2015-08-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Klart du får ha din teori, liksom alla andra här.
Har bara svårt greppa den...jo nog är LH tyst nu, tragiskt nog

Att skjuta i munnen är vanligare än man kan tro. Att tysta ner folk och hämnas är ju klassiska motiv till mord, inte bara i gangstergäng. Tragikst, jaa.
2015-08-27, 15:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det jag tror förhörsledarna vill veta är främst om vem som hade tillgång till låsta utrymmen, stall och bodar, och om platsen där Lisa hittades var låst, om det gjorts inbrott, vem som har nyckel, m.m.

Det här är en aspekt som diskuterades i början men sen fallit i lite glömska. Självklart har alternativteoretikerna inget intresse av att diskutera den, för om det visar sig att kroppen återfanns i ett låst utrymme till vilken bara en handfull personer har nyckel till så krymper ju skaran av alternativa GM mycket raskt och det ser ännu mer illa ut för storebror Bilevicius.

De här sakerna bör vara utredda sen länge.
2015-08-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Martorp var redan känt, så alla vittnen som ville höra av sig gjorde det. Anledningen att släppa det var att göra PR för utredningen, "titta, vi gör något, det går framåt för oss, hurra, va' vi e' bra!".

Visst var det så men det var inte känt att mordplatsen är en annan.

Det är inget PR jippo från åklagaren utan istället smartness att släppa det som kan ge mer input till utredningen. Vilket jävla trams du håller på med, du har ju inget med relevans att komma trots hundratals poster utan bara siktar in dig på åklagaren och länsman som din lede fi.
2015-08-27, 15:40
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så sent som i går visste man inte när LH avled, och det är möjligt att rättsläkaren inte kan tillföra saken denna viktiga uppgift. - Man kan tänka sig att polisen vill undanhålla dödsorsaken mm för att ha detta triumfkort kvar om man skulle få in uppgifter som stärker den ursprungliga misstanken om AB/IB:s inblandning och att någon av dessa personer ånyo skulle behöva förhöras. - Det kan också vara fråga om ett så betydande mått av osäkerhet inför händelseförlopp/motiv att man in i det längsta vill hålla öppet för nya förhör även med andra personer inkl. vittnen.En sanning med viss modifikation: DNA-bevisen sägs NB ha förklarat med att han har jobbat (och blött) på och kring fyndplatserna. Hans försvarare har också gått ut i pressen och berättat om detta. - Åklagaren, å sin sida, har inte varit sen att delge press och allmänhet att han inte tillmäter NB:s förklaring något större värde. - Åklagarens spelrum är på nuvarande stadium större än försvarets.Kan de inte lika gärna hoppas kunna samla ihop tillräckligt underlag för att återigen plocka in AB? - Mot detta talar dock i åtminstone någon mån det åklagaren sagt om att misstankarna mot NB har förstärkts i takt med att misstankarna mot AB kommit att avklinga.

Det faktum att förundersökningarna gällande både AB och IB fortfarande är öppna talar för att polis/åklagare famlar efter något som ytterligare ska klargöra händelseförloppet.

1. Jag tror alla försök att nagla fast båda bröderna vid skampålen kommer att ta en ände med förskräckelse, inte minst för de stackars föräldrarna.

2. Just det. Åklagaren skaffar sig det största spelrummet genom att mörka resten av utredningen. Läcker bara det som talar till den misstänktes nackdel. Subjektivt så det förslår. Ingen som försöker se det hela objektivt ska ha nån chans.

3. Famlar är ordet. För att inte säga trevar i blindo. Vi känner tillit till olika sidor i detta mordfall tycks det. Men tillit till polisen eroderade tidigt under utreningen. Flyga in en talesman från Göteborg för att berätta att man hittat liket. Nåja. Tiden torde lösa vår tvist. Den som lever får se.
Synd om vår GM löper.
2015-08-27, 15:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det här är en aspekt som diskuterades i början men sen fallit i lite glömska. Självklart har alternativteoretikerna inget intresse av att diskutera den, för om det visar sig att kroppen återfanns i ett låst utrymme till vilken bara en handfull personer har nyckel till så krymper ju skaran av alternativa GM mycket raskt och det ser ännu mer illa ut för storebror Bilevicius.

Ett svepande påhopp, ingen nämnd, ingen glömd. Men om det skulle visa sig att utrymmet var olåst så skulle antalet alternativa GM bibehållas, så jag kan mycket väl tänka mig att alla vill veta om utrymmet var låst.
2015-08-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Tack. Det är ju det som var poängen.

Jag blir glad över att det var någon som noterade det jag framförde. För man måste ju utgå från fakta när man spinner vidare...
2015-08-27, 15:47
Medlem
Citat:
Det var inget någon förväntade sig.

Det vet iaf inte jag nått om vad åklagaren förväntade sig men jag får intrycket att de svar han hittills fått från N.H knappast varit vidare tillfredsställande.
Därav ett inväntade på resterande analyser och ett sista förhör innan åtalet...
2015-08-27, 15:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Visst var det så men det var inte känt att mordplatsen är en annan.

