2015-08-24, 16:40
Bannlyst
Vad låg de blodigaste dagarna på 2008?
Citera
2015-08-24, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klissster
Nu när börsen faller över hela värden, vad innebär det för oss "vanliga" människor? Hur kommer vi påverkas eller kanske inte alls? Någon som kan förklara för en novis?

Bobubblan spricker och det blir inbördeskrig.
Citera
2015-08-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klissster
Nu när börsen faller över hela värden, vad innebär det för oss "vanliga" människor? Hur kommer vi påverkas eller kanske inte alls? Någon som kan förklara för en novis?

Ifall det vi ser bara är en korrigering händer ingenting för "vanliga" människor och de som köper nu gör en bra affär.
Är istället Kina's ekonomi bedrövlig under ytan, så kommer läget att spridas i hela världen och de som köper nu kan känna sig grundlurade.
Citera
2015-08-24, 16:42
Medlem
Gissar på att det kommer vara fortsatta nedgångar under resten av veckan?
Citera
2015-08-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte ett piss mer än att aktierna blir mer köpvärda, om man köper rätt aktier vill säga.

Det beror väl på, hur djupt kursfallet kommer att bli? Blir det ytterligare väldigt kraftiga nedgångar, kan väl ökande arbetslöshet och sänkt levnadsstandard hota ganska många?
Citera
2015-08-24, 16:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det beror väl på, hur djupt kursfallet kommer att bli? Blir det ytterligare väldigt kraftiga nedgångar, kan väl