2015-08-27, 23:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lady-listig
Orkar inte läsa hela tråden. Hänt något nytt? Varför så tyst i media?
Media kanske inte har något att berätta.
Citera
2015-08-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lady-listig
Orkar inte läsa hela tråden. Hänt något nytt? Varför så tyst i media?

Absolut ingenting nytt annat än att man har väl topsat 100-200 pers nu. De verkar inte ha något annat än DNA att gå på.
Polisen släpper ingen info så media har ingenting att skriva om.
Citera
2015-08-27, 23:41
Medlem
lady-listigs avatar
Okej :-( Man blir ju lite orolig att detta fall kommer bli olöst och någon jävla dåre går fri därute.
Hon verkade ju vara "stalkad" av någon..
Citera
2015-08-28, 01:19
Medlem
Det här känns som perrong-mordet i Umeå. Då var det en ensam galning som fick en impuls och så verkar det ha gått till här.
En impulsmördare borde rimligtvis finnas i området då BO kommer dit. Han kan ha kikare för att spana på folk som kommer in i hans område.

BO hittas ca 30 meter från ett motionsspår. Avståndet till villaområden är ca 150 meter.
BO's mobil har inte slagits av eller förstörts av gärningsmannen. Det kan bero på att GM inte är särskilt klipsk eller inte bryr sig om sådant.

Då måste polisen jobba med mördarens väg till platsen och mördarens flyktväg. Har andra joggade iakttagit någon person vid spåret tidigare under dagen?
Hur gör han sig kvitt sina plagg och ev mordvapen?
Plaggen han bär bör ju vara grå eller gröna för att smälta in med omgivningen.
Hur långt är det till pendeltåg stationen? Finns det bevakningskameror.

Det finns ett större skogsområde norr om området Skomakarhagen. Kan vara ett tillhåll för diverse vinddrivna existenser.

Skuggorna faller långt i augustikvällen. Hur var vädret den aktuella kvällen 5/8?
Vi säger att det var sol. Solen faller in från väster. Då kan en person stå gömd i skuggan av ett träd strax intill spåret och invänta någon att attackera. En motionär springer vanligen sin runda moturs som friidrottstävlingar. Om BO startar sin löptur ca 19:40 så kommer hon till öglan ca 10 min senare. Om hon håller ca 10 km/h.

Chansen att hinna med att våldta någon i dagsljus (eller afton för att vara exakt) 150 meter från bebyggelse i sommarlovstider måste betecknas som mikroskopisk särskilt som det rör sig om en sportig tjej i 20-årsåldern. En typisk serie-våldtäktsman väljer att slå till efter mörkrets inbrott.

Mördarens modus operandi tyder på att han är en psykiskt sjuk man men utan sexuellt motiv.
Citera
2015-08-28, 10:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det här känns som perrong-mordet i Umeå. Då var det en ensam galning som fick en impuls och så verkar det ha gått till här.
En impulsmördare borde rimligtvis finnas i området då BO kommer dit. Han kan ha kikare för att spana på folk som kommer in i hans område.

BO hittas ca 30 meter från ett motionsspår. Avståndet till villaområden är ca 150 meter.
BO's mobil har inte slagits av eller förstörts av gärningsmannen. Det kan bero på att GM inte är särskilt klipsk eller inte bryr sig om sådant.

Då måste polisen jobba med mördarens väg till platsen och mördarens flyktväg. Har andra joggade iakttagit någon person vid spåret tidigare under dagen?
Hur gör han sig kvitt sina plagg och ev mordvapen?
Plaggen han bär bör ju vara grå eller gröna för att smälta in med omgivningen.
Hur långt är det till pendeltåg stationen? Finns det bevakningskameror.

Det finns ett större skogsområde norr om området Skomakarhagen. Kan vara ett tillhåll för diverse vinddrivna existenser.

Skuggorna faller långt i augustikvällen. Hur var vädret den aktuella kvällen 5/8?
Vi säger att det var sol. Solen faller in från väster. Då kan en person stå gömd i skuggan av ett träd strax intill spåret och invänta någon att attackera. En motionär springer vanligen sin runda moturs som friidrottstävlingar. Om BO startar sin löptur ca 19:40 så kommer hon till öglan ca 10 min senare. Om hon håller ca 10 km/h.

Chansen att hinna med att våldta någon i dagsljus (eller afton för att vara exakt) 150 meter från bebyggelse i sommarlovstider måste betecknas som mikroskopisk särskilt som det rör sig om en sportig tjej i 20-årsåldern. En typisk serie-våldtäktsman väljer att slå till efter mörkrets inbrott.

