2015-08-24, 00:08
Medlem
snillet_1s avatar
I Juventus förlust bör det nämnas hur otroligt dålig Pogba var. Loj, orena tillslag på ett flertal passningar, som ofta också saknade den rätta tajmingen vilket såklart inte borgade för något bra spel. Nej, han måste höja sig betydligt. Jag tycker inte han imponerar helhetsmässigt. Han har de här ögonblicken där han presterar helt sjuka grejer, men i det lilla, vardagliga spelet är han för nonchalant för min smak. Bättring!
Citera
2015-08-24, 01:10
Medlem
snillet_1s avatar
Bästa italienska spelaren genom tiderna säger Brille68:

https://www.youtube.com/watch?v=-Jm8CuRIfHw

10 minuter med alla hans höjdpunkter över hans vidsträckta karriär. Titelmässigt faller han ganska kort. Men det är klart att den talangen han hade, det spelsinnet, den frisparksfoten, de avsluten, det är inte många som matchar det. Han hade kanske inte riktigt karaktären för att bli den där. Sen fanns det ju ett knä som blev söndertrasat något osannolikt under karriären.

Själv håller jag naturligtvis:

https://www.youtube.com/watch?v=v430rOreCwg

...högst.
Senast redigerad av snillet_1 2015-08-24 kl. 01:18.
Citera
2015-08-24, 08:25
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vidal är visserligen en stor spelare, men jämfört med förra säsongen så handlar det främst om Pirlo och Tevez. Juventus var pinsamt impotenta framåt. Vafan i helvete spela 3-5-2 hemma mot Udinese. Var fan är Allegris trequartistan! Juventus visar sig vara svaga på il mercato och klarar inte av att köpa den viktigaste pjäsen till Allegris lagbygge...

Anledningen till 3-5-2 är p.g.a att hela mittfältet är totalförstört av skador. Marchisio skadade sig i dagarna och blir borta 20 dagar, khedeira skadade sig för ett tag sedan och blir borta ca 2-3 månader. Asamoah som förmodligen är tilltänkt att spela som innermitt vid köpet av sandro har inte spelat fotboll på över ett halvår och är tillbaka från en skada. Sturaro tror jag inte ens fanns på bänken vad jag fatta det som? Vet inte vad som hänt med honom. Kvar fanns alltså 3st tillgängliga innermitt och dessa är då padoin, pogba och pereyra och pereyra är den enda naturliga trequartistan som fick agera innermitt i brist på annat. Enda sättet för allegri att kunna kört 4-3-1-2 denna matchen hade varit att köra dybala som trequartista.
Citera
2015-08-24, 16:18
Medlem
snillet_1s avatar
Taye Taiwo som en gång i världen kom till Milan för att frälsa deras vänsterkant blev i dagarna klar för HJK. Finska ligan. Sällan har en spelare blivit så avslöjad av ett miljöskifte som han, från firad stjärna i Marseille till ett kylskåp med icke-existerande spelförståelse. Man såg redan på försäsongsmatcherna att han aldrig skulle fungera i Milan och Serie A.

En av flera anledningar till att jag är lite skeptisk till Ligue 1.

P.S Märkligt med soppan kring Zaza...
Senast redigerad av snillet_1 2015-08-24 kl. 16:35.
Citera
2015-08-25, 01:12
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

...högst.

Bara kolla här. Hade "Cristiano Ronaldo" ens sett en tiondel av passningarna som Totti ser och slår? Jag vet inte, du. Hans målstatistik är såklart sinnessjuk men överskuggar alldeles för mycket vilken begränsad fotbollshjärna han har. På en lista all-time hamnar C. Ronaldo långt ner för mig.
Citera
2015-08-25, 05:43
Medlem
Klopeks avatar
Spännande att cuadrado väntas ta in som lån med köpoption i Juventus, lön ca 3,5 mille euro per år är vad han sitter på. Det ska inte vara några problem att matcha. För en gångs skull så ser inte 3-5-2 så illa ut som tidigare. Var väldigt statiskt och händelsefattigt med Lichsteiner och Evra på varsin kant, tidigare Asamoah istället för evra men ingen skillnad offensivt tycker jag.

Nu kan det bli nyförvärvet sandro från porto som vänsterytter i 3-5-2 och cuadrado som högerytter i 3-5-2.

Buffon

Barzagli- Bonucci - Chiellini

Cuadrado - Khedeira - Marchisio - Pogba - Sandro

Mandzukic - Morata/Dybala

Trodde inte jag skulle säga att 3-5-2 inför säsongen skulle bli den enligt på pappret bästa uppställningen men i brist på en trequartista av klass så är det bästa pappret. Tycker inte Pereyra som är den enda naturliga på den positionen har visat sig värdig som startspelare, han håller inte ännu. Han gör för lite mål och assist, hans poängkörd är för snål för ha det ansvaret att vara en sådan offensiv pjäs. Hans driv med boll är fint men det hjälper inte när det 9/10ggr varken blir mål eller assist. Duger inte att göra 2-3 mål och 2-3 assist per säsong i den postionen.

Hade varit skillnad om Pereyra hade varit rotationsspelare till götze/isco/oscar eller liknande. Han hade även kunnat spela innermitt pereyra i matcher när ordinarie innermittar behöver vilas eller när skador uppstår.

Problemet är vad man gör med Lichsteiner och Evra som kommer få snålt med speltid om 3-5-2 spelas då kanterna bör flankeras i första hand av sandro och cuadrado för att spelet ska ha kreativitet som saknats tidigare.

För framtiden om Morata vill stanna och real madrid inte köper tillbaka honom och Dybala blommar ut ordentligt så ser jag på sikt att Morata och Dybala cementerar sig som startfigurer för många år framöver. Det kommer vara Mandzukic som kliver av planen tillslut när Dybala har utvecklats tillräckligt mycket.

Just nu tycker jag det bara finns en självklar som ska starta där framme och det är Morata som bevisat förra säsongen att han har klass och ska starta. Alternera med Dybala och Mandzukic bredvid Morata alltså.

Dybala - "nya tevez", kreativitet.

Morata är inte världsbäst på något utan han är lite bra på allt, allround spelare. Bra i boxen, kan ibland göra sin gubbe, bra på huvudet o.s.v. Tycker han är en blandning av kreativ spelare men också en boxspelare. Därför tycker jag i längden inte att han passar ihop med Mandzukic då det är risk att det blir för lite kreativtitet då manduzic är ren och skär straffområdesspelare.

Därför är det viktigt att Dybala utvecklas och blir en startspelare. Morata har inte tillräckligt med kreativet för att luckra upp ett försvar men Dybala besitter den där kreativiteten.
Senast redigerad av Klopek 2015-08-25 kl. 05:49.
Citera
2015-08-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bästa italienska spelaren genom tiderna säger Brille68:

https://www.youtube.com/watch?v=-Jm8CuRIfHw

10 minuter med alla hans höjdpunkter över hans vidsträckta karriär. Titelmässigt faller han ganska kort. Men det är klart att den talangen han hade, det spelsinnet, den frisparksfoten, de avsluten, det är inte många som matchar det. Han hade kanske inte riktigt karaktären för att bli den där. Sen fanns det ju ett knä som blev söndertrasat något osannolikt under karriären.

...högst.

Fullständigt jävla lysande snillet_1!

En del av skillnaden som Totti får leva med är att han var Roma trogen. En vansinnigt fin egenskap i mina ögon, eftersom det är svårare för en riktigt stor spelare att vara Roma trogen istället för Del Pieros Juventus, Maldinis Milan, Zanettis Inter osv för att nämna några av de senaste 20 årens största. I sammanhanget vill jag naturligtvis hylla Gigi Riva som var trogen Cagliari, men också kanske lite mer blygsamt en spelare som Di Natale.

Oavsett så är Baggio en spelare som står över klubblag. Han är hela Italiens spelare. Och alltid en gentleman. Inte minst nu efter karriären. Han är Italiens mest populära spelare genom tiderna.

Men Baggio och Totti kunde såklart göra mål, 205 respektive 243 mål, men det som jag vill lyfta fram är briljansen. Spelsinnet och tekniken i en symbios. Därför tycker jag att de var som bäst då de låg bakom prima punta. Kunde skapa möjligheter genom deras teknik och spelsinne. Jag vill att Totti tar ett steg tillbaka och agerar som trequartista. Om snabbheten sviker kan det kompenseras genom överlägset spelsinne och underbara direktskarvningar. Det var så Baggio spelade de sista åren i Brescia. Ständigt med ett tillslag.
Citera
2015-08-25, 19:33
Medlem
Och jag böjer mig såklart inför Saandro och Klopek när det gäller min kritik av Juventus. De har detaljinformation som jag inte alls har. Men jag är besviken att Allegri inte fått en riktigt bra trequartista.

Och ja, jag har snöat in på trequartista och nummer 10. För jag tycker mig se att det är underbar trend som kanske, kanske kan vinna mark. Och Allegri är en av förespråkarna. Men Milan gav inte honom en, och nu vill inte heller Juventus ge honom en. Och en trequartista ska vara av yppersta klass, annars fungerar det inte på den högsta nivån.
Citera
2015-08-25, 19:37
Medlem
Citat:
Fullständigt jävla lysande snillet_1! Oavsett så är Baggio en spelare som står över klubblag. Han är hela Italiens spelare. Och alltid en gentleman. Inte minst nu efter karriären. Han är Italiens mest populära spelare genom tiderna.

Min högst personliga erfarenhet är att så länge du inte sätter en fot i den friterade fiskens hemland så håller man Baggio som det bästa Italien har producerat i fotbollsväg de senaste 50 åren, hade Baggio bara stannat i Juventus hade han antagligen vunnit guldbollen 1-2 gånger till och Juventus hade säkerligen vunnit fler Champions League.
Senast redigerad av Gincan 2015-08-25 kl. 19:43.
Citera
2015-08-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Min högst personliga erfarenhet är att så länge du inte sätter en fot i den friterade fiskens hemland så håller man Baggio som det bästa Italien har producerat i fotbollsväg de senaste 50 åren, hade Baggio bara stannat i Juventus hade han antagligen vunnit guldbollen 1-2 gånger till och Juventus hade säkerligen vunnit fler Champions League.
Jag håller såklart med. Och han var en ”svår” spelare på så vis att han inte enkelt passade in i de ”system” som var populära under 1990-talet. Ett geni som gick sin egen väg, t ex buddismen. Men alltid med moral och etik. Tränarna hade sina system och krävde att man skulle hålla sig inom detta. Sacchi, Trapattoni, Capello osv... Vafan i helvete även Ancelotti var sådan till en början och tackade nej till Baggio i Parma eftersom han inte passade in i systemet. Något han nu erkänner är hans största misstag under hans karriär.

Därför vill jag också hylla Mazzone. Som tog hand om den unge Totti i Roma och lyckades kalla den gamle Baggio till Brescia. Och det var också i Brescia som han omvandlade Pirlo till lågt liggande regista eftersom han hade Baggio. Något som Ancelotti anammade då Pirlo kom till Milan där Rui Costa redan var trequartista.

Mazzone är den tränare som tränat flest matcher i Serie A genom tiderna. En gigant.
Citera
2015-08-25, 21:17
Medlem
Balotelli ska vara klar för Milan.

Vad ska man säga om det? Milan behöver briljans, något Balotelli har. Och Mihajlovic tar fan inte skit från någon, utan kräver att man anstränger sig.

Det kan bli bra, men samtidigt så finns det såklart en risk. Något som inte minst fansen är medvetna om, och de är skeptiska. Baloteli måste övertyga...
Citera
2015-08-25, 21:32
Medlem
Citat:
Därför vill jag också hylla Mazzone. Som tog hand om den unge Totti i Roma.

Ganska intressant i sammanhanget är att det oftast inte är de mest framgångsrika tränarna som lyckas hitta och förädla de oslipade diamanterna, vem vet vad som hänt med Baggio om det inte varit för Sven Göran Eriksson som gick lite emot strömmen i Italiensk fotboll i slutet av 1980-talet och gav Baggio precis det utrymmet han behövde för att få ut det mesta ur sin fotboll. Laget var aldeles för dåligt för att spela så offensivt som Svennis ville, men det gav Baggio chansen att visa vad han kunde.

Roberto Baggio och Stefano Borgonovo mer eller mindre släpade Fiorentina till en 6:e plats i Serie A 1989 trots ett totalt ihåligt försvar bestående av spelare som inte ens hade platsat på bänken i något av de andra lagen på övre halvan, (Hysen undantaget). Fiorentina släppte in mest mål av alla lag som inte degraderades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in