Citat:
Ursprungligen postat av
Simcon
Hur är det med slitage/livslängd mellan de två olika sulorna sett till underhåll och omsulning? Borde inte en lädersula egentligen klara sig tillräckligt även vid väta utomhus för de flesta personer om man bara ser till att undvika att hoppa och springa i vattenpölar, ge skorna en chans att torka om man använt dem vid regn?
AlisterG gav ett väldigt bra svar på sida 673 angående lädersulans vara eller icke-vara.
"Det finns också så himla långs parametrar att ta ställning till, dels då användning (hur går man, hur långt går man, på vilket underlag, vilken årstid, hur ofta används skorna osv osv) och hur skorna vårdas, men sen också sånt som vilken kvalitet det är på sulorna (det är rätt stor skillnad på vad kassa sulor som Loake 1880 eller C&J Benchgrade klarar, mot ekgarvade diton från ex.vis Baker) osv gör att det kan variera väldigt vad som "rekommenderas". "
Jag vill också tillägga att man ska räkna med hur många par skor man har, får skorna torka ordentligt innan nästa användning osv.. Jag föredrar lädersulor och använder det så ofta jag kan. Är det riktigt skitväder använder jag skor med wensum eller dainitesula alternativt galoscher.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Mina kollegor har nog inte fått denna memo. Finns även en mycket stor mängd välklädda män kring stureplan, sveavägen och kungsgatan som till stor del bär svart kostym och går man efter statistik jobbar majoriteten av dem inte på en begravningsbyrå.
Är det verkligen så farligt att bära svart kostym som pensionsrådgivare på privatägt bolag? Jag måste ju nödvändigtvis inte bära min svarta kostym och därmed skulle jag ju inte heller ha något behov av svarta oxford, tills någon familjemedlem trillar av pin.
Det är inte farligt, det är knappast någon hälsorisk att ha svart kostym på sig. Finns även en mycket stor mängd välklädda män kring stureplan, sveavägen och kungsgatan som har limmade skor också ;-)