2015-08-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det står ju där; svart på vitt: Eftersom MGM blånekar och har avsvurit sig allt samröre med mordet på LH har man beslutat att alla rapporter ska in före det slutförhör som planeras äga rum inför åtalet. Under tiden får MGM och hans försvarare fundera på de detaljer från obduktionen som delgavs dem under omhäktesförhandlingen.

Precis och det är aningen meningslöst att sitta och förhöra en som förnekar allt och att inte ens träffat offret trots fingrarna i syltburken. Bara att sammanställa, ha ett avslutande förhör och skicka in stämningsansökan.

Kika på trippelmordet i Uddevalla och förhören med MGM1 som konstant säger, "inga kommentarer" och därför blir det väldigt korta förhör. Däremot MGM2 i det fallet ville helt plötsligt tala och gav en lite skruvad historia så där blev det några förhör till.

Stämningsansökan blir också intressant då det ännu iaf inte framkommit om broder och fru är avskrivna från misstankar om mord/medhjälp eller skyddande.
2015-08-27, 15:15
Medlem
– Vi arbetar brett och så fort det går.

http://sla.se/skovde/2015/08/27/misstankt-har-delgetts-dodsorsaken

På vilket sätt arbetar polisen brett? Är det någon som tror på det svamlet vid det här laget?
De arbetar ju fortfarande efter "hypoteser" som ska visa att rätt mgm sitter häktad.

Har polisen ens ingående förhört AJ, AJ:s son GJ och LÅ?
2015-08-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
[/b]

Instämmer i detta. Om allt "skramlande" från advokaten visar sig vara "tomma tunnor" när FUP blir offentlig kommer advokaten få gå in i huvudförhandlingen i rejält underläge och med en imaginär dumstrut på huvudet. Det hade med all sannolikhet varit smartare att ha hållit en lägre och mer balanserad profil under utredningen. Med påståenden om "DNA-skvättande" och "rasism mot litauer" förminskas hennes trovärdighet.

Jag tror att advokaten granskar nätdiskussioner, antagligen här på fb, och hoppas på att i all dynga lyckas hitta några guldkorn hon kan använda. Kanske tror hon verkligen på "en ond konspiration"? För att hålla "privatdetektiverna" på alerten behövs lite regelbundet skramlande i media så att "privatdeckarna" fortsätter jobba för hennes "oskyldige klient". Men som sagt, innan hon vet vad som finns i FUP är det ett stort risktagande att "skramla" för mycket.

Ja, då kan man ju påstå att hon fiskar i grumliga vatten, med framgång i media och på Flashback! Och inte minst hos denne ekonomiska guldklimp till klient. Klienten som inget kan om en process i en svensk domstol, där allt är i princip kört när det är kört! Det finns inget sedan, och domars orubblighet gör att mer upplysta klienter beställer en advokat som inger respekt.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-08-27 kl. 15:22.
2015-08-27, 15:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Inte förrän i samband med omhäktningsförhandlingen fick han kännedom om innehållet i de nya bevisuppgifterna." (http://www.expressen.se/nyheter/mammans-teori-polisen-ar-radd/)

I de förhör som görs nu lär han få möjlighet att komma med sina förklaringar till DNA-spåren.
Fast varför skulle han berätta något vare sig han mördat eller inte? Har han mördat vet han för lite om vad polisen vet för att han ska kunna ha en trovärdig bortförklaring.
Har han inte mördat lär han inte veta så mycket alls att berätta.
2015-08-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han har sagt att Lisa hittades på Martorp och att hon mördades på annan plats. Det är exempel på uppgifter, som hemlighållna, hade filtrerat bort vissa knäppskallar. Utlämnandet av uppgifterna hjälpte inte utredningen ett dugg.

Det vet vi inte för precis sådana uppgifter som man medvetet släpper för det kan finnas någon därute som sitter inne med tips, det finns annars ingen anledning att släppa det.

