2011-02-12, 15:10
Medlem
Lars är inte känd för att strongman var inte lika populärt på den tiden.
Nästan ingen i Sverige hade kabeltv.
Det är ju först på 90talet som Eurosport började sända strongman.
Före det visste väl ingen vad det var. I början var det väl inte ens VM utan tävlingarna var uteslutande i Usa
Citera
2015-08-27, 02:31
Medlem
Gammal tråd detta men det var den enda jag hittade. Enligt wiki är han född 24 januari 1949.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Hedlund

https://en.wikipedia.org/wiki/Lars_Hedlund

Finns en Lars Gunnar Hedlund i Grödinge, skulle eventuellt kunna vara rätt person? Det är i vart fall den enda i Sverige som heter Lars Hedlund och är född 24 januari 1949.

http://www.ratsit.se/19490124-Lars_G...K90PofqTccfTb0
Citera
2015-08-27, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Magnus har inte dopat sig. Han kör med öppna kort och rent spel.
Du behöver bara ha sett hur liten han blev direkt efter han slutade för att förstå att han garanterat dopat sig. I stort sätt omöjligt att tappa så mycket så fort om man är ren.

Tyvärr, tyckte verkligen att han verkade reko.
Men det är ju inte så att inte alla andra i WSM också dopat sig så nånting är det ju värt att vinna.
Senast redigerad av Epikantus 2015-08-27 kl. 03:46.
Citera
2015-08-27, 18:08
Medlem
Bemwindos avatar
Hade aldrig hört om honom innan Tyngre reinstade en text och bild om honom;
https://www.facebook.com/tyngre/phot...081084/?type=1

Citat:
Historielektion från @rejsingbil: Lars Hedlund ... Du kanske har hört om Fredrik Svensson, Magnus Samuelsson , Ulf Larsson. Bland Sveriges mest framstående män inom kraftsport från nu och 30 år tillbaka . Men går du lite längre bak i tiden backa till 70-talet i en källarlokal i Örebro, så hittar du en av världens bästa bänkpressare genom tiderna. (När du läser det här ska du komma ihåg att Fredrik Smulter blivit testad över 30 gånger slumpmässigt och inte Hedlund och dom jag kommer nämna här efter.) Hedlund hade världsrekordet i bänkpress 1979 på 285 kg, minns jag rätt var det kort efter de gjorde han 300kg på tävling och de här i bara t-shirt .

Sen har jag kammat internätet så gott jag kunnat men ändå inte hittat någon som gör 3 reps på 300 kg i bänkpress. Inte ens Eric Spoto som är världens starkaste prepp-bänkare med tävlingsresultat på 327,5 kan jag se gjort har 3 reps på 300 kg. Hedlund har även på en uppvisning i Hawaii gjort 330kg men så tog han med sig röven upp samt en rejäl studs.
Hedlund är inte bara en av världens starkaste bänkpressare genom alla tider utan även en av världens starkaste män allt som allt. Som stytkelyftare för Örebro kraftsport klubb, löjtnant i svenska armén, så blev han även tvåa två gånger i världens starkaste man mot Bill Kazmaier. Och Bill Kazmaier menar man är en av de starkaste män i vad du än vill mäta som vandrat på denna jord. Lars vann också Europas starkaste man, kom 3a på VM i styrkelyft 79, var framgångsrik tyngdlyftare innan knät svek honom.

Och för er som går runt och tror CT Fletcher är världens bästa bänkare ... Hedlund gjorde 10r på hans max. Och är mer rätt man på titeln "The world's strongest man you never heard of"

Verkar varit en intressant karl! Såg WSM 1979 på YouTube och blev imponerad. Förstår inte varför jag inte hört om honom innan

Även en bild ifrån inlägget;
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...8f&oe=56700CF8
Citera
2015-08-29, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Tja, han vann bland annat Tv4s Let's Dance i stor stil trots att han var mer eller mindre uträknad från början. Det belyser en av Magnus styrkor, hans förmåga att aldrig ge upp.
Ha ha det kan man säga om alla som förlorat också. De gav ju inte upp, annars hade det blivit walk over.

