2015-08-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Jag tror att Alliansen inte finns kvar nästa val.

Småpartierna har helt enkelt blivit överkörda och de får inte driva sina traditionella frågor (som FP, KD) och i viss mån gäller detta även för S och M.

Min gissning är att något av krispartierna (FP eller KD) när de cementerat sin position under 4% kommer bryta med Alliansen följt av att de återupptar sin gamla hållning om restriktiv invandringspolitik, tydligare krav på ekonomiskt ansvarstagande mm. Jag tror att vi kan se SD i regeringsmakten 2022.

Då är det för sent. Jag trodde länge 2018 var för sent och jag har inte uteslutit den risken. Om det ens kommer hållas val 2018 så är första frågan kommer SD i stark regeringsställning. Om de gör det så blir nästa fråga hur hård linje avser de driva?

Kommer SD inte till makten eller om de av olika anledningar viker ner sig i de svåra beslut som måste fattas så är det kört för Sveriges del. Om inte folket då handgripligen löser problemet så blir det nog så ändå att jag flyttar. Då är det mig och mina åsikter det är fel på och då passar jag nog inte in i det nya Sverige.

Jag skriver i affekt.
2015-08-28, 10:03
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Då är det för sent. Jag trodde länge 2018 var för sent och jag har inte uteslutit den risken. Om det ens kommer hållas val 2018 så är första frågan kommer SD i stark regeringsställning. Om de gör det så blir nästa fråga hur hård linje avser de driva?

Kommer SD inte till makten eller om de av olika anledningar viker ner sig i de svåra beslut som måste fattas så är det kört för Sveriges del. Om inte folket då handgripligen löser problemet så blir det nog så ändå att jag flyttar. Då är det mig och mina åsikter det är fel på och då passar jag nog inte in i det nya Sverige.

Jag skriver i affekt.
Malmö är ju rätt fucked up och handgranatsattackerna har börjat sprida sig uppåt i landet så visst har du en poäng... men...

Utan fler döda svenska kärnfamiljer pga importerad slödder kombinerat med Löfvéns och alliansens frånvaro av sjukdomsinsikt så kommer SD inte att nå över 30% i valet.

Men det är ca 3 år kvar som dagens politiker har på sig att kaosa loss så kanske kan de göra ett tillräckligt dåligt jobb för att SD ska kunna få egen majoritet. Jag tror dock att det inte blir av före 2022.
Senast redigerad av Dr.Spin 2015-08-28 kl. 10:14.
2015-08-28, 10:13
Medlem
Senate Ipsos; "Andelen osäkra är 14,6 procent".
Låter som en (för) stor grupp.

Är det genom att gummibanda denna grupp som ett OI kan frisera resultaten?

Det går ju att tolka svaren på frågoran väldigt konstruktivt och fritt.
Vilket parti sk du rösta på;
-SD som det ser ut idag. Osäker.
-SD eller blankt. Osäker.
-SD mest sannolikt. Osäker.
-SD i första hand, xx i andra. Osäker.
2015-08-28, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det krävs att en majoritet antar en annan budget för att regeringens budget skall fällas. Detta är grunden för Dö! SD på 35 procent får inte igenom någon egen budget.
Hur trovärdiga kommer M, FP, C,KD vara om man år ut och år in stödjer en V+Mp budget?
Det kommer leda till att borgerligheten kommer bli en marginalföretelse.
2015-08-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Unga väljare 18-29 och män 18-44. Inte "män 18-29". De växer alltså även bland tjejer 18-29? Intressant.
SD växer sannolikt i alla grupper. Eller om man vänder på det: i vilken grupp skulle de minska och av vilken anledning?

Tjejer 18-29 har naturligtvis både vänner och kanske ännu viktigare pojkvänner/sambo/män i gruppen män 18-29 där SD redan är ganska stora. Det är naturligt att opinionen hänger med i den förra gruppen. Särskilt eftersom det inte är så kompatibelt med exempelvis MP- och SD-sympatisörer i samma förhållande. I det läget är det nog vanligt att någons världsbild måste ge vika, sannolikt den som ligger längst från verkligheten. SD har sannolikt uppnått en slags kritisk massa där varje försök från etablissemanget att kleta fascism, nazism eller dylikt på partiet ger precis motsatsen till den sökta effekten.

Jag hoppas att ni som hänger i den här tråden ser till att tala era bättre hälfter till rätta, det gäller förstås både kvinnor och män!
2015-08-28, 10:56
Medlem
Oformads avatar
I DNs ipsos artikel står:

" I DN/Ipsos väljarbarometer uppger 17,8 procent av de tillfrågade att de skulle rösta på Sverigedemokraternas om det vore val i dag."

Betyder det att mätningen är helt oviktad och det är "rådata" som presenteras?
2015-08-28, 11:03
Medlem
Är det Demoskop som står på tur?
2015-08-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur trovärdiga kommer M, FP, C,KD vara om man år ut och år in stödjer en V+Mp budget?

De behöver Inte stödja den. Det räcker om de ser till att en majoritet inte stödjer en annan budget för att Dö skall fungera, dvs som värst lägga ner rösterna för moderaternas förslag.
2015-08-28, 11:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
I DNs ipsos artikel står:

" I DN/Ipsos väljarbarometer uppger 17,8 procent av de tillfrågade att de skulle rösta på Sverigedemokraternas om det vore val i dag."

Betyder det att mätningen är helt oviktad och det är "rådata" som presenteras?

Tydligen:

http://ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN-Ipsos-valjarbarometer-augusti-2015.pdf

14,6% osäkra. Ett högt värde för Ipsos.
Edit: Osäkra är den grupp med störst förändring. +2,2%.
Senast redigerad av longbow4y 2015-08-28 kl. 11:35.
2015-08-28, 11:46
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
De behöver Inte stödja den. Det räcker om de ser till att en majoritet inte stödjer en annan budget för att Dö skall fungera, dvs som värst lägga ner rösterna för moderaternas förslag.

Är SD det block som har flest mandat i Riksdagen kommer det mindre av DÖ-blocken vara tvungna att överlåta några av sina röster till det större DÖ-blocket som de släpper fram i regeringsställning i andra omgången av budgetomröstningen. Det räcker inte att lägga ner rösterna för att garantera att regeringen får igenom sin budget. Alternativt att DÖ-blocket går i hop och slår ut SD:s budget med regeringens redan i första omgången

Hur trovärdig är en sådan opposition? Noll. Det är en koallition light.

Blir SD störst kommer DÖ enligt dagens utformning sannolikt inte att gälla utan det blir att rita om. Eller bryta upp.
2015-08-28, 11:48
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Precis...I teorin stämmer det ju detta som sagts med DÖ..men i praktiken kommer det ju hända saker som gör att det inte kommer att fungera..DÖ funkar nu..man vill ha lugn och ro, och tänka igenom framtiden. Alla inser nog att det inte kommer hålla i längden.
2015-08-28, 11:48
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tydligen:

http://ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN-Ipsos-valjarbarometer-augusti-2015.pdf

14,6% osäkra. Ett högt värde för Ipsos.
Edit: Osäkra är den grupp med störst förändring. +2,2%.

Om jag röstade SD så skulle jag också bli osäker om en av Ipsos nysvenskar ringde upp mig och på rinkebysvenska frågade vad jag tänker rösta på. Tror vi kan lägga 2/3 av de osäkra direkt bland SD-procenten. Då blir det typ 27,8%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in