Citat:
Ursprungligen postat av
Epikantus
Det är teoretiskt möjligt att en tappad patron kan "explodera" (visserligen praktiskt omöjligt) dock teoretisk omöjligt att en tappad patron avfyras och skadar någon.
Om den tappade patronen hade "exploderat" hade det sagt poff och så skulle kulan åkt några meter i relativt låg hastighet, helt ofarligt. Enkel fysik.
Faktum är att jag den gångna sommaren såg ett Mythbustersinslag om detta (eller en analogi, det handlade om löst liggande ammo i en brasa, men fysiken/'externballistiken' är den samma) - jag vill minnas att det primärt är hylsor/hylsfragment som är skadliga ('milt' skadliga, inte dödliga).
I just det här fallet (9x19) bör hylsan rimligen hålla en ungefär kulans dubbla hastighet (under förutsättning att den inte splittras på något vis) då den (i just det här specifika fallet) väger ganska precis hälften av kulan, och rimligen borde väl den (eller ett fragment av densamma) ge upphov till just ytliga skärsår?
(Vägde precis en m39 till 11,77 gram och den har en kulvikt på 7,5g (enligt uppgiven data))
--
Det verkar dock, mycket riktigt, väldigt märkligt/osannolikt att en patron skulle antändas på sagda vis.
Avslutningsvis torde det ju vara ganska enkelt att se om sårskadan kom sig av en hylsa, ett hylsfragment eller en Speer Gold Dot (jag har svårt att se att en Gold Dot skulle fragmentera av av knuffas ut ur en hylsa med noll mm pipa) - varvid vådaskott tämligen enkelt skulle kunna uteslutas eller bekräftas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zuan
"Kulan träffade den anställde i kinden och rev upp ett långt sår."
Om en patron smäller av utan ett vapen, så kommer inte kulan flyga iväg, då den är tyngre än hylsan.
Det som sker är att hylsan flyger iväg, och det kan vara den som rivit upp kinden.
Det som sker är rimligen, som jag beskrev ovan, att bägge far iväg dock med olika hastighet - eller möjligen att hylsan fragmenterar (varefter ungefär samma skeende händer, fast med fler kroppar i rörelse).
Men ja, det är mer sannolikt att det är hylsan som orsakat sårskadan.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Zuan: Om hylsan har ett motstycke, till exempel golvet som patronen nyss träffade, så kommer kulan givetvis flyga iväg, eftersom hylsan inte har någonstans att ta vägen. Och i de fall en patron smäller av pga tappning mot marken, så är det ju så att i de fall där tändhatten faktiskt aktiveras, är i de fall där hylsan är mycket nära vinkeln 90 grader mot golvet, varför hylsan får ett motstycke.
Du briljerar med din kunskaper i gymnasiefysik...
Du sa ju precis att det förutsatte att patronen landade på en liten sten, varvid hylsan inte på något vis kommer ha ett statiskt motstycke. Så jo. Den kommer att fara iväg. Även om det inte blir en i tre dimensioner exakt diametralt motsatt rörelse mot kulan.
Under förutsättning att hylsan inte sitter fast i något (e.g. ett slutstycke/patronläge eller ett skruvstäd) så kommer den att fara iväg.
--
Fundering:
Antar att 9x19 laddas med ganska/väldigt snabbt krut, men jag är tveksam till om allt krut skulle brinna ut i hylsan vid en mekanisk antändning. Egentligen borde väl förloppet utan ett patronläge/pipa vara att tändhatten trycker ut kulan och krutet samtidigt som den antänder krutet. Eller?