2015-08-29, 17:52
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du är helt otrolig men du lurar många okritiska. Har du möjligen en anställning hos ett Telfoninstitut?

Ingen kan påstå att en tillfrågad svarar fel eller ljuger eller har glömt sin partitillhörighet. Institutet kan inte veta det! Men att man glömt eller inte vill kännas vid hur man röstade i ett tidigare val det kan jag köpa.

Instituten som söker folk på telefon misslyckats helt enkelt att få tag på rätt proportion av väljare. Sd sympatisörer undviker att vara med, de är onåbara eller om de nås säger sig vara osäkra. Finns inget skäl att ljuga när man kan tiga eller ännu bekvämare inte svara alls.

Självrekryterade paneler har den fördelen att den som är med, vill vara med. Det är villiga sverigedemokrater, inte sådana som gömmer sig när de hör vem som ringer.

Varför man inte vill vara med vet vi, Bradley,! Men tydligen förstår ingen att Bradley kommer in redan när man söker folk och inte får något svar i andra änden. Alternativt får luren i örat, pang!! Eller jag vill inte vara med har jag sagt!!!! Eller jag vet inte vad jag ska rösta på??

Men ljuger, nej fan det tar emot mycket mer än något av ovanstående alternativ.

Telefonistituten vill inte erkänna att deras system dras med obotlig brister som antagligen bara kommer att bli större med tiden. De måste förändra sin rekryteringsmetod eller hamna ännu mer långt bort i ok!

Jag säger absolut inte emot dig när det gäller bortfall. Jag är också övertygad om att sverigedemokrater tackar nej till att delta i högre utsträckning än andra när det gäller intervjuer som genomförs via telefon. Sen vet förstås inte jag hur många det är som egentligen sympatiserar med SD men som istället säger tex M (dvs ljuger), men jag tror att det kan vara ganska vanligt också.

I mitt förenklade exempel spelar det hur som helst ingen roll om SDs låga siffror i exemplets rådata beror på bortfall eller oärliga svar, valbeteende-viktningen är fortfarande ett bra verktyg. Men - mycket viktigt - det fungerar inte för nytillkomna väljare (med mindre att OI aktivt kompenserar för detta med någon slags modell).

Problemet kan för övrigt slå åt andra hållet också. Crispy har ju sagt att - och jag har ingen anledning att betvivla det - Sentio tvingas vikta ned SD. Man kan ju spekulera i att Sentio, att när de frågar om valbeteendet, får en större andel sverigedemokrater än 12.86%. Denna överrepresentation av "gamla" SDare kan de då hantera med viktningen. Men om överrepresentationen finns även för nytillkomna, vilken inte kan identifieras på samma sätt, kan inte dessa viktas ned, vilket totalt leder till en överskattning. Nu vet inte jag om Sentio överskattar SD men man kan inte utesluta det rakt av.

Sen så är det ju så att telefon-OI knappast kommer överleva länge till eftersom folk slutar att använda fasta telefoner.

Till sist så kan jag säga att det är fullt möjligt att se både för- och nackdelar med olika typer av OI, och vara kritisk mot alla, utan att jobba på ett telefoninstitut.
2015-08-29, 18:04
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Eftersom så många institut får så olika siffror så undrar jag hur de väljer sina strata (enhetsgrupper). När de kontinuerligt följer sina egna linjer så använder de stratifierat urval på olika sätt och det är intressant. Bara en som jobbar där lär veta hur instituten väljer ut dem. De som bedömer sämst på självklart snegla på hur de andra gör sina urval.

När de gäller de telefonbaserade instituten så sker urvalsstratifiering typiskt genom riktnummer. Men det lär vara poststratifieringen som spelar störst roll.
2015-08-29, 18:18
Avslutad
En hel del hjärndöda artiklar som skrivits lite här och där i media om Jimmy Åkessons krav på en folkomröstning om invandringen. Att en sådan omröstning inte är möjlig.

Men det står inte i artiklarna varför det en sådan omröstning inte går. KG Bergström som är ute o cyklar...
2015-08-29, 18:46
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
När de gäller de telefonbaserade instituten så sker urvalsstratifiering typiskt genom riktnummer. Men det lär vara poststratifieringen som spelar störst roll.
Ser bias på en gång med de som är telefonbaserade. Har man kartlagt befolkningen och skickar post är det en annan sak.
2015-08-29, 18:52
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
En hel del hjärndöda artiklar som skrivits lite här och där i media om Jimmy Åkessons krav på en folkomröstning om invandringen. Att en sådan omröstning inte är möjlig.

