Citat:
Ursprungligen postat av
Monedika
Jag vill “försvara” lite grann om det vad du skriver som nation fellow till NB.
Svaret på varför han inte längre håller ngn kontakt med sin dotter kan vara lite enklare - INVANDRING. Det kan vara sannolikt att dotterns mor också har bott utomlands och det kan vara att hon valde för att avbryta deras relation. Det kan ju vara möjligt om de inte var gifta med varandra. Man funderar mycket även på statsnivå i Litauen hur invandringsfenomen har påverkat litauiska familjer samt barns-föräldras relationer, barns psykologiska utveckling osv.
Jag har skrivit lite tidigare att det var ett inlägg av ngn ex-flickvän efter en artikel i litauiska media till NB som har beskrivit NB som “ärlig, lung, sympatisk”.
Det är inte lätt för att skapa närmare relationer när man jobbar 60 timmar per vecka och det är inte heller så lätt för att hinna lära sig perfekta svenska

Dessutom är det inte så lätt för att bli kompis till svenskar

Dessutom är litauer själva försiktiga och reserverade för att initiera relationer med okända inkl. nation fellows utomlands och i hemlandet.
Att NB underskriver familjemedlemmar och “glömmer” prata om ngn kompis i Litauen är det inget konstigt och säger ingenting om att NB inte alls har några kompisar där. Litauer brukar hålla ganska nära relationer med föräldrar tills de är levande och de brukar underskriva precis familjerelationer i första hand. Oftast åker de till hemlandet framför allt för att hälsa föräldrar och vid detta tillfälle ska de hälsa andra men inte tvärtom.
I mina ögonen ser NB´s mor som kontrollerade, styrande och den starkaste sidan i familjen som måste hantera allt och alla. Om NB är skyldig kan psykologerna forska NB-mors relation i första hand och bara då allt annat.
Om NB är skyldig ska han få motsvarande straff oberoende av alla slag omständigheter och mitt försvar här.
Tackar för fördjupningen i ämnet, de vinklarna hade varit svåra att gissa sig till.
Men visst mamman förefaller vara av den dominanta typen och kanske måhända också en orsak till ett behov av att se ombytta roller i ett rollspel, där kvinnors dominans försvagas. Hennes berättelser om tider rymmer ett visst mått av osannolik precision .... som jag har svårt att förstå mig på
Brodern beskrivs av sin fästmö som konfliktundvikande / konflikträdd, undrar om den egenskapen visat sig hos den äldre brodern också, då kan vi ha två väldigt känsliga individer, men den äldre brodern kanske har en annan sida att använda än att fly vid en konflikt. Tycker inte du att NB här väldigt lite sökbara spår efter sig? Ingen bild från skolan etc .. är det vanligt efter litauiska mått med så väldigt lite spår på internet ... Har du några bättre tips för sökningar annat än google?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab
Uppgifterna i artikeln om att 2 var litauiska medborgare och en var det inte, tycker jag är märklig, med tanke på att alla 3 var det, finns det en bra förklaring till det?
Utan att ha någon större inblick i personutredningar i allmänhet tycker jag att den var väldigt grund och borde kunna belyst mer om varför relationen till dottern var som den var etc ... Han missade också att ta upp det mamman sa om en TV som försvann från en transport han jobbade med. Den diskrepansen finns inte noterad i personutredningen. Uppgiften skiljer sig mellan källorna, kanske det beror på centrala och lokala register?