Citat:
Ursprungligen postat av
the saint
En viktig iakttagelse.
Gud vet vilka modifieringar som Sofias berättelse varit föremål för, i efterhand.
T.ex. av Linda Wassberg, Gehlin och inte minst, med benäget bistånd av advokaten Borgström.
Glöm för all del inte Sofia själv.
- 21 augusti 2010 kl. 22.25 SMSade hon om att det var "the police who made up the charges" (översatt från svenska, bör vara allegations).
- Hon har även sagt sig vara överkörd av alla runtikring, men det är oklart när hon sa så.
Poängen är att hon kan ha ändrat sig efteråt. En annan möjlighet är förstås att hon utsatts för påtryckningar eller körts över under fem års tid, men hon kan ha ändrat sig.
Antag att hon ändrade sig. Förhöret med Irmeli och Finnés bedömning resulterade i att ärendet inte betraktades som våldtäkt. Det skulle inte se särskilt trovärdigt ut om hon plötsligt ändrade sig under samma åklagare. Så vad råder Borgström henne? Jo, att det finns möjlighet att ansöka om överprövning och få saken granskad på nytt. Den första versionen är därmed överspelad, och Sofia får inom kort chansen att förhöras på nytt, under en ny åklagare, denna gång med avsikten att anmäla honom och få honom fälld för våldtäkt.
Jag säger inte att det gick till så, bara att det kan ha gått till så. Jag vet inte ens om jag tror på det själv, men hennes nuvarande målsägandebiträde får det i alla fall ansträngt sig att få det att se ut som att Sofia själv anmälde en våldtäkt. Hon har till och med tryckt rätt hårt på det. Är det för att rädda sig själva som Borgström och Fritz skyller på Sofia, att det var hon som stod för anmälan? Även om det inte var så.
Eller så menade Sofia bara att eftersom det föll under allmänt åtal så var det automatiskt polisen som ansvarade för anmälan. Själv berättade hon bara.
Om man går till polisen och "berättar" om något som faller under allmänt åtal, gör man då en anmälan även om ordet "anmälan" inte nämns inledningsvis? Bara ordet "våldtäkt" ...