2015-08-26, 18:36
Medlem
Jo, så här, har lyssnat på de flesta poddar jag hittat och med rätt mycket analyser av exempelvis Clas Ohlson blev jag inte helt osugen att investera diverse företag som man "känner till".

Låter det vara osagt om jag de facto skulle investera i dessa, men skulle vara kul att se dom på börsen - om inte annat skulle det ju leda till något högre insyn...

Vad skulle ni vilja se på börsen?

*Jula
*Biltema
*Rusta
*Max Hamburgare

Känns ju för övrigt som ganska trogna pengamaskiner också om framtiden bli orolig.
Citera
2015-08-26, 18:38
Medlem
Ikea
Citera
2015-08-26, 18:39
Medlem
Skylarkers avatar
Uber.

Men det är tydligen på gång.
Citera
2015-08-26, 18:59
Medlem
Ikea lär man ju bara kunna drömma om... men vore en kul aktie att äga, som en HM med Apples utdelningspolicy?

Uber - vore spännande! Men dom möter ju motstånd i varje nytt land - hög risk.

Fasen, lite dum trådstart - man blir köpsugen på bolag som inte är till salu ju Men man slipper ju läsa alla domedagsprofetior som helt verkar glömt bort att många företag öppnar dörren varje dag, släpper in sina anställda och skapar värdetillväxt - det kan liksom inte krackelera hur som helst.

Systembolaget kanske likt Telia borde säljas ut som en folkaktie?
Citera
2015-08-26, 19:00
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jo, så här, har lyssnat på de flesta poddar jag hittat och med rätt mycket analyser av exempelvis Clas Ohlson blev jag inte helt osugen att investera diverse företag som man "känner till".

Låter det vara osagt om jag de facto skulle investera i dessa, men skulle vara kul att se dom på börsen - om inte annat skulle det ju leda till något högre insyn...

Vad skulle ni vilja se på börsen?

*Jula
*Biltema
*Rusta
*Max Hamburgare

Känns ju för övrigt som ganska trogna pengamaskiner också om framtiden bli orolig.

Chelsea FC vore trevligt
Citera
2015-08-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Systembolaget kanske likt Telia borde säljas ut som en folkaktie?

Har du inte sett deras TV reklam? Systembolaget tjänar inga pengar. De existerar tack vara monopol för att staten ska kontrollera att folk inte super för mycket. Som företag gå de aldrig med vinst och kan därmed aldrig bli en folkaktie eller ens noteras på börsen.
Citera
2015-08-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har du inte sett deras TV reklam? Systembolaget tjänar inga pengar. De existerar tack vara monopol för att staten ska kontrollera att folk inte super för mycket. Som företag gå de aldrig med vinst och kan därmed aldrig bli en folkaktie eller ens noteras på börsen.

Om marknaden avreglerades - tror du inte Systembolaget skulle vara en stark aktör? Potentiellt skulle dom kunna sopa banan med Alko i finland också.

Har du kollat deras bokslut?

Tillväxten är ett problem, men dom är extremt kundorienterade och omtyckta vilket ger mig slutsatsen att dom skulle klara konkurrens otroligt bra.

Men nu lär vi rimligtvis aldrig få veta hur en sådan saga skulle sluta
Citera
2015-08-26, 21:34
Medlem
IKEA och MAX Hamburgerrestauranger. Skulle vara fina, stabila utdelningsaktier att lägga i byrålådan på lång sikt.
Citera
2015-08-26, 21:58
Bannlyst
Max är ju bara judar som säljer dressing för hundra gånger värdet. Ska kanske starta en hamburgerkedja. Inget norrländsk självdödsönskande isf.
Citera
2015-08-26, 21:59
Medlem
MM Sports

Har haft sjuk utveckling, så något gör dom rätt.
Citera
2015-08-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvoan
Max är ju bara judar som säljer dressing för hundra gånger värdet.

Om det nu stämmer så är det väl ett företag man vill äga aktier i?
Citera
2015-08-26, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om det nu stämmer så är det väl ett företag man vill äga aktier i?

Köp Goldman då. En rutten aktieägare kommer inte att få en skit av den verkliga utdelningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in