2015-08-27, 00:02
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Förstår din poäng där Klopek, men jag som annars är en väldigt stor beundrare utav Marotta tycker att Juventusledningen har trampat lite i klaveret den här sommaren. Att gå ut och tala så öppet i media om behovet utav en trequartista, att samtliga spelare nu vill till Juventus efter lagets framgångar (vilket är ett fullt rimligt påstående) och dessutom flirta så tydligt inför media med Oscar, Isco, Götze och Draxler. Och så slutar det med…Cuadrado.

Nej, inget ont om colombianen, det är såklart en finfin spelare. Jag tror verkligen inte att han skulle vara slut på något sätt bara för ett misslyckat halvår i London, men är han verkligen vad Juventus behöver? 3-5-2 tror jag vi alla kan konstatera är dött lopp i Europa, visst? För jag kan egentligen inte se någon rimligare elva för Juventus nu i och med värvningarna utav Alex Sandro och Cuadrado.

Buffon
Barzagli-Bonucci-Chiellini
Cuadrado-Marchisio-Pogba-Khedira-Alex Sandro
Mandzukic-Dybala

Något sådär skulle jag kunna tänka mig är grunduppställningen. Om det nu ändå blir ett 4-3-1-2 (som Allegri egentligen vill), vem spelar då trequartista? Dybala? Fine, men var tar då Cuadrado vägen? Någon ytterback är han ju inte. 4-3-3 som du tog upp är givetvis också en tanke, kanske till och med ännu rimligare än trefemtvåan som jag skrev upp. Nu pratas det ju förövrigt ändå om att en till offensiv spelare skall dyka upp på Vinovo, hur ställer sig exempelvis en sådan som Morata till det? Jag tycker det känns som att det blir för många kockar, d.v.s en sämre soppa. Detsamma gäller ju för Roma och alla yttrar, men där känns det mer givet vilka som är startmaterial samtidigt som det nu verkar som att ett knippe av dem tycks ge sig av.

Fel spelare för 4-3-1-2 är givetvis Cuadrado. Men en sak är säker Allegri är en taktiker, han har själv gått ut i media och sagt att vi anpassar spelsystemet efter startelvan så han vet vad han håller på med. Jämfört med Conte som var bångstyrig som en åsna och skulle prompt spela 3-5-2. Nu tycker jag i och med cuadrado intåg + sandro att 3-5-2 ser bättre ut än innan. Givetvis får innermittfältarna ta ett större defensivt ansvar nu, Lichsteiner och Evra är bensäkra bakåt men finns massor att önska framåt. Tror det kan bli bra detta.

Förra säsongen såg 4-3-1-2 bättre ut än 3-5-2, även om det fattades klass-spelare som trequartista. Vidal fick förtroendet och gjorde det ok under sina förutsättningar, klass-spelare men på fel position.

Trequartista behärskar pereyra, problemet är att han blandar och ger. Han måste höja sin lägsta nivå, det funkar inte att glänsa i var 5e match och göra plattmatcher om vartannat. Han duger som trequartista i serie A men inte på den internationella scenen. Pereyra har ett bra driv med bollen men han gör som sagt för lite poäng och dom avgörande passningarna är allt som oftast under all kritik. Han måste bli bättre i den sista tredjedelen på planen.

Jag tror som såhär antingen får Pereyra sitt genombrott iår eller så blir han inte bättre än såhär. Låt oss säga att han får sitt genombrott, så behövs ändå en till trequartista för att kunna cementera 4-3-1-2 som ett fullvärdigt spelsystem eftersom man måste ha åtminstone 2st spelare på varje lagdel, han kan inte spela varje match.

Som det ser ut nu på pappret så är jag helt med dig att 3-5-2 tagit över första platsen som formation.

Jag tror dock inte att Dybala tar en startplats direkt som du säger, ev senare under säsongen eller nästa säsong. Tänk att Morata var helt avgörande med flera mål i cl-slutspelet och har bevisat att han är värdig att starta. Vi kommer få se Mandzukic - Morata som första val är jag helt säker på och att Dybala skolas in sakta men säkert. Det jag vi senast mot udinese, dybala fick inte ens starta utan det var mandzukic - coman som startades. Allegri skyddar dybala från pressen då det är tungt att bära en Juventuströja, inte så att han inte tror på spelaren.

Morata var skadad inför mötet mot udinese så han var ej petad. Men han är tillbaka mot Roma i helgen, väl mött

Blir för valpigt att köra Morata - Dybala där framme även om det på sikt är det bästa anfallet. Mandzukic är i grunden en sämre fotbollsspelare än både dybala och morata men han har blick för att göra mål på chanserna han får, han behöver bli serverad.

