2015-08-24, 22:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Det tackar vi för!

Sen ser jag att den lede FI, har cementerat sig fast på 1,9%, lite konstigt eftersom det är helt tyst runt Södermalmsmaffian.
Men det där är en perfekt nivå för F!, 2% förlorade för tokvänstern. Det måste ju vara bra.
2015-08-24, 22:16
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det där är en perfekt nivå för F!, 2% förlorade för tokvänstern. Det måste ju vara bra.

Faktum är att om SD till nästa val skulle växa till de riktigt stora siffror som det bitvis spekulerats kring i tråden (alltså typ 40+) så kommer resultaten för de små partierna bli ruggigt viktiga. Tänk om tex FI och två till partier går bort sig på 3%, och så 1% på övriga. Då kan det räcka med 44-45% för majoritet. Med FI, V, MP, C, FP, och KD runt "strecket" kan stödröstandet i valet 2018 bli ett spelteoretiskt mecka.
2015-08-24, 22:17
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:

Du tror inte dessa genusutbildade södermalmsbor velar mellan att rösta på FI och SD?

Nej du har ju helt rätt. Slutar folk att rösta på på den lede kommer V att växa direkt.
2015-08-24, 22:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Faktum är att om SD till nästa val skulle växa till de riktigt stora siffror som det bitvis spekulerats kring i tråden (alltså typ 40+) så kommer resultaten för de små partierna bli ruggigt viktiga. Tänk om tex FI och två till partier går bort sig på 3%, och så 1% på övriga. Då kan det räcka med 44-45% för majoritet. Med FI, V, MP, C, FP, och KD runt "strecket" kan stödröstandet i valet 2018 bli ett spelteoretiskt mecka.
Detta är något jag frossat intensivt i. Så fort ett småparti går under 3% så kommer psykologin in: "'är min röst bortkastad om jag stödröstar på KD".

Ren psykologiskt så är det en milsvid skillnad på 2.9% & 3.0%.
2015-08-24, 22:21
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Om det vore val idag vet jag faktiskt inte vad jag skulle rösta på. Det som dock lockar med SD är ju att de är det enda partiet som faktiskt pratar om vad som är bra/bäst för Sverige och oss som bor här. Oavsett om det gäller EU, NATO, flyktingar osv. Alla andra partier pratar om att vi måste göra än det ena och än det andra, inte för att vi själva ska få det bättre utanför att för vi ju redan har det så bra och då måste dela med oss. Jag gillar fördelningspolitik, från rik till fattig, från stad till landsbygd. Men det ska så att säga ske internt. Vi kan helt enkelt inte ha en frikostig välfärd med bra skola, toppklass på sjukvården, starkt försvar och trygghet på gatorna med dagens politik.

Tack för svaret!

Japp, där har du det. Sd lyssnar på folket och därför ökar de i mätning efter mätning, det är inte svårare än så.
2015-08-24, 22:24
Medlem
atts avatar
Tippar att Novus ger 19,5 i morgon bitti. Jag brukar gissa för lågt, hoppas jag är lika dålig som vanligt!
2015-08-24, 22:26
Medlem
Katthults avatar
Citat:

Ren psykologiskt så är det en milsvid skillnad på 2.9% & 3.0%.

du menar 3,9% & 4%?
2015-08-24, 22:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Du tror inte dessa genusutbildade södermalmsbor velar mellan att rösta på FI och SD?

Nej du har ju helt rätt. Slutar folk att rösta på på den lede kommer V att växa direkt.
Det vi har lärt oss av den danska valrörelsen är ju att så fort det kommer ett nytt tokvänsterparti (Alternativet) så kannibaliserar det på de tidigare tokvänsterpartierna.

Vänstern förökar sig alltid genom celldelning.
2015-08-24, 22:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katthult
du menar 3,9% & 4%?
Nix. Rent parlamentariskt ja, men rent psykologiskt så är 3% den gräns där folk börjar fundera på stödröstning. Ligger småpartierna lägre så känner man nog att det är för stor risk att en stödröst är bortkastad.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-08-24 kl. 22:30.
2015-08-24, 22:36
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Nix. Rent parlamentariskt ja, men rent psykologiskt så är 3% den gräns där folk börjar fundera på stödröstning. Ligger småpartierna lägre så känner man nog att det är för stor risk att en stödröst är bortkastad.
Är detta något som är bevisat eller en teori från din sida? Jag har svårt att tro att folk faktiskt analyserar så pass mycket kring det att det skulle ha betydelse. Det känns som att det är väldigt få som gör det och då blir det ändå ingen skillnad i resultatet.
2015-08-24, 22:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Är detta något som är bevisat eller en teori från din sida? Jag har svårt att tro att folk faktiskt analyserar så pass mycket kring det att det skulle ha betydelse. Det känns som att det är väldigt få som gör det och då blir det ändå ingen skillnad i resultatet.
En ren teori från min sida. baserad på många års introspektion, både som sosse & sedermera moderat.

Men i samband med att det står & väger mellan olika block så tror jag nog att den genomsnittlige stödröstaren gör en övervägning om huruvida han skall våga lägga rösten på V/F!/KD eller om han skall rösta på moderpartiet istället.

Begreppet Kamrat 4 procent är ju välbekant.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-08-24 kl. 22:46.
2015-08-24, 22:51
Medlem
Tubleross avatar
Imorgon kommer alltså Novus!

Sätter mina slantar på att SD får 20-21%!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in