2015-08-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Han kunde valt att säga att han inte vill kommentera, men nu släpper han lite mer info. Jag tolkar det som att man påträffat DNA på kläderna på Lisas kropp men det kanske är fel.

Då tolkar du det helt rätt.
Att man hittat DNA på Lisa´s kläder är 100% säkert.

Man har dessutom FLERA dna-spår vilket enligt mig betyder att man även har på tillhörigheterna samt förmodligen på fyndplats av kropp eller brottsplats av densamma.

Fallet har varit klart ända sedan sekunden man hämtade bröderna.
2015-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, Lisa kan ha skadats i en trafikolycka, men därefter har hon mördats oavsett vad du säger och tror, odiskutabelt, det finns ett obduktionsutlåtande som fastslår att offret har bragts om livet av annan person.

Sjukt oseriöst påstående.

Att börja blanda in nån jävla trafikolycka i detta.

Herregud.
2015-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Fast det ser inte ut att vara någon skymd sikt när man kollar platsen på google. Och vad är oddsen att både LH och NB missar att de kommer krocka med varandra? Inte ens om LH rusar ut snabbt och hör dåligt pga hjälmen på huvudet, samtidigt som litauern kör i äckligt hög fart och är alkoholberusad är det ett särskilt tänkbart scenario. Sen om det skulle vara så borde ju fanskapet åtminstone erkänna skiten bara så allt kan bli överstökat. Som sagt, kan inte handla om så långt straff om allt skulle ha varit en olycka. Hade kanske blivit lite mer än 2 år dock, pga vållande till annans död.

Om GM (bilföraren) körde norrut finns buskar och träd precis framför infarten där Lisas moppe var parkerad!
Buskarna är kanske större idag än på google map, och då blir sikten ännu mera skymd mot infarten.
Har man hjälm på sig hör man dessutom mycket sämre.
Tror att BO blev påkörd när hon sprang efter den omtalade mc-handsken i blåsten.

https://www.google.se/maps/@58.5473642,13.3325233,3a,90y,35.34h,85.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBJkEmq-RpI-Bj8npChmaEQ!2e0!7i13312!8i6656
2015-08-24, 18:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sjukt oseriöst påstående.

Att börja blanda in nån jävla trafikolycka i detta.

Herregud.

Ungefär lika begåvat som att påstå att fallet har varit klart sedan den sekunden som trion hämtades till förhör, tycker du inte?

Vet du att mordet inte föregicks av en trafikolycka? Jag tror inte att det var så det gick till, men det går inte i nuläget att avfärda ett mord i syfte att dölja ett trafikbrott, det är ganska förmätet att göra det tycker jag.
2015-08-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ja, Lisa kan ha skadats i en trafikolycka, men därefter har hon mördats oavsett vad du säger och tror, odiskutabelt, det finns ett obduktionsutlåtande som fastslår att offret har bragts om livet av annan person.

Vet vi att rapporten säger det? (Jag tvivlar inte, bara undrar för det finns ingen sådan info i media vad jag vet).
Som sagt, jag tvivlar inte då polisen sagt på pressträff eller konferens att hon just bragts om livet. Antagligen en rätt enkel sak att se, även som outbildad rättsläkare skulle jag gissa.
2015-08-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ungefär lika begåvat som att påstå att fallet har varit klart sedan den sekunden som trion hämtades till förhör, tycker du inte?

Vet du att mordet inte föregicks av en trafikolycka? Jag tror inte att det var så det gick till, men det går inte i nuläget att avfärda ett mord i syfte att dölja ett trafikbrott, det är ganska förmätet att göra det tycker jag.

Vi vet inte, men en trafikolycka hade lämnat SÅ mycket spår att mord varit uteslutet.
Man hade även letat efter en död/skadad person från första stund, vilket man inte gjorde.
Man gick in i söket i hopp om att hitta Lisa vid liv.
Bortförande var en rätt snabb slutsats också.
2015-08-24, 18:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vet vi att rapporten säger det? (Jag tvivlar inte, bara undrar för det finns ingen sådan info i media vad jag vet).
Som sagt, jag tvivlar inte då polisen sagt på pressträff eller konferens att hon just bragts om livet. Antagligen en rätt enkel sak att se, även som outbildad rättsläkare skulle jag gissa.