Mördarens modus operandi tyder på att han är en psykiskt sjuk man men utan sexuellt motiv.

Ett vad de mer kloka och analytiska inläggen i tråden.

Vad som möjligen talar i annan riktning är att polisen (eller om det var åklagaren) gått ut med att man har DNA som mer eller mindre säkert tillhör gärningsmannen. Jag tycker nog att det ändå i viss utsträckning tyder på våldtäkt och sperma. Men det kan förstås också vara avlagringar under hennes naglar, eller blod från GM (exempelvis om han hållit i en kniv), eller något annat.

Man har också sagt att det utifrån att se på brottsplatsen och/eller BO så är det ganska enkelt att skapa sig en bild av GM. Det är ju inte något man kan säga om exempelvis mordet i Umeå, att hon blev skjuten säger ju egentligen inte så mycket om GM:s natur. Samma sak om IJ blivit knivhuggen, strypt eller blivit slagen med en sten i huvudet – något som inte är särskilt typiskt eller atypiskt för vare sig personligt motiv eller psykfallsmotiv.
Citera
2015-08-28, 10:41
Medlem
Ja får polisen inte utnyttja de DNAspår som finns på bästa sätt och därur få en uppfattning om etnicitet, ögonfärg och kroppslängd så är ju Sverige ett av världens sjukaste länder.
Ett lab kan svara på just de saker polisen frågar om och huruvida personen har anlag för parkinsons sjukdom och liknande kan man lämna.
När det gäller förföljelse av oliktänkande i Sverige är man däremot värre än öststaterna på sin tid.
Socialdemokraternas och Aschbergs organisationer EXPO, Researchgruppen, Piscator och AFA går fritt in och hackar webforum och lägger ut oliktänkande offentligt.
Polisen tillåts inte ingripa mot dessa olagliga kränkningar medan en farlig mördare tillåts gå fri då man pga. "KRÄNKNING av MÖRDAREN" inte kan använda de medel som står till buds i spaningen.
Citera
2015-08-28, 11:05
Medlem
Citat:
Då kan en person stå gömd i skuggan av ett träd strax intill spåret och invänta någon att attackera.

Ja, eller eftersom GM vet om att hon befinner sig i en "ögla" springa och möta henne. Maximal överraskningseffekt. Joggaren du ska möta tar plötsligt ett steg åt sidan och tacklar omkull dig. Du tappar luften och hinner inte skrika. Han kan ha väntat där nere och hållit koll på att ingen mer fanns i öglan. Han kan ha hållit koll bakåt att ingen mer var på väg upp i öglan. Och släpat iväg henne till vad som verkar vara det mest otillgängliga terrängpartiet i närheten. Visserligen inte långt bort, men på grund av terrängen kanppast ett ställe där man hamnar av en slump. Liten risk för upptäckt alltså.
Citera
2015-08-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Bra inlägg.

Jag tror också att det är en psyksjuk, men kanske har han försökt eller tänkt våldta men det hela har gått snett. Men oavsett, om han inte är ifrån väsby så måste han rekat innan eftersom platsen där hon hittades inte är jätteenkel att försvinna ifrån osedd.
Visst, han kan ha blivit sedd, och avfärdats som motionär.
Men jag tror mer på att han bor i Väsby, har spenderat mycket tid i området av andra skäl, och hittar bra. Jag tror också att han är kvar i Väsby och går igång på att många är rädda.

Men en sak, mordet var våldsamt, pinnryktet är fel, det finns ingen sanning i det, men det var våldsamt och skrämmande (det är direkt info från polisen, inga omvägar). Någonstans går det inte ihop med en klantig psyksjuk, om man tar mobiltelefonen som exempel. (nu har jag inte fått mer info som påvisar varför det var våldsamt och skrämmande mer än att polisen sa så)
Citera
2015-08-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, eller eftersom GM vet om att hon befinner sig i en "ögla" springa och möta henne. Maximal överraskningseffekt. Joggaren du ska möta tar plötsligt ett steg åt sidan och tacklar omkull dig. Du tappar luften och hinner inte skrika. Han kan ha väntat där nere och hållit koll på att ingen mer fanns i öglan. Han kan ha hållit koll bakåt att ingen mer var på väg upp i öglan. Och släpat iväg henne till vad som verkar vara det mest otillgängliga terrängpartiet i närheten. Visserligen inte långt bort, men på grund av terrängen kanppast ett ställe där man hamnar av en slump. Liten risk för upptäckt alltså.