Men det står inte i artiklarna varför det en sådan omröstning inte går. KG Bergström som är ute o cyklar...

På vilket sätt är KG Bergström ute och cyklar? Han skriver ju att anledningen till att omröstningen inte kan bli av är för att 7k skulle förlora. Detta vet även SD om och utspelet kommer troligen göra SD:s siffror ännu större.
2015-08-29, 18:53
Medlem
När Kennedy valdes var det med hårfin marginal, Demokraternas vanliga valfusk i Chicago var troligen avgörande. Några år efter Kennedys död gjorde man en undersökning där 75% påstod sig ha röstat på Kennedy.
Det är skillnad på snack och verkstad, folk tror och påstår så mycket och sen vad de verkligen gör är en annan sak.
2015-08-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
SD på Tv4-Nyheterna nu.
En politisk kommentator kallade Ultima Thule för "vit makt-miljö", allt för att sänka väljarstödjet.
2015-08-29, 19:30
Medlem
Arthass avatar
Citat:
En politisk kommentator kallade Ultima Thule för "vit makt-miljö", allt för att sänka väljarstödjet.

Det har hänt en gång i månaden sedan 2002 eller så. Antingen är det järnrör, BSS, Vitmaktmiljö, Söder skakade hand med SS-veteran 1998 osv. Man tror att detta skall få individer att hata SD och rösta på 7-klövern istället. Att SD tar avstånd från all sorts extremism är dock något man skiter i. Som sagt, detta kunde skrämma väljare 2002-2010. Men nu är det redan försent och kontraproduktivt att stämpla massa skräp på SD. Det finns absolut inget som tyder på att det påverkar opinionen förutom att folk inte vill svara SD när Novus, Ipsos, Sifo m.fl. ringer.

Facit finns ju där ute. Hur mkt "vitmakt" hade Åkesson på sitt tal idag? 0. Om man inte kopplar allt som har med reglerad invandring till nazism. Vänstern och liberaler tror Godwins kommer sänka SD:
Detta är ett exempel, påminner om "vi gillar olika". En god samarit som kämpar mot väderkvarnar:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19421927.ab

18.6 i dagens sammanslagning är ju såklart för lågt, men ändå så pass nära så att folk förstår att SD är ett stort parti. Nu får vi vänta på Demoskop nästa och antagligen plus 20 % i ännu en OI. Eller vad annars? Vi är bortskämda på rekord i dess dagar
2015-08-29, 20:47
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Vilket är toppen för SD. Ju fler inom media som idiotförklarar SD för att vilja ha folkomröstmomg om invandring ju fler röster till SD. Någon som minns något utspel som någon annan partiledare gjort på sitt sommartal?

Det uttalandet lär, med medias hjälp, få större genomslag än tiggarkampanjen i tunnelbanan. I morgon väntar vi på en uppföljningsartikel om regler för omröstningar mm.
2015-08-29, 21:20
Medlem
RogerRogers avatar
SD presterar ju rekord efter rekord hos OI efter OI. Ändå kan jag inte dra mig till minnes att media har rapporterat något om dessa rekordsviter. Eller? Det borde ju ha ett stort nyhetsvärde om ett parti haft rekord i säg fem raka OU från ett visst institut.
2015-08-29, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
SD presterar ju rekord efter rekord hos OI efter OI. Ändå kan jag inte dra mig till minnes att media har rapporterat något om dessa rekordsviter. Eller? Det borde ju ha ett stort nyhetsvärde om ett parti haft rekord i säg fem raka OU från ett visst institut.
Utöver de mätningar som nämns i nedanstående länkade inlägg har ytterligare tillkommit i augusti:
Novus 19,4 % (rekord); Sifo 17,8 % (rekord); Ipsos 17,8 % (rekord).
Sammanfattning (från det här inlägget)
Maj:
7 mätningar - 5 rekord
Juni: 9 mätningar - 8 rekord och 1 tangerat rekord
Juli: 3 mätningar - 3 rekord
Augusti: 6 mätningar - 6 rekord

Totalt: 25 mätningar - 22 rekord och 1 tangerat rekord
Just nu: 21 raka rekordresultat, sett över alla institut. Helt galet.

Antal raka rekord hos olika institut
SCB: 3
Sifo: 3
Ipsos: 1
Skop: 3
Sentio: 5
Novus: 3
Demoskop: 2
YouGov: 5
Inizio: 7
2015-08-29, 21:53
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Vatten på en gås, bara hälla och hälla, det fräter sönder medias trovärdighet, men det är de för korkade för att fatta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in