Det har varit åklagarens uppfattning sedan han fick ett muntligt utlåtande ifrån rättsläkaren, nu har åklagaren fått det skriftligt, vad fan bråkar du om?
2015-08-24, 18:41
Medlem
Grandiosos avatar
Har själv hela tiden hävdat att detta brott är sexualrelaterat och är helt övertygad om att
det kommer det visa sig vara också när väl allt material i ärendet presenteras omsider.
Strypning alternativt knivvåld har förorsakat offrets död.

Citat:
– Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/

Citat:
Tidigare har det funnits en preliminär obduktionsrapport. Nu är den fullständiga rapporten klar.
– Den styrker vad vi redan trodde oss veta. Därmed är bevisläget ännu bättre, säger åklagaren Lars-Göran Wennerholm
- Vi har flera dna-matchningar. Mannens dna kan knytas till Lisa Holms kropp.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/atal-drojer-i-lisa-holm-fallet

Citat:
Chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att bevisningen mot 35-åringen är stark.
Han anser, redan nu, att det finns bindande bevisning.
– Vi har bland annat fått svar på dna-fynd – det rör sig om fynd av den misstänktes blod på Lisa Holms tillhörigheter.

Vilka tillhörigheter det rör sig om vill han inte säga.
Men han anser att dna-fynden binder 35-åringen vid brottet.

– Jag har begärt förlängd åtalstid till den 22 september, och då räknar jag med att väcka åtal mot honom.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab

"Bindande bevisning", hävdas det alltså. Det är starka papper minsann.

Det kommer sannolikt trots detta att fortsätta malas på i tråden om en annan gärningsman,
vändas och vridas till förbannelse med olika detaljer här, det kommer ältas om planteringar och
annat verklighetsfrånvänt trams, det är ofrånkomligt med tanke på vilka typer vi har här
på forumet, men lyckligtvis brukar domstolar ha mer vett än att fästa avseende vid
bortförklaringsförsök som just planteringar och annat.

Slutligen: Lisa har nog bjudit hård kamp mot sin angripare, därav blodspill från denne,
och det här en typ av mördare som jag gärna såg togs omhand på ett alldeles slutgiltigt vis
och vad det innebär kan nog lätt räknas ut.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-24 kl. 19:12.
2015-08-24, 18:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det har varit åklagarens uppfattning sedan han fick ett muntligt utlåtande ifrån rättsläkaren, nu har åklagaren fått det skriftligt, vad fan bråkar du om?

Dessutom har MGM blivit omhäktad för mord vid ett flertal tillfällen.
2015-08-24, 18:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vi vet inte, men en trafikolycka hade lämnat SÅ mycket spår att mord varit uteslutet.
Man hade även letat efter en död/skadad person från första stund, vilket man inte gjorde.
Man gick in i söket i hopp om att hitta Lisa vid liv.
Bortförande var en rätt snabb slutsats också.

Men förstår du inte vanlig svenska eller är du ifrån en annan planet? Är det omöjligt att mörda ett trafikskadeoffer?

Jag säger det igen, nej, jag tror inte att NB dödade Lisa efter att till exempel ha skadat henne allvarligt i en trafikolycka, dock går det inte att utesluta det med den information som är offentlig i skrivande stund.

Att du och andra förkastar teorin är direkt löjligt, ni har inte belägg för att hypotesen inte kan vara sann.
2015-08-24, 18:43
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Varför tog det så lång tid att få fram en obduktionsrapport? 11 veckor brukar det väl inte ta?
Som jag sa i ett tidigare inlägg, NFC (Nationellt forensiskt centrum) kan inte själva utföra rättsforensiska analyser av alla de slag som finns - i synnerhet rättskemiska - och skickar därför en del sådana utomlands, oftast till Wiesbaden i Tyskland, och då tar det tid.
Detta kan i sig kanske vara ett tecken på att flickan drogats med någon substans som är ganska ovanlig i Sverige?
2015-08-24, 18:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Hur definierar du "gammalt"? Tror du inte att människor duschar eller tvättar kläder...?

Om blodet redan fanns på platsen där hon hittades så fastnar det väl på hennes kläder när hon läggs dit. Det kan ju förklara tidigare yttrande att de hittat spår där NB inte har skäl att vara eller hur det nu uttrycktes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in