Citat:
Ursprungligen postat av
Sweeper80
Ju bättre en spelare är, desto bättre klarar han av alla dessa saker - i ett högre tempo. Tempot skiljer agnarna från vetet. Det krävs högre spelintelligens för att klara en sak i en liga och i en annan liga, med lägre tempo, får du mer tid att tänka. Förstår du mer hur jag menar då; att tempot blir helt avgörande?

Jag förstår exakt hur du menar. Däremot är jag helt övertygad om att du i stora delar har fel i ditt resonemang.
...........................
Tempot i PL trissas mest upp pga av att man satsar på fart, kraft och rapphet, snarare än speltekniska egenskaper. Egenskaper som fart, kraft och rapphet trissar i sig upp tempot, men det är också så att spelare med fart, kraft och rapphet tenderar att sakna andra mer speltekniska delar av fotbollssporten. Det gör att man även får en indirekt tempohöjning - en höjning pga av tekniska misstag snarare än starka fart- och kraft-attribut.
Men det viktigaste: Högt tempo i en match förutsätter ofta två tempovilliga lag. Det gör att lag (ofta sydländska) enkelt kan ta udden av brittiska lags tempo. Det visar på att tempo i sig inte är en utslagsgivande parameter annat än när två tempolag möts.
För en enskild spelare kan alltså en tempohöjning få förödande effekter. Men det är för att man inte passar in i det spelsättet där de flesta lag spelar med högt tempo, inte att man behöver vara en dålig fotbollsspelare som skiljs från agnarna från det skördade vetet.