2015-08-25, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Det är skrämmande hur många nybörjare som verkar ha gått in med mycket pengar utan att läsa på över huvud taget.

Det är Celenos självsäkra sanningars fel.
Citera
2015-08-25, 09:50
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ja precis som de som låste sina pengar i expansiva teknikföretag 1999 då och tittade på kontot år 2003 då inte ens hälften av pengarna fanns kvar.
Nej slopa svamlet om långsiktigt och köp när det är köpläge som idag och sälj när det gått upp några procent. Köp sedan i nästa svacka.
Det är dumt att förlora för mycket.

Expansiva företag är ju en liten chansning ändå. Stabila företag som hittat sin nich och som lever kvar menar jag. Det jag lärt mig är ändå att behålla istället för att sälja men då har jag sparhorisonten 30 år framåt.
Citera
2015-08-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Controller
Ja det ser bra ut idag. Men om Kina fortsätter nedåt dagarna framöver kommer det nog skaka i Europa igen. Vi får se var vi slutar idag, hittills har vi en 3%+ kvar. Men uppgången tyder på en överreaktion igår helt klart.

Usch då, du kanske ska hålla dig borta från aktiemarknaden. Med dina nerver låter det som att du kan komma att göra många dåliga affärer, men man lär väl sig vid sina misstag. Det är som alltid bara en tidsfråga innan nästa krasch kommer och sådana här dippar är väl positiva genom att visa småsparare att värdet inte bara ökar.
Jag börjar fundera i dem banorna också, men samtidigt vet jag ju att det är den bästa sparformen idag.
Jag inser att den stora blundern jag gjorde var ju att kasta in allt på samma gång. Nu tänker jag börja kasta in pengar månadsvis á 10-15k istället..
Citera
2015-08-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Jag börjar fundera i dem banorna också, men samtidigt vet jag ju att det är den bästa sparformen idag.
Jag inser att den stora blundern jag gjorde var ju att kasta in allt på samma gång. Nu tänker jag börja kasta in pengar månadsvis á 10-15k istället..

Det är ju inte den bästa sparformen om man säljer till 12% förlust
Citera
2015-08-25, 10:03
Medlem
Detta kan vara ett fenomenalt köpläge!
Citera
2015-08-25, 10:05
Medlem
Jag är ny till Börsen..

Har förstått att det är panik lite överallt, åtminstånde har det varit det dem senaste dagarna..

Jag har inte mer kunskap mer än att jag vet vad ett ISK är och att jag har mina pengar på Avanza idag..

Dock inte investerade alls någon stans mer än i en räntefond som jag blev tipsad om, har gått helt okej faktiskt sen jag köpte in...

Men mina pengar kanske gör bättre i ngn fond t.ex. än i en räntefond..

Här kommer den stora frågan..

Vilka fonder ska jag välja?

Avanza har en gratisfond, detta kanske är ett bra alternativ?
Sen mer vet jag inte så mkt om..

Vill ha något som är stabilt men endå finns chans att göra pengar..

Spartid har jag inte tänkt på men kan väl säga så att jag inte kommer behöva pengarna på åtminstånde 10 år..
Citera
2015-08-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mycketpengar
Jag är ny till Börsen..

Har förstått att det är panik lite överallt, åtminstånde har det varit det dem senaste dagarna..

Jag har inte mer kunskap mer än att jag vet vad ett ISK är och att jag har mina pengar på Avanza idag..

Dock inte investerade alls någon stans mer än i en räntefond som jag blev tipsad om, har gått helt okej faktiskt sen jag köpte in...

Men mina pengar kanske gör bättre i ngn fond t.ex. än i en räntefond..

Här kommer den stora frågan..

Vilka fonder ska jag välja?

Avanza har en gratisfond, detta kanske är ett bra alternativ?
Sen mer vet jag inte så mkt om..

Vill ha något som är stabilt men endå finns chans att göra pengar..

Spartid har jag inte tänkt på men kan väl säga så att jag inte kommer behöva pengarna på åtminstånde 10 år..

Avanza Zero
SPP Aktiefond USA
SPP Aktiefond Europa

Du kan även köpa ett investmentbolag som tex... Lundbergsföretagen, Investor, Kinnevik, Latour etc..
Citera
2015-08-25, 10:09
Medlem
BroderRofvs avatar
Verkar som om Europa kan återhämta sig något efter igår.
Citera
2015-08-25, 10:09
Medlem
Folk är aldeles för positiva för att det skulle vara ett bra läga att gå in nu. Först när folk på allvar tror att det blir dåliga tider bör man gå in och då ar det som motströms-simmare Kina man skall gå in i (såklart). Jag tippar på mycket mer ras. Start imorgon...

Citera
2015-08-25, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa

Ditt misstag var att du sålde igår, påverkad av rädsla.

Om du blir nervös för att ditt konto visar röda siffror bör du inte handla med aktier. Du kommer garanterat påverkas av känslor och göra dåliga beslut.
Citera
2015-08-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Folk är aldeles för positiva för att det skulle vara ett bra läga att gå in nu. Först när folk på allvar tror att det blir dåliga tider bör man gå in och då ar det som motströms-simmare Kina man skall gå in i (såklart). Jag tippar på mycket mer ras. Start imorgon...

Efter vad jag har sett de senaste månaderna från Kinas så kallade "börs" är det svårt att tro om det är ett dåligt skämt. Förbjudet att sälja sina aktier? Handelstoppa varje bolag? Tvinga institutioner att stödköpa? Vid ett tillfälle låg indexet upp 145% på mindre än ett år, de är fortfarande upp 70% sedan sommaren 2014..

Om någon skulle vara intresserad av att nå cirkusen går det att göra via denna ETFen
Citera
2015-08-25, 10:29
Medlem
Europas exponering mot Kina:
https://twitter.com/adnanchian/status/636092286812725253/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in