Det är inget PR jippo från åklagaren utan istället smartness att släppa det som kan ge mer input till utredningen. Vilket jävla trams du håller på med, du har ju inget med relevans att komma trots hundratals poster utan bara siktar in dig på åklagaren och länsman som din lede fi.
Det spelar ingen roll att det inte var känt att mordplatsen var annan, uppgifter om Martorp fick de in iaf. Om polisen är intresserad av tips, varför berättar den inte var mordplatsen är, så den får in tips om den?

Så förundersökningsledningen är inte relevant.
2015-08-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Att skjuta i munnen är vanligare än man kan tro. Att tysta ner folk och hämnas är ju klassiska motiv till mord, inte bara i gangstergäng. Tragikst, jaa.

Redan skrivit att jag inte tror på något av detta... Verkar helt vansinnigt för mig och känner inte alls för att vidare kommentera detta...punkt.
2015-08-27, 15:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ett svepande påhopp, ingen nämnd, ingen glömd. Men om det skulle visa sig att utrymmet var olåst så skulle antalet alternativa GM bibehållas, så jag kan mycket väl tänka mig att alla vill veta om utrymmet var låst.

Man avgör själv om man vill känna sig inkluderad i kategorin eller inte. Vissa personer låtsas ju inte om annat än att de bara är intresserade av sådant som på något vis kan tala för någon annan persons skuld. Vad tror du t ex Foreigner kommer säga om det visar sig att NB var en av fyra personer som hade nyckeln till boden som var låst och att de andra tre har alibi? Ska vi gissa på teorier om någon hemlig nyckel hos godsägaren eller godsägaren son?

Den som verkligen vill vara objektiv diskuterar alla aspekter som är av objektivt intresse för fallet. Om kroppen hittades i ett helt olåst utrymme och därinne ganska lättupptäckt så kan man inte på den grunden avföra någon som tänkbar GM, det är helt riktigt. Jag skulle t o m kunna sträcka mig så långt som att säga att det förefaller vara ett egendomligt och inte helt lättförklarat beteende från NB:s sida.
2015-08-27, 15:59
Medlem
Citat:

Jag undrar hur du tänker och om du gör det. För jag tror inte någon som ska utföra ett brott mot en flicka, eller ska gömma ett lik, tar risken att göra inbrott också, med risk för att stöta på folk.

Menar du på fullt allvar att en random gärningsman går in på en random plats och våldför sig där på en flicka? Eller i panik söker upp en random byggnad till där folk inte är hemma i området för att gömma ett lik? Om det så är en lada i närheten riskerar man ju att bonden kommer och går, för att kontrollera djuren eller egendomen. Och en bod kan ju mycket väl vara tillfällig bostad.

Överallt står det tomma byggnader i Sverige, men jag har aldrig hört talas om att en brottsling gör inbrott för att ha ett ställe att genomföra en våldtäkt på eller ett annat för att gömma ett lik. Det blir två inbrott!

Jag personligen skulle inte komma på tanken att låsta eller olåsta byggnader på min egendom kan tas i anspråk av okända mördare och kringresande våldtäktsmän som har vägarna förbi. Det är för befängt.
2015-08-27, 16:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det tror jag inte, men man hade före omhäktningen beslutat att konfrontera honom med olika analysresultat varav nu ett urval kom att presenteras under omhäktesförhandlingen. - I slutförhöret kommer rubbet att läggas fram och MGM tillfrågas härefter om han möjligtvis kan ha något på hjärtat, eller om han vill ta det sista tillfället i akt att delge förhörsledarna några sakomständigheter av vikt - innan domstolen förväntas hugga in på utredningsresultat och utsagor.

Det där med hur mycket fortlöpande insyn en misstänkt och hans advokater har rätt till i utredningsfasen enligt 23 kap. 18 § rättegångsbalken är en intressant fråga i sig. Det föreligger ju helt klart en konflikt mellan åklagarens önskan att inte visa sina kort i onödan för försvaret och den misstänktes rättigheter. I princip är det bra för rättssäkerheten om en misstänkt kan få ta del av allt, men det vore förstås att gå alltför långt. Vad jag förstår har vikten av den misstänktes rätt fått ökad betydelse på grund av europeisk påverkan på svensk juridik den senaste tiden.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3824/R%C3%A4ttsPM%202008%204.pdf

Jag tycker man bör inta en balanserad position här. Det är rätt givet att åklagarna om de fick bestämma skulle sträva efter att begränsa insynen mer än vad som idag är den misstänktes rätt. Det är bra att de inte får fria händer och det finns definitivt en fara i att åklagare och polis använder sitt informationsövertag för att så att säga locka den misstänkte i fällan och det har också potential att det skall gå snett med slutresultatet om åklagare och polis exempelvis lyckas få fram ett falskt erkännande eller dylikt.

Samtidigt finns det förstås också en poäng med att misstänkta inte skall kunna anpassa sig efter den information åklagarna har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in