Jag tror man gjorde detta av just den anledningen, få in om möjligt fler tips om fordonsrörelser eller detaljer som kan styrka tidigare utsagor och tips.
2015-08-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är delvis ett svar på en annan fråga, men det är OK att boja om man tror det finns flyktfara eller att det skall bli tumult (rätt litet tumult behövs) i bilen (trafikfara). Att regelmässigt belägga med handfängsel gör man inte numera. Men hur poliserna tänkt vid Martorp vet ju inte jag - flyktfara och säker transport låter dock som de handfängselskäl som har angivits (det här är en tvångsåtgärd som loggas, för övrigt).

Ja det begriper jag också dvs att polisen "tyckte" att de behövde handboja. Det var just poängen- det blir bra bilder idag. Med tanke hur polisen använde magkänsla för att förhöra/gripa litauerna (obs flertal) utifrån MP:s personers subjektiva uppfattning om mgm:s som de sedan nedtonat, hur de fortfarande famlar efter hypoteser m m så inger det inte precis förtroende för att de gjorde en riktig bedömning när de förde ut mgm till förhör.
2015-08-27, 15:25
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Advokaten vet inte "nästan lika lite som oss". Hon har suttit med vid förhören med klienten samt har i åtskilliga timmar talat med sin klient samt haft möjlighet att bilda sig en uppfattning om både det ena och andra.
Läste du inte ordentligt vad jag skrev? Förstod du inte exemplet? Saker och ting kan delges på olika sätt, polisen vill gärna få den misstänkte att tro att bevisen är tyngre än vad de är. Jag föreslår att du läser igen vad jag skrev och återkommer.
Citat:
Vad gäller advokatens engagemang menade jag inte att hon sitter klistrad dag som natt vid datorskärmen ivrigt följandes nätdiskussioner. Men givetvis har hon hyfsad koll på vad som skrivs på nätet. Det skulle jag vilja säga ingår i detta högprofilerade försvararuppdrag. Om hon sen kollar upp detta själv eller har någon biträdande som sköter det hela låter jag vara osagt.
Du tror att hon, med sin lilla byrå, har någon som bevakar internet? Eller att hon själv har tid till det? Du har tittat på för många amerikanska deckare.
2015-08-27, 15:26
Medlem
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21311832.ab

Förväntade sig spaningsledaren ett erkännande under omhäktningen?

Varför inte?
Vore väl inget chockartat isf men det tror jag inte lär hända.
2015-08-27, 15:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det vet vi inte för precis sådana uppgifter som man medvetet släpper för det kan finnas någon därute som sitter inne med tips, det finns annars ingen anledning att släppa det.

Jag tror man gjorde detta av just den anledningen, få in om möjligt fler tips om fordonsrörelser eller detaljer som kan styrka tidigare utsagor och tips.
Martorp var redan känt, så alla vittnen som ville höra av sig gjorde det. Anledningen att släppa det var att göra PR för utredningen, "titta, vi gör något, det går framåt för oss, hurra, va' vi e' bra!".
2015-08-27, 15:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Varför inte?
Vore väl inget chockartat isf men det tror jag inte lär hända.
Det var inget någon förväntade sig.
2015-08-27, 15:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Det tror jag inte, men man hade före omhäktningen beslutat att konfrontera honom med olika analysresultat varav nu ett urval kom att presenteras under omhäktesförhandlingen. - I slutförhöret kommer rubbet att läggas fram och MGM tillfrågas härefter om han möjligtvis kan ha något på hjärtat, eller om han vill ta det sista tillfället i akt att delge förhörsledarna några sakomständigheter av vikt - innan domstolen förväntas hugga in på utredningsresultat och utsagor.
2015-08-27, 15:32
Bannlyst
Citat:

Det tror inte jag. Bevisningen kan vara så stark att något erkännande inte behövs. Om bevisningen varit svag hade förmodligen fler förhör ägt rum i förhoppning att pressen skulle få honom att erkänna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in