2015-08-26, 12:50
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Det är väl frugan som är alibi. Har för mig att han i en intervju berättar att en journalist ringer på natten och vill prata med GW och berättar för hustrun att palme skjutits. Dock vill inte GW prata med journalisten, utan somnar om.
Ni får se det här som en lite rolig spekulation, och inte alltför seriöst.
...men GW är ju en av de som på det personliga planet måste ha tyckt oerhört illa om Palme, efter att Palme i princip skickade ut blodhundarna (journalisterna) efter honom vid ett uttalande på publicistklubben efter första delen av Geijerskandalen. Något som tog GW så hårt att han var nära att ta livet av sig.
I ett kåseri som GW författat i aftonbladet sommaren -85 avslutas med orden " det var då jag bestämde mig för att döda den jäveln"
Läser man kåseriet rakt upp och ned så är det en redaktör på tidningen VI som avses...men kåseriet inleds med citat från Palme...och med foliehatt och livlig fantasi kan man göra en annan tolkning.
Nåja...mest en rolig reflektion : )

Visserligen känns det lite fantasifullt, men för att spinna vidare så är han ju vän med Guillou vars personliga hat mot Palme än idag blossar upp vid intervjuer.

Sedan är det lustigt att LGWP:s gärningsmannaprofil stämmer in på honom själv. Han uppger att han är en god skytt exempelvis. Även Guillou är vapenvan och kan bakas in i LWGP:s gärningsmannaprofil.

Två personer med inflytande och vapenvana drivna av personligt agg gentemot Palme är ingen omöjlighet. Men, som du säger, det är nog mest en rolig reflektion. Dock har jag svårt att släppa tanken
Citera
2015-08-26, 18:36
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bloggaren Cornucopia skriver om den svenska mörkläggarkulturen när det gäller dom svinpälsar som arbetade för STASI.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/den-svenska-stasiforskningen-och-sapos.html

Frågan är hur mycket som gallrats bort på liknande sätt i samband med MOP och att STASI/KGB agerade i samband med MOP är fastslaget. Finns säkerligen en hel del i STASI-arkiven som om det kom fram skulle öka kunskapen om vad som hände i dekorimahörnan.

Stasi och KGB agerade i samband med Mop? Vem har slagit fast det? Låter konsigt att någon kunnat slagit fast något sånt. Tror jag inte ett dugg på.
Citera
2015-08-26, 19:26
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Stasi och KGB agerade i samband med Mop? Vem har slagit fast det? Låter konsigt att någon kunnat slagit fast något sånt. Tror jag inte ett dugg på.
Stasi startade en egen utredning redan dygnet efter mordet....troligen för att kunna göra påtryckningar och skaffa sig hållhakar inom (handels)politiken.
Citera
2015-08-26, 19:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Stasi startade en egen utredning redan dygnet efter mordet....troligen för att kunna göra påtryckningar och skaffa sig hållhakar inom (handels)politiken.
De startade en utredning för att RAF tagit på sig mordet. De blev helt vettskrämda eftersom Stasi styrde RAF och skiten skulle hamnat i knät på Stasi om det var sant. Utredningen visade att det inte var sant utan troligtvis en desinformationskampanj för att jävlas med RAF/Stasi. Stasi startade därför en egen desinformationskampanj där man lanserade EAP som trolig anstiftare till mordet.

Troligtvis är även sydafrikaspåret en desinformationskampanj, av engelsk underrättelsetjänst riktad mot Sydafrika. Sydafrikansk underrättelsetjänst hade ställt till en hel massa problem för engelsmännen genom åren och MI6 bestämde sig troligtvis för att ta tillfället. Det lär också ha legat i MI6 eget intresse att kasta sökljuset långt borta från hemmaplan eftersom deras egna ageranden fram till MOP kunde tolkas som att de visste något eller t o m var inblandade i något.

Dessa desinformationskampanjer är en soppa som inte leder någonstans.
Citera
2015-08-26, 19:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Visserligen känns det lite fantasifullt, men för att spinna vidare så är han ju vän med Guillou vars personliga hat mot Palme än idag blossar upp vid intervjuer.

Sedan är det lustigt att LGWP:s gärningsmannaprofil stämmer in på honom själv. Han uppger att han är en god skytt exempelvis. Även Guillou är vapenvan och kan bakas in i LWGP:s gärningsmannaprofil.