Ja det talas om en till offensiv spelare men däremot ingen anfallare så Morata har inget att frukta. Det blir ev Draxler eller någon annan offensiv spelare men en sådan spelare kommer att vara på kanten längst fram i 4-3-3 eller om det blir en renodlad trequartista så blir det en offensiv spelare då som är länk mellan mittfält och anfall. Alltså kommer Morata få gott om speltid och jag tror han är given där framme till tiden utvisar annat.

Cuadrado är en kantspringare längst upp i 4-3-3, Morata ska spela i mitten i en sådan formation eller som en av två spelare i 4-3-1-2.

Jag tror inte allegri vill använda dybala som trequartista men vi får se. Han har inte gett några intentioner på att det ska vara på det iallafall.
Senast redigerad av Klopek 2015-08-27 kl. 00:10.
Citera
2015-08-27, 00:08
Medlem
Klopeks avatar
Eller vad sägs om detta?

Lichsteiner - Bonucci - Chiellini - Evra

Cuadrado - Marchisio - Pogba - Sandro

Mandzukic - Morata/Dybala

Nu finns det faktiskt klass på båda kanterna offensivt sätt att kunna köra 4-4-2 för en gångs skull. Alternera mellan 3-5-2, 4-3-1-2 och 4-4-2. Vägarna är oändliga för det är en sådan stor mix av spelare och än är vi inte färdiga, en offensiv värvning till lär det bli.

Calogero, du får gärna ge mig en uppdatering om hur det ser ut för Roma. Ett bra köp har ni gjort och det är Dzeko. Mandzukic och Dzeko liknande spelartyper. Skulle säga som såhär att Mandzukic är vassare i boxen men att Dzeko är något bättre utanför straffområdet (även om han inte är en drubbler av rang) + att Dzeko har ett mycket fint skott från distans. Mandzukic är också bättre på huvudet, en av världens bästa huvudspelare. Och defensivt gör han ett bra hemjobb. Båda är bra värvningar och värvningarna är enligt mig jämnbra.

Dzeko har spelat i city och Mandzukic var given i Bayern när det begav sig för att sedan bli given i ett pånyttfött A. Madrid.

Hur går det för stootman? Han måste Roma få tillbaka för att kunna få igång sitt spel. vet han gjorde comeback förra säsongen efter sin skada men skadade väl sig efter bara 1-2 matcher och blev borta ett halvår igen.

stootman och nainggolan viktigast för er på mittfältet. De Rossi är väl inte vad han en gång var. Pjanic blandar och ger, en dagslända likt pereyra. keita vet jag ej om ni har kvar, han är väl till åren men gjorde det bra förra året.
Senast redigerad av Klopek 2015-08-27 kl. 00:18.
Citera
2015-08-27, 00:32
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Obegripligt nog har man inte gjort något åt mittlåset, förutom att plocka in rumänen Chiriches som floppade i Tottenham. Att Albiol är kvar efter sina prestationer hittills är ofattbart.
Hmm...
Men Higuain är kvar?
Citera
2015-08-27, 00:33
Medlem
JayGatsbys avatar
Verkar som att Roma har hittat Tottis ersättare i 9-årige Pietro Tomaselli.
Bör väl kunna joina A-truppen samma år som Totti lägger av.

https://www.facebook.com/SquawkaFootball/videos/623852707720877/
Citera
2015-08-27, 00:37
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Dzeko har spelat i city och Mandzukic var given i Bayern när det begav sig för att sedan bli given i ett pånyttfött A. Madrid.

Det där är ju en tämligen generös historieskrivning gällande Mandzukic. Varför skeppar man honom efter en säsong för en rätt obetydlig summa pengar i så fall? 12 mål i påstått försvarssvaga La liga.. Hans målsnitt är också genomgående i karriären rätt dåligt. Spelade i ett superhögoktanigt Bayern och gjorde vad, 17 mål? Skulle tro att han slutar på typ 14 mål i ligan för er. Llorente-nivå.

Citat:
Hur går det för stootman? Han måste Roma få tillbaka för att kunna få igång sitt spel. vet han gjorde comeback förra säsongen efter sin skada men skadade väl sig efter bara 1-2 matcher och blev borta ett halvår igen.

Det ryktas att han skall ha en knäoperation till, knät vill inte ge med sig. Lär inte spela något i höst... Jävligt trist.
Senast redigerad av snillet_1 2015-08-27 kl. 00:41.
Citera
2015-08-27, 00:39
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Eller vad sägs om detta?

Lichsteiner - Bonucci - Chiellini - Evra

Cuadrado - Marchisio - Pogba - Sandro

Mandzukic - Morata/Dybala

Nu finns det faktiskt klass på båda kanterna offensivt sätt att kunna köra 4-4-2 för en gångs skull. Alternera mellan 3-5-2, 4-3-1-2 och 4-4-2. Vägarna är oändliga för det är en sådan stor mix av spelare och än är vi inte färdiga, en offensiv värvning till lär det bli.

Calogero, du får gärna ge mig en uppdatering om hur det ser ut för Roma. Ett bra köp har ni gjort och det är Dzeko. Mandzukic och Dzeko liknande spelartyper. Skulle säga som såhär att Mandzukic är vassare i boxen men att Dzeko är något bättre utanför straffområdet (även om han inte är en drubbler av rang) + att Dzeko har ett mycket fint skott från distans. Mandzukic är också bättre på huvudet, en av världens bästa huvudspelare. Och defensivt gör han ett bra hemjobb. Båda är bra värvningar och värvningarna är enligt mig jämnbra.

stootman och nainggolan viktigast för er på mittfältet. De Rossi är väl inte vad han en gång var. Pjanic blandar och ger, en dagslända likt pereyra. keita vet jag ej om ni har kvar, han är väl till åren men gjorde det bra förra året.
Befinner mig på landet just nu och har endast tillgång till en liten dum telefon, återkommer på fredag angående detta.
Citera
2015-08-27, 10:16
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det där är ju en tämligen generös historieskrivning gällande Mandzukic. Varför skeppar man honom efter en säsong för en rätt obetydlig summa pengar i så fall? 12 mål i påstått försvarssvaga La liga.. Hans målsnitt är också genomgående i karriären rätt dåligt. Spelade i ett superhögoktanigt Bayern och gjorde vad, 17 mål? Skulle tro att han slutar på typ 14 mål i ligan för er. Llorente-nivå.

Det ryktas att han skall ha en knäoperation till, knät vill inte ge med sig. Lär inte spela något i höst... Jävligt trist.

Får tänka på att Bayern spelar med en anfallare, mycket av målen gjordes av Robben, Ribery och Muller. Framförallt Robben och Muller. Mandzukic petade även Gomez på den tiden som var riktigt bra. Och Gomez i sin tur hade en eller två säsonger innan dess petat Klose.

En dålig jämförelse att jämföra Llorente vs Mandzukic. Första säsongen var Llorente godkänd, han gjorde 15 mål. Förra säsongen var Llorente som bambi på hal is. Kunde inte passa en tvåmeters passning till rätt adress, var iskall i straffområdet och brände läge på läge, vann inga höjddueller o.s.v. Och är han iskall i straffområdet och inte vinner några bollar på huvudet ja då är han usel Llorente för det ska man kunna begära av honom. Förra säsongen gjorde Llorente 2-3 mål. Det säger en hel del om min analys. Visst var han petad också under större delen av säsongen till förmån för Morata som tog hans startplats men det beror på att Llorente var genomusel så fort han fick chansen. Var som att spela med en man mindre på planen när han var på planen.

Under försäsongen har Mandzukic varit allt som Llorente inte varit. Det är en klar uppgradering. Om Mandzukic gör 15 mål under ligaspelet är det klart godkänt enligt mig, Morata lär göra 15-20 mål och Dybala som skolas in ca 8-10 mål. Det är få spelare som gör 20 mål eller fler under en säsong i serie A. Det var väl bara tre spelare som mäktade med det gångna säsongen och det var Icardi, Tevez och Luca Toni.
Citera
2015-08-27, 12:51
Medlem
JayGatsbys avatar
Zlatte till Juve?
Det vore nåt...

http://calciosvezia.se/mercato/juventus-sista-minuten-kupp/
Citera
2015-08-27, 14:52
Medlem
L-illuminatos avatar
skämmigt av Lazio igår....

Pinsamt agerande av Marotta också:

Citat:
Sevilla meddelar på sin officiella hemsida att Fernando Llorente är klar för klubben.

Han ansluter som bosman då kontraktet med Juventus brutits. Anfallaren har signerat ett treårskontrakt.

Man släpper han på Adriano Galliani maner alltså....
Citera
2015-08-27, 15:21
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
skämmigt av Lazio igår....

Pinsamt agerande av Marotta också:

Man släpper han på Adriano Galliani maner alltså....

Llorente kom gratis till från Bilbao till Juventus. Han sitter på en av de högsta lönerna om inte den högsta lönen i laget 4,5 miljoner euro om året. Dåligt att inte få något ja, 6mille euro hade räckt 12 mille som Juve ville ha från början var för högt. Men vad hade valmöjligheten varit eftersom ingen vill köpa honom? Att låta han agera 4-5 anfallare och hålla en lön på 4,5 miljoner. För dyrt för en spelare som inte är med i planerna.

Är inte helt nöjd med det heller men hellre släppa han gratis än att låta han nöta bänk och dra in de pengarna, nu släpps en tung lönepost helt enkelt.
Citera
2015-08-27, 17:08
Medlem
Endast en Serie A-klubb har lyckats ta sig förbi Playoff-rundan i CL senaste 6 åren tydligen. Riktigt illa.
Citera
2015-08-27, 18:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Grupp E
Roma
Bayern Leverkusen
FC Barcelona
Bate Borisov

Grupp D
Juventus
Manchester City