Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Kan man vara 100 procent säker på att EAP-spåret är desinformation , deras partiledare lämnade väl landet ganska snabbt efter mordet till exempel.
De flesta av de mest omtalade spåren är sammanflätade med varandra. I polisspåret hittar man väl t ex poliser som åkte på resor till Sydafrika för utbyte av erfarenheter (märkligt val för övrigt eftersom det var under Apartheid-tiden då landet var starkt kritiserat från hela världen, inte minst Palme). Flera poliser verkar ha haft kontakter med medlemmar i högerextrema grupper och sammanhang som t ex EAP och tidningen Contra, och via dem kan man hitta kopplingar till Sydafrikanska säkerhetstjänsten och dessutom Turkiska säkerhetstjänsten, som hade Kurderna som största fiende. Några av de SÄPO-män som det har talats om i MOP hade som huvuduppdrag att spana på t ex just Kurderna eller EAP.
Om jag inte minns fel så gick väl även 33-åringen Victor Gunnarsson att koppla ihop med någon polis i polisspåret, eller om det var någon annan högerextrem figur. Har ett svagt minne att VG fanns i polismannens Bror Peräs adressbok, men kan ha fel där.
Även CP-spåret skulle kunna vara riggat av poliser, om det nu är polisspåret man tror på. Det finns många många andra trådar som går in i varandra, eller åtminstone tycks göra det.
De enda trådarna som är svåra att knyta ihop med något annat är väl typ Ted Gärdestad-spåret och att LP skulle vara gärningsman, osv.
Jag läser bara sporadiskt om MOP och kan inte hålla de hundratals figurer som förekommer i olika spår och dess kopplingar mellan varandra i huvudet, men något jag förstått är att de flesta spår går in i varandra. Problemet är nog att avgöra vilka trådar som är relevanta och viktiga för att lösa mordgåtan. Det är nog viktigt att studera alla trådar och få en helhetsbild över det och att titta närmare på vissa detaljer.