Jag känner inte till topografin i området men utgår från att det är en skogbeklädd (blandskog) bergkulle med steniga partier och hällmarker. 10-15 meter över omgivande områden. Det finns inga större vägar i området som brusar. Skrik eller rop på hjälp från kullen borde höras ganska lång väg. Det tyder på att mördaren lyckats med ett bakhåll som helt överrumplat BO. Han kanske har behövt damma till henne hårt för att få tyst på henne och släpa henne uppåt i terrängen till det område där han tar henne av daga och eventuellt förgriper sig på henne. Det kräver avsevärd styrka att få henne dit om hon är lealös eller kämpar emot.
Citera
2015-08-28, 12:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepost
Bra inlägg.

Jag tror också att det är en psyksjuk, men kanske har han försökt eller tänkt våldta men det hela har gått snett. Men oavsett, om han inte är ifrån väsby så måste han rekat innan eftersom platsen där hon hittades inte är jätteenkel att försvinna ifrån osedd.
Visst, han kan ha blivit sedd, och avfärdats som motionär.
Men jag tror mer på att han bor i Väsby, har spenderat mycket tid i området av andra skäl, och hittar bra. Jag tror också att han är kvar i Väsby och går igång på att många är rädda.

Men en sak, mordet var våldsamt, pinnryktet är fel, det finns ingen sanning i det, men det var våldsamt och skrämmande (det är direkt info från polisen, inga omvägar). Någonstans går det inte ihop med en klantig psyksjuk, om man tar mobiltelefonen som exempel. (nu har jag inte fått mer info som påvisar varför det var våldsamt och skrämmande mer än att polisen sa så)

GM verkar vara för välorganiserad för att exempelvis befinna sig i psykos. Den här killen är sjuk på ett annat sätta. Har nån form av personlighetsstörning. Lindrig aspberger? Kanske har militärtjänstgöring i bakgrunden. (Deras psyktester är ju inte de bästa, vet vi ju nu.) Eller har levt en längre tid i ett krigsdrabbat område och varit verksam där.

Kan det våldsamma och skrämmande bestå i att GM var så bestämd och brutal att flickan inte hade en chans, att hon inte ens kunde/hann slå tillbaka? Att han visste exakt vad han gjorde. Drog ut henne i terrängen. Våldtog henne. Och i princip avrättade henne efteråt. Att allt gick väldigt snabbt och att han uppvisade ett våldsamt och handlingskraftigt beteende? Just ett sådant tillvägagångssätt kan vara minst lika skrämmande som ett blodigt, lemlästat lik.

Bara tankar från min sida. Jag vill verkligen att den här killen åker fast. Fy fan, säger jag.
Citera
2015-08-28, 12:50
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Fast tidpunkten gör det ju extremt svårt för GM att vara helt säker på att ingen kommer se vad han gör med tanke på att folk är ute och rör på sig.
När jag varit ute och sprungit och hunnit ifatt personer, så har jag typ noll koll på vad som finns bakom mig inom 1min. Än mindre vad som finns framför mig inom 1min. Och är det ett undanskymt ställe så ser jag ju ännu mindre vad som finns "runt hörnet".

Lite skillnad att hoppa på någon i en park kl 03.00.

Det är något vitalt som vi inte vet om som kommer förklara varför plats och tidpunkt blev som det blev.
För har detta gjorts av en människa som skiter fullständigt i risken att bli upptäckt med tanke på tidpunkt och plats, för att random bara döda någon eller fullborda en våldtäkt så hade man tagit fast personen redan förmodligen. Den hade inte klarat av att inte bli upptäckt förr eller senare.

När/om man får fast GM så kommer vi med all säkerhet förstå valet av plats/tidpunkt.
Citera
2015-08-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett vad de mer kloka och analytiska inläggen i tråden.

Man har också sagt att det utifrån att se på brottsplatsen och/eller BO så är det ganska enkelt att skapa sig en bild av GM. Det är ju inte något man kan säga om exempelvis mordet i Umeå, att hon blev skjuten säger ju egentligen inte så mycket om GM:s natur. Samma sak om IJ blivit knivhuggen, strypt eller blivit slagen med en sten i huvudet – något som inte är särskilt typiskt eller atypiskt för vare sig personligt motiv eller psykfallsmotiv.

Jag reagerade också över detta med att brottsplatsen säger mycket om gärningsmannen. Har han lämnat tomglas av märket Koskenkorva kanske man kan anta att han är en finsk alkoholist.

Då han ska ta sig från platsen obemärkt borde han ha tagit av sig sina attiraljer särskilt om dom är besudlade. Det kan ju vara kläder som är speciella just för denna typ av GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in