2015-08-25, 18:33
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Är det säkert hon var fullt påklädd?
Eller är det möjligt att man kanske hittade en tröja med nbs blod på... Nämndes det inte nått om en tröja som mp hittade?
Nån sanning i det?...

Jag tror att hon hade kläder på sig " upptill".
2015-08-25, 18:38
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Den misstänkte är hantverkare och kan ha haft såren redan innan han transporterade kroppen.

Säger inte att jag tror att detta är fallet utan ger endast en hypotetisk förklaring.

Blödande sår?
2015-08-25, 18:40
Medlem
dannees avatar
Kanske Åklagaren till o med har bättre bevis än vad han la ut genom pressen igår?
Men vill hålla på det för att ge försvaret mindre tid att hitta på en ursäkt, kan det vara så?
Varför spela ut sin hand på direkten liksom...
2015-08-25, 18:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har två gånger i tråden skrivit att DNA på kläder som offret hade när hon påträffades, eller som påträffades i anslutning till henne, är lika stark bevisning som DNA på själva kroppen. Det står jag fortfarande fast vid.

Sedan beror det ju på vad övrig bevisning bidrar med också. Alltför ofta utgår ju deltagare i krimtrådar från att de förundersökningen inte har mer bevisning än den de har delgivit media. Det är nästan aldrig korrekt.

Jag tycker att frågeställningen är ganska intressant, det var därför jag ville höra vilka åsikter ni här i tråden har. Jag har inte läst alla inlägg. Det ska bli intressant att läsa fup och se hur helhetsbilden över bevisläget ser ut. För det beror ju på, som du skriver, även på vad övrig bevisning har att bidra med. Först då kan vi väl avgöra hur bra/illa åklagaren sitter till.

Diskussionen lär fortsätta.
2015-08-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag tror att hon hade kläder på sig " upptill".

Jo anar tyvärr detsamma...
2015-08-25, 18:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Är det så?
Är du helt säker på det?
Oavsett vad han A.J säger muntligt, är det nog så
att en fullmakt måste skrivas under etc åklagare osv
Måste finnas starka själ till att varje fastighet genomsöks?
Det är förstås lite uppseendeväckande om A.J fastigheter
luskammas dag ett eller två i söket, troligen behöver
det finnas starka skäl + en skriftlig order "upp i från".
Att han säger att dom får tillgång och sedan reser bort
låter som bli bjuden på sur grädde i kaffet.
Men du vet alltså detta för att du är nära bekant
med dom?
Eller har du läst i någon tidning? Intervju med A.J?
Att hitta tillhörigheter till Offret gjorde man även
med Helena Andersson fallet där även A.J är med i
utredningen, visste du det?
Märkligt öde eller hur?
Blir nyfiken (inget ovanligt),
Vill du berätta hur AJ är med i utredningen om Helena Andersson från Mariestad? Utredningen har aldrig blivit offentlig väl.
2015-08-25, 18:47
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Blödande sår?

Instämmer att sannolikheten inte är särskilt hög, dessutom skulle dessa nog uppmärksammats i samband med gripandet (kanske det har i och för sig bara att det varit tyst om det).
2015-08-25, 18:48
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Kanske Åklagaren till o med har bättre bevis än vad han la ut genom pressen igår?
Men vill hålla på det för att ge försvaret mindre tid att hitta på en ursäkt, kan det vara så?
Varför spela ut sin hand på direkten liksom...

Jag tror inte han behöver använda sådan taktik för att få till stånd en omhäktning i detta fall och inför huvudförhandlingen måste alla kort ändå upp på bordet.
2015-08-25, 18:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad behövs egentligen för att dessa tvivlare i tråden ska helt övertygas om att NB måste
vara Lisas mördare? Det räcker tydligen inte med DNA från den mordmisstänkte som kan
knytas till Lisas kropp. Och andra besvärande DNA-fynd som gjorts. På tillhörigheter.
Vittnesmål som talar för vederbörandes skuld kommer väl antagligen inte att göra någon skillnad
de heller.

Nu har dock vissa i vart fall förstått att hävdandet av NB som utan all inblandning i Lisas
tragiska öde inte är särskilt vettigt utan medger att nån roll har han spelat i dramat och
då som "städare". Han har stått till tjänst med att röja undan den avlidnas kropp.
I bakgrunden figurerer då gärna nån höjdare från trakten som "uppdragsgivare".
Jo, se ett sånt slut skulle man vilja ha förstås: att en rik gammal herre varit i farten och
förlustat sig och sen får stackares kuvade gästarbetaren dras in i eländet och göra rent
efter den onde på kullen.

Låt tvivlarna tvivla på. Och vilja ha andra lösningar.
Vi andra som förmår värdera hårda fakta efter förtjänst och står stadigt på jorden nöjer oss
med den lösning som redan tydligt avtecknat sig och den lösningen kommer med all sannolikhet
också att accepteras av domstolarna framöver utan problem.
Vad sedan någon pratglad expert till periodare råkar haspla ur sig i media med jämna
mellanrum betyder mindre all den stund dennes insyn i ärendet är föga mer bevänt med
än den som råder bland gemene flashbackmedlem.
Vad krävs för att du ska tvivla på NB:s skuld? Måste åklagaren också tvivla, eller räcker det med att NB frias i domstol?

Anser du dig bättre på att kunna bedöma bevisläget än GW? Javisst, en pratglad periodare. Men så låter det inte alltid.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Ja, han har tveklöst gjort det. Det är han. Det är bortom allt tvivel."

Leif GW om KJ och mordet på VB alldeles nyss.

Och uteslöt inte heller möjligheten av att hon styckats i lägenheten.
Det kan ha skett dagen därpå.
Men det är väl kanske inte alltid hans åsikter faller i smaken. Bara när han delar dem med dig.

Det har inte kommit fram några uppgifter om spår av Lisa i något fordon. Är det då inte rimligt att hon transporterades i GM:s fordon till Martorp? Vem är då GM? Knappast NB.

Emballage? Inte omöjligt, men med tanke på polisernas reaktion på fyndplatsen var hon knappast emballerad där. Och varför ta bort emballaget? Marina var fortfarande emballerad på sin näst sista viloplats i Spekeröd. Det låter klart enklare och mindre motbjudande, särskilt om man har bråttom och inte hinner köra några kilometer ut i skogen.
2015-08-25, 18:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckybuddhaluke
Jo så kan det mycket väl ha gått till. Lurigt dock att i en impulshandling köra hemåt men omöjligt är det ju inte.

Nej det tror jag inte.

NB kan ha sett LH tidigare helger. Till och med troligt. Hon är tilldragande för honom.
Just den här dagen kan han ha befunnit sig vid Ladan av någon anledning. Där ser han när de stänger. Chansen att kontakta henne uppstår när han från ladan ser att 2 st går åt ett håll och LH åt det andra. Då slår han till. Impulsen.

Jag ser 2 scenarior . En fullbordad våldtäkt och i panik över vad han gjort måste göra sig av med offret. Eller ett försök till våldtäkt men LH gör motstånd och för väsen varvid han måste tysta henne.

När hon väl är död kommer verkligheten ikapp och han kan ju inte lämna henne i ladan. BO måste bort. Tiden är knapp. Snart borde han vara hemma.
Han tar med sig LHs saker som finns i ladan. Förstör telefonen och kastar bort sakerna under tiden han kör till Martorp. Där gömmer han LH i Boden och avvaktar några dagar för att sen göra sig av med kroppen. Då dyker mängder med människor upp i markerna och han kan inte längre köra bort kroppen utan gömmer den på gården.
Han vet ju vad som finns där och vill inte ha MPS där varvid de naturligtvis fattar misstanke.
2015-08-25, 18:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Instämmer att sannolikheten inte är särskilt hög, dessutom skulle dessa nog uppmärksammats i samband med gripandet (kanske det har i och för sig bara att det varit tyst om det).
De kanske hann sluta blöda på fem dygn.
2015-08-25, 18:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De kanske hann sluta blöda på fem dygn.

Jo men sår eller märken av kan ha varit kvar, eller jag ska inte uttala mig mer om sånt jag inte har någon aning om egentligen. Jag antar i vart fall att han blivit grundligt undersökt så att inte bara blodvite utan även spår av blodvite borde uppmärksammats. Notera borde...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in