Gammalt inlägg, roligt ändå
Citera
2015-08-30, 12:12
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Ha ha det kan man säga om alla som förlorat också. De gav ju inte upp, annars hade det blivit walk over.

Gammalt inlägg, roligt ändå

Skillnaden är att Magnus ser till att vinna. Ett annat exempel är då hans lag back med två nycklar i fångarna på fortet. Magnus insatser på repdraget gjorde att hans lag fick ny energi och tog sig in i tigerburen tillslut för att hämta de sköna guldslantarna.
Citera
2016-06-20, 17:43
Medlem
fluff995s avatar
Beklagligt nog avliden sedan 4 juni 2016, läste jag just på tyngdlyftningsförbundets hemsida.

http://www.tyngdlyftning.com/Nyheter...steharavlidit/

Citat:
Sveriges starkaste har avlidit

Lars Hedlund, välkänd kraftsportare från Örebro, avled lördagen den 4 juni efter en längre tids sjukdom. Lasse, tyngdlyftare, styrkelyftare och strong-man idrottare, tävlade för Örebro Atletklubb/Kraftsportklubb åren 1965 till 1980.

...

Lasses bästa styrkelyftsresultat blev 380 kg i knäböj, 285 kg i bänkpress, 327,5 kg i marklyft och 967,5 kg sammanlagt.

Lasse blev 67 år.
Citera
2016-09-29, 05:46
Medlem
Roidberts avatar
Ja, det är verkligen löjligt att Magnus Samuelsson får så mycket uppmärksamhet när Lars Hedlund är den bästa svenska styrkelyftaren genom tiderna. Lars Hedlund tävlade mot världens två starkaste män genom tiderna: Don Reinhoudt - som än idag har rekordet i totalen i de tre stora utan utrustning - och Bill Kazmaier. Magnus Samuelsson hade å andra sidan betydligt svagare konkurrens under sin storhetstid.
Senast redigerad av Roidbert 2016-09-29 kl. 05:48.
Citera
2016-09-29, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Ja, det är verkligen löjligt att Magnus Samuelsson får så mycket uppmärksamhet när Lars Hedlund är den bästa svenska styrkelyftaren genom tiderna. Lars Hedlund tävlade mot världens två starkaste män genom tiderna: Don Reinhoudt - som än idag har rekordet i totalen i de tre stora utan utrustning - och Bill Kazmaier. Magnus Samuelsson hade å andra sidan betydligt svagare konkurrens under sin storhetstid.

Spelar det någon roll egentligen vem som fick mest uppmärksamhet? Uppmärksamhet i dagens samhälle har oftast inget att göra med tallang osv. Ser man bra ut i TV får man vara där. Så är det och inte på något annat sätt. Blir mer och mer så för varje 10e år känner jag. När dagens kommentatorer går ur tiden så kommer det nog bli olidligt att följa sport på TV. För undra vem från Idol eller gammal skidåkare som kommer sitta och kommentera sport.
Citera
2016-09-29, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Spelar det någon roll egentligen vem som fick mest uppmärksamhet? Uppmärksamhet i dagens samhälle har oftast inget att göra med tallang osv. Ser man bra ut i TV får man vara där. Så är det och inte på något annat sätt. Blir mer och mer så för varje 10e år känner jag. När dagens kommentatorer går ur tiden så kommer det nog bli olidligt att följa sport på TV. För undra vem från Idol eller gammal skidåkare som kommer sitta och kommentera sport.
Sant, och det kommer bli värre. Det har ju redan börjat med vissa tomte-uppläsare av nyheter i olika reportage på nyheterna. Det låter som de använder skolungdomar. Kanske för att spara pengar. Nivån bara sjunker för varje dag på så mycket.
Citera
2016-10-17, 20:04
Medlem
Quixotes avatar
Magnus lever på, lär ju inte snackas mer om Lars nu. Nog för att det redan är givet att Magnus är större.-
Citera
2016-10-18, 00:47
Medlem
Slackoffs avatar
Den avgörande frågan är väl om Lars var bra på att dansa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in