2015-08-24, 19:08
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupu
Vi lever redan i ett riktigt sinnesrubbat scenario. Vi har bara befunnit oss i det tillräckligt länge för att hinna vänja oss vid det.

Tror du att en svensk från sextiotalet skulle kunna föreställa sig att hans land femtio år senare skulle belöna IS-terrorister med förtur i bostadskön och på arbetsförmedlingen? Det är fullständigt sinnesjukt om du tänker efter, lång mycket mer bisarrt än att ett parti som SD skulle kunna få egen majoritet.
Jag tänker mig ändå att vid det här laget har det gått upp för partiledningarna i 7K vad som är på väg att hända.

Vad skulle man ha vunnit om det slutar med att SD får egen majoritet? Vad skulle man ha uppnått, förutom ett till stora delar förstört Sverige?

Är förhoppningen hos nymoderaterna att komma tillbaka efter en mandatperiod och på allvar införa sin vedervärdiga nyliberalism? Det kommer att bli en lång och mödosam uppförsbacke.

Tror vänstern att deras normkritiska och rotlösa idealsamhälle kan införas trots att dom förmodligen är för evigt dömda till att vara i minoritet?

Om dom är såpass rubbade förstår jag inte hur dom lyckas ta sig till jobbet om morgnarna, än mindre hur dom lyckas upprätthålla (nåja) ett samhälle, eller ens klarar att skita själva.
2015-08-24, 19:09
Medlem
Man spekulerar om gränsen till inflytande för SD ligger vid 20, 30, 40, eller 51 %.
Tror att både S och M redan nått ett lågvattenmärke, där partiledarbyte börjar diskuteras.
Efter att någon lyft frågan brukar det sedan gå fort till handling.
För Löfvens del skulle det inte förvåna om han själv kastade in handduken.
Med nya partiledare för S och (eller) M kan man vänta en helt annan syn på SD.
2015-08-24, 19:10
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupu
Vi lever redan i ett riktigt sinnesrubbat scenario. Vi har bara befunnit oss i det tillräckligt länge för att hinna vänja oss vid det.

Tror du att en svensk från sextiotalet skulle kunna föreställa sig att hans land femtio år senare skulle belöna IS-terrorister med förtur i bostadskön och på arbetsförmedlingen? Det är fullständigt sinnesjukt om du tänker efter, lång mycket mer bisarrt än att ett parti som SD skulle kunna få egen majoritet.

SD betraktar jag som sosse på 1960-talet eller moderater på 1970-talet. Finns inget land i världen eller historien som liknar Sverige 2015. Den politiska debatten bland folk i allmänhet kretsar enbart om SD. Kommer absolut fortsätta upp ett bra tag till.
2015-08-24, 19:33
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Sifo ringde och undrade vem jag röstade på 2014 och ska rösta på.
Hade inga problem med att berätta att jag är SDare, men blev besviken över att följdfrågorna uteblev och fokus lades på en massa annat trams.

Kan du utveckla vad du menar med "trams"?
2015-08-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Räcker inte med ny partiledare,hela partiledningen måste bytas ut.
Man har målat in sig så effektivt i hörnet att även om både M och S byter partiledare nu så kommer det bara att dämpa fallet ,inte att stoppa det.

Till slut blir man tvungna att lyssna på befolkningen ,men misstänker att några småpartier måste åka ut först.

Håller med dig. Att byta partiledare är som att tvätta bilen, inte reparera den. Ett stort skikt måste bytas ut i respektive parti. Vem ska göra det? Hur ska det komma till stånd? GP gjorde sig av med allt som hette kvalitet när han satt som partiledare. Kvar finns ingenting. FR gjorde samma sak. Kvar finns ingenting. Finn Bengtsson försökte ifrågasätta DÖ men fick truten igentäppt. Jag kan inte se något parti nyktra till på egen hand. En sak är om medlemmarna gör "revolution" på sina partistämmor och röstar in någon lokalpolitiker som inte är nerskitad av det som pågått, men jag har svårt att se det hända.

DÖ tycker jag bevisar att ingenting är viktigare än fortsatt massinvandring och så lär det nog förbli. Spänn fast säkerhetsbältet och ha armar och ben i vagnen under hela resan, nu kör vi.
2015-08-24, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Kan du utveckla vad du menar med "trams"?

Inga politiska frågor. Förutom de första som handlade om hur jag röstat och ska/skulle rösta om det var val idag.
Men mycket ingående frågor om de nya sedlarna och mynten som kommer. Varför de kommer, när, hur, var, varför de ser ut som de gör, osv. osv.
2015-08-24, 20:37
Medlem
cutlerjrs avatar
https://twitter.com/t_sjostrom/status/635881916525244416

Imorgon är det inte bara lönekontot som uppdateras med nya siffror ;-)

Novus imorgon?
2015-08-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr

Novus imorgon?
Verkar så. Underbart!!
2015-08-24, 20:41
Avslutad
Citat:

Novus imorgon?

Underbara nyheter. Det känns som ett skönt läge att fortsätta mata in bra siffror för SD så att alla tyckare får skämmas. Det blir väl över 20% från Novus va?
2015-08-24, 20:47
Medlem
Arthass avatar
Citat:

Novus imorgon?

Det låter absolut rimligt! Får väl slå till på en gissning på 20.6. Borde lägga sig ungefär där Inizio befinner sig och Novus känns, med sin nya viktningsmetod, som någon man vet var man har. Några procent under Sentio samt Yougov och över alla andra förutom Inizio.

Migrationsverket sänkte ju nyss sin prognos för antal asylsökande till ca 80.000 för några veckor sedan. Varje dag på nyheter intervjuar man från lämmeltåget i Grekland, Ungern m.fl. Alla vill till Tyskland, Norge, Sverige...och såklart ett gäng till Brittiska öarna. Vi kan nog räkna med en ny chock när Mig-verket presenterar de verklige siffrorna för året. Och som vanligt så blir det ett nytt tillskott SD-röster.
Senast redigerad av Arthas 2015-08-24 kl. 20:50.
2015-08-24, 20:56
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Underbara nyheter. Det känns som ett skönt läge att fortsätta mata in bra siffror för SD så att alla tyckare får skämmas. Det blir väl över 20% från Novus va?

Ja 20% är jag säker på att det blir. När yougovmätningen publicerades skrev Sjöström något om att deras (novus) kommande mätning såg dramatisk ut, dock inte lika dramatisk ut som yougovs. Så 20% kan vi nog minst räkna med imorgon.
2015-08-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Sören Holmberg är flitigt anlitad att kommentera inte minst Yougov, han sa det självklara som många kunnat se.
Har du någon länk till detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in