Två personer med inflytande och vapenvana drivna av personligt agg gentemot Palme är ingen omöjlighet. Men, som du säger, det är nog mest en rolig reflektion. Dock har jag svårt att släppa tanken

Att Jan Guillou skulle ha varit inblandad i Plamemordet är inget nytt:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2015-08-26, 20:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
De startade en utredning för att RAF tagit på sig mordet. De blev helt vettskrämda eftersom Stasi styrde RAF och skiten skulle hamnat i knät på Stasi om det var sant. Utredningen visade att det inte var sant utan troligtvis en desinformationskampanj för att jävlas med RAF/Stasi. Stasi startade därför en egen desinformationskampanj där man lanserade EAP som trolig anstiftare till mordet.

Troligtvis är även sydafrikaspåret en desinformationskampanj, av engelsk underrättelsetjänst riktad mot Sydafrika. Sydafrikansk underrättelsetjänst hade ställt till en hel massa problem för engelsmännen genom åren och MI6 bestämde sig troligtvis för att ta tillfället. Det lär också ha legat i MI6 eget intresse att kasta sökljuset långt borta från hemmaplan eftersom deras egna ageranden fram till MOP kunde tolkas som att de visste något eller t o m var inblandade i något.

Var det inte "kommando Siegfried Hausner" som under mordnatten tog på sig mordet?

Dvs samma grupp som skulle kidnappa A-G Lejon.
Citera
2015-08-26, 20:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var det inte "kommando Siegfried Hausner" som under mordnatten tog på sig mordet?

Dvs samma grupp som skulle kidnappa A-G Lejon.
Nix, RAF. Står bl a i Holmérs bok att ambassadsekreteraren Peter Teiler, jourhavande tjänsteman på ambassaden i Bonn den natten, blir uppringd kl 0245 av någon som uppger att "Här är RAF. Vi har skjutit er statsminister". Uttalandet görs på tyska utan brytning eller dialekt och i normal samtalston.
Citera
2015-08-26, 20:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nix, RAF. Står bl a i Holmérs bok att ambassadsekreteraren Peter Teiler, jourhavande tjänsteman på ambassaden i Bonn den natten, blir uppringd kl 0245 av någon som uppger att "Här är RAF. Vi har skjutit er statsminister". Uttalandet görs på tyska utan brytning eller dialekt och i normal samtalston.

Fan jag tror mig ha hört det någonstans, kan vara något radioinslag eller liknande, att det skulle vara RAFs nämnda kommando. Kommer fan inte på var det var jag hörde det. Det var inte så länge sedan, jag vet att jag reagerade på att det var samma namn som NK använde på sin grupp.
Citera
2015-08-26, 21:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Jag kan mycket väl tänka mig att både JG och LGWP förekommer i Stasis register och att de medverkade i komplotten, men ingen av dem stod vid Dekorima och väntade. De skulle ha blivit igenkända.
Citera
2015-08-26, 21:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Troligen har du inte rätt utan desinformerar själv en del i sammanhanget. Frågan om SAs medverkan i MOP kan inte avgöras med den här typen av spekulationer. Som någon skrev: SA-spåret och polisspåret är intimt förbundna.
Citera
2015-08-26, 21:16
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Fan jag tror mig ha hört det någonstans, kan vara något radioinslag eller liknande, att det skulle vara RAFs nämnda kommando. Kommer fan inte på var det var jag hörde det. Det var inte så länge sedan, jag vet att jag reagerade på att det var samma namn som NK använde på sin grupp.
Spelar egentligen ingen roll eftersom Stasi var i högsta grad inblandade i alla de där terrorgrupperna. Syftet var ju att destabilisera den västtyska staten. Hade någon börjat frilansa och genomfört ett attentat mot den svenske statsministern så skulle det gå direkt på tvärs mot Stasi och DDR:s intressen. Hade det varit sant hade det kunnat bli ett litet h-e för enskilda i Stasi och även högre upp i SED. Nu fann Stasi inget som tydde på någon tysk inblandning men däremot skall man ha tittat extra på en kurd som smugglade flyktingar. Man valde dock att lansera EAP som motmedel. Den teorin lever ju fortfarande även om det är andra som är mer livskraftiga.
Citera
2015-08-26, 21:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Spelar egentligen ingen roll eftersom Stasi var i högsta grad inblandade i alla de där terrorgrupperna. Syftet var ju att destabilisera den västtyska staten. Hade någon börjat frilansa och genomfört ett attentat mot den svenske statsministern så skulle det gå direkt på tvärs mot Stasi och DDR:s intressen. Hade det varit sant hade det kunnat bli ett litet h-e för enskilda i Stasi och även högre upp i SED. Nu fann Stasi inget som tydde på någon tysk inblandning men däremot skall man ha tittat extra på en kurd som smugglade flyktingar. Man valde dock att lansera EAP som motmedel. Den teorin lever ju fortfarande även om det är andra som är mer livskraftiga.
Jo det är sant, det är bara en liten detalj i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in