2015-08-25, 12:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Om så vore fallet; varför säger inte MGM det då, eller tiger han i så fall p.g.a tjuvheder, hot och dylikt? Kanske kommer han t.o.m försöka köra på jag vet inget-strategin ända upp till HD?

Ponera att MGM vet alltför väl att det är lillebror som varit framme och hejdat denne innan ett sexuellt övergrepp fullbordats, men efter LH bragts om livet. Sedan försöker storebror att städa upp och lyckas dåligt. (Jag håller med om att det låter som ett dåligt filmmanus).

I ett sådant läge kan man kanske vänta sig att MGM är tyst, kanske till och med att MGM riskerar ett straff hellre än att tala. I mina ögon osannolikt, men kanske inte helt otänkbart.

Den enklare förklaringen är förstås att MGM har begått brottet, men är väl medveten om att det då är bäst att blåneka och hoppas att bevisningen inte kommer att räcka.
2015-08-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I min värld skulle det endast finnas en person i denna ekvation som han skulle kunna tänkas att skydda, och det är brodern. Men det som talar emot det är att bevisningen mot honom inte ens når upp till sannolika skäl och jag anser det som extremt osannolikt att det går att knyta den som städat upp till brottet i sådan uppfattning att denne kan bli åtalad medan den som faktiskt begått gärningen och dessutom är bror till den som städat upp inte ens går att knyta till brottet så vi når upp till sannolika skäl.

Håller med, som jag ser det efter vad vi vet så finns bara en alternativ
GM, lillebror.
Skulle kunna va en orsak till hans tystnad.
Men det ser ganska lovande ut tycker jag.
Vi kanske kan dra ett tunt streck över lillebror i alla fall.
2015-08-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Håller med, som jag ser det efter vad vi vet så finns bara en alternativ
GM, lillebror.
Skulle kunna va en orsak till hans tystnad.
Men det ser ganska lovande ut tycker jag.
Vi kanske kan dra ett tunt streck över lillebror i alla fall.

Som jag någon gång har även tidigare frågat: kunde det ha varit en kvinna han skyddar?
2015-08-25, 13:06
Medlem
Citat:
Vi vet ju inte vad en kroppsbesiktning kan ha gett.

Det vet vi!

Om det hade funnits DNA eller spår från andra personer som hade polisen hämtat in dessa personer och häktad dem.
2015-08-25, 13:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Aha, det förklarar varför något beslut inte kommit. Hade för mig att det var den 25 augusti därav min undran. Tack för det!

Det var menat att vara den 25, du har rätt i det.
Detta föranleder mig att ställa en fråga, med hänsyn till allt prat om rättssäkerhet osv:

På vilka grunder sitter MGM häktad i natt?
Jag trodde omhäktningar ska ske senast på utsatt datum. Kan man besluta över den misstänktes huvud att skjuta upp det hur som helst?

Antagligen är det väl så att han ändå har fått säga okej till att det tar en dag till, kanske han själv vill det, för att förbereda sig. Men det är lite märkligt att inget av detta har omtalats vare sig i media eller här.
2015-08-25, 13:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Som jag någon gång har även tidigare frågat: kunde det ha varit en kvinna han skyddar?

Än mindre sannolikhet då misstankarna mot henne aldrig ens gällt mord, och där misstanken mot skyddande av brottsling inte ens kom upp till sannolika skäl vid första häktningen.
2015-08-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det vet vi!

Om det hade funnits DNA eller spår från andra personer som hade polisen hämtat in dessa personer och häktad dem.

Sorry, otydlig där. Jag menar kroppsbesiktning av NB och
eventuella skador på honom.
2015-08-25, 13:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det var menat att vara den 25, du har rätt i det.
Detta föranleder mig att ställa en fråga, med hänsyn till allt prat om rättssäkerhet osv:

På vilka grunder sitter MGM häktad i natt?
Jag trodde omhäktningar ska ske senast på utsatt datum. Kan man besluta över den misstänktes huvud att skjuta upp det hur som helst?

Antagligen är det väl så att han ändå har fått säga okej till att det tar en dag till, kanske han själv vill det, för att förbereda sig. Men det är lite märkligt att inget av detta har omtalats vare sig i media eller här.

Jag tror det är som så att häktningsframställan ska in idag, dvs. det datum som tingsrätten angav i beslutet och när den kommer in ska tingsrätten utan dröjsmål hålla häktningsförhandling. Det är i regel samma dag men kan vara dagen efter också.

Vet vi om häktningsframställan kommit in? I så fall är det enligt min mening inga konstigheter. Har den inte kommit in måste detta ha föranletts av ett medgivande från den häktade, såsom du antydde.
2015-08-25, 13:16
Avslutad
Citat:
AJ gav polisen full tillträdesrätt till mark och byggnader tämligen omgående.

Är det så?
Är du helt säker på det?
Oavsett vad han A.J säger muntligt, är det nog så
att en fullmakt måste skrivas under etc åklagare osv
Måste finnas starka själ till att varje fastighet genomsöks?
Det är förstås lite uppseendeväckande om A.J fastigheter
luskammas dag ett eller två i söket, troligen behöver
det finnas starka skäl + en skriftlig order "upp i från".
Att han säger att dom får tillgång och sedan reser bort
låter som bli bjuden på sur grädde i kaffet.
Men du vet alltså detta för att du är nära bekant
med dom?
Eller har du läst i någon tidning? Intervju med A.J?
Att hitta tillhörigheter till Offret gjorde man även
med Helena Andersson fallet där även A.J är med i
utredningen, visste du det?
Märkligt öde eller hur?
2015-08-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit

Nu tror jag inte alls på det, men nog fan
skulle det vända upp och ner på allt.
2015-08-25, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Är det så?
Är du helt säker på det?
Oavsett vad han A.J säger muntligt, är det nog så
att en fullmakt måste skrivas under etc åklagare osv
Måste finnas starka själ till att varje fastighet genomsöks?
Det är förstås lite uppseendeväckande om A.J fastigheter
luskammas dag ett eller två i söket, troligen behöver
det finnas starka skäl + en skriftlig order "upp i från".
Att han säger att dom får tillgång och sedan reser bort
låter som bli bjuden på sur grädde i kaffet.
Men du vet alltså detta för att du är nära bekant
med dom?
Eller har du läst i någon tidning? Intervju med A.J?
Att hitta tillhörigheter till Offret gjorde man även
med Helena Andersson fallet där även A.J är med i
utredningen, visste du det?
Märkligt öde eller hur?

Polisen behöver inte någons tillåtelse att bryta sig in i fastigheter eller ladugårdar om de befarar att en person är avliden eller skadad så att den själv inte kan påkalla hjälp.
2015-08-25, 13:29
Medlem
Beviskravet för bifall till åtalet kan formuleras så att utredningen med sådan styrka måste utesluta alternativa händelseförlopp att det är ställt utom rimligt tvivel att NB gjort sig skyldig till brott enligt åtalet.

Blir det åtal kan åtalet bli mord, dråp, vållande till annans död och griftefridbrott.
För brotten mord, dråp och vållande till annans död fordras det konkret bevisning för att fälla den misstänkte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in