2015-08-26, 17:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
om blodet på bo´s kläder eller kropp har sugits in tyget eller huden, dvs gärningsmannens blod.. så betyder det ju att blodet från gärningsmannen måste varit i okoagulerat tillstånd, vilket i sig måste betyda att gärningsmannen varit i boden inom de närmsta timmarna innan kroppen drogs över blodstänket... med gärningsmannen menar jag förstås MGM. så om blodet sitter inne i tyget så måste det betyda att blodet i stort sett har droppat på Bo´s kläder eller hud. så det där med att blodet kan komma från ett tidigare skadetillfälle är osannolikt så det sjunger om det... vi får vänta och se.
Koagulerat blod löser sig i vatten och kan avsätta sig på textilier, tillräckligt mycket för att kunna detekteras med standardmetoder, typ Bluestar.
2015-08-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det torkbygget du tänker på? Bröderna arbetade inte med det.

Dräneringen av ladan jobbade de dock med.
2015-08-26, 17:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut, och det kan vara OT, även om det är intressant.
/.../

Jag ser det inte som OT, utan något som kan få avgörande betydelse för utgången av rättegången.
2015-08-26, 17:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dräneringen av ladan jobbade de dock med.
Jaså, jag trodde det bara var takarbete. Jobbade de alltid i par, eller var någon ensam ibland?
2015-08-26, 17:29
Medlem
everythingiss avatar
Visst skulle blod på handsken kunna ha kommit dit vid tillfället när MGM tog upp den, men ni som tror att blodet skulle kunna ha hamnat på Lisas kläder genom att mgm har droppat blod på tex ett föremål och sedan att Lisa hade kommit åt det, det är inte troligt. För det första så var MGM ledig på söndagen och bör då knappast haft anledning att gå omkring och droppa blod till höger och vänster, sedan så levrar sig blod väldigt snabbt... så det skulle då krävas att det var ett väldigt kort intervall mellan droppandet och ett besudlande genom indirekt kontakt.

Om mgm hade varit fram till tex moppen och droppat blod på den så hade det garanterat levrat sig åtminstone i en ring runt ytterkant av droppen, så om Lisa den vägen hade fått blod på sig så skulle det åtminstone ha lämnats blodspår kvar på fordonet, vilket säkert har undersökts av teknikerna.

Jag skulle nog ta det för troligast att Lisa blivit strypt vilket inte skulle lämna särskilt mycket blodspår efter sig, vilket i sig kan göra det svårare att hitta en brottsplats. En detalj som jag har undrat över är om jorden i golvet i ladan har flyttats under veckan när Lisa försvann eller vid ett tidigare tillfälle, är det någon som har koll på det? jag tyckte det såg ut som att det var bortgrävt en massa material i ladan eller har jag fel?
2015-08-26, 17:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SVT Nyheter Väst: 35-åringens förklaring till dna-bevisen
Citat:
Mannen arbetar i området och enligt honom själv är det helt naturligt att han har lämnat olika typer av spår inom ett större område.

– När man arbetar med grovarbete är det vanligt att man skär sig, det kan finnas blodspår lite överallt, säger Rönnbäck.

Även på Lisa Holms tillhörigheter?

– Ja, så kan det vara.

Tycker du att läget har försvårats för din klient efter dagens förhandling?

– Nej, faktiskt inte. Åklagaren har ännu inte presenterat sina nya bevis i skriftlig form. Inte ens han själv har sett dem i skriftlig form, hävdar Inger Rönnbäck.
Det av mig fetade är intressant. Vet åklagaren vad han pratar om? Är det för att han inte vet det som han pratar i tungor?
2015-08-26, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Denna helg var den tredje hon jobbade Lördag och söndag , alltså sjätte arbetsdagen .

Om NB inte arbetade söndagar, och det var första dagen som Lisa dessutom körde moped till jobbet, hur rimmar det med att NB skulle ha planerat att göra något med Lisa den där söndagen. Han bör i så fall knappast känna till att hon jobbar söndagar eftersom att han själv inte jobbar vid caféet när det är söndag och inte heller att hon den här söndagen körde moped till jobbet.

Om han har spanat på Lisa i samband med sitt jobb vid ladan så bör det handla om lördagar och de dagar som kan vara aktuella för honom att iakttaga Lisa blev hon lämnad och hämtat på jobbet.

Jag tänker så angående att han skulle kunna ha planerat att göra just Lisa något, jag finner det osannolikt och satsar en slant på att en tillfällighet gjorde att just Lisa mördades.
2015-08-26, 17:36
Medlem
Citat:
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276302/FULLTEXT01.pdf

Nu är troligen sperma inte allmänt förekommande i arbetsbodar, men typer av DNA finns det att välja på.
Han kanske brukade onanera på sina arbetsplatser?

EDIT: Jag menar att han kan ha en förklaring om man hittat sperma på Lisas tillhörigheter.
Senast redigerad av matematiker 2015-08-26 kl. 17:45.
2015-08-26, 17:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276302/FULLTEXT01.pdf

Nu är troligen sperma inte allmänt förekommande i arbetsbodar, men typer av DNA finns det att välja på.

Visst, men behöver kanske inte vara så mycket mer än genant.
2015-08-26, 17:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Han kanske brukade onanera på sina arbetsplatser?
Brukar män göra det? I en arbetsbod med stora fönster?
2015-08-26, 17:47
Medlem
Citat:
Brukar män göra det? I en arbetsbod med stora fönster?
Jag menar att han kan ha en förklaring om man hittar sperma på Lisas saker.
2015-08-26, 17:53
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilka ”typer” av DNA skulle kunna förväntas avsättas i en arbetsbod som MGM kan ha använt under åratal? Släpa sedan en kropp i den.

Det jag undrade var vilka olika typer av DNA det finns, eftersom åklagaren sa flera olika DNA-träffar bland annat blod.

Tror du verkligen åklagaren skulle våga gå ut med detta om DNA om han inte hade mer än så att komma med. Blod på kläder som LH hade på sig t.ex.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in