Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag har två gånger i tråden skrivit att DNA på kläder som offret hade när hon påträffades, eller som påträffades i anslutning till henne, är lika stark bevisning som DNA på själva kroppen. Det står jag fortfarande fast vid.
Sedan beror det ju på vad övrig bevisning bidrar med också. Alltför ofta utgår ju deltagare i krimtrådar från att de förundersökningen inte har mer bevisning än den de har delgivit media. Det är nästan aldrig korrekt.
Ja, iom de sista uttalandena från Wennerholm ser jag det som mycket besvärande teknisk bevisning.
Han säger ju uttryckligen att det kopplas till kroppen vad det nu är för DNA (blod har påtalats, är det nåt mer vet vi inte).
Att prata om DNA på tillhörigheter ute på en åker eller hans arbetsplats är en sak - det
kan kollras bort med annan gärningsbeskrivning, plantering och fan och hans moster:
Att säga att DNA finns på kläder
som sitter på kroppen är nåt annat som jag ser det.
Finns det sen mer bevisning som ger en stark indiciekedja ser jag den enda utvägen som förklaring handla om skyddande av brottsling - men då lär han behöva öppna truten och säga sanningen.
Hoppas det - för då blir det väldigt invecklat och intressant.