. Det var liksom inte svårt att varken hitta dit eller ta sig in obemärkt. Denne är en jämnårig bekant med Lisa och värnar om henne.

AJ känner således denna unga (jämnåriga) finniga bekanta som Lisa är nära bekant med. Han är inte längre utomsocknes.

Då är kretsen väldigt elmininerad om man utgår från Lisa. Är det cafét du far efter?
Senast redigerad av develi 2015-08-29 kl. 18:36.
2015-08-29, 18:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
När den åtalade får ta del av förundersökningens detaljer om den tekniska bevisningen osv kan vederbörande ändra/justera sin berättelse även om det inte sker ett direkt erkännande. Det har precis hänt i det pågående parallellfallet med yppandeförbud i Uddevalla. Jag kan tillägga att texten inte är till fördel för nån inblandad part..
Du skrev nyss:

Nån gång lär vara den första gällande att mörda och vederbörande kan mycket väl ha ett fläckfritt förflutet men mörka tankar - eller avisats och mördat. Så visst är det sannolikt.

Du har hela tiden åberopat statistik där förövaren är känd med brottsoffret. I offrets bekantskapskrets/närstående.
Nej, jag skriver inte ett ord om AJ som mördare i din hypotes. Du får så gärna justera hypoteserna - inte mig emot - men därav frågorna jmfrt med vad du tidigare påstått.

Du har snarare starkt betonat att Martorp mycket väl varit ett val för en utomsocknes GM (inte häktad) som snarare åkt stora vägen dit. Det var liksom inte svårt att varken hitta dit eller ta sig in obemärkt. Denne är en jämnårig bekant med Lisa och värnar om henne.

AJ känner således denna unga (jämnåriga) finniga bekanta som Lisa är nära bekant med. Han är inte längre utomsocknes.

Då är kretsen väldigt elmininerad om man utgår från Lisa. Är det cafét du far efter?
Nej, det är inte sannolikt, eftersom det så sällan händer. Oftast har GM en historia.
Nej, jämnårig och eller bekant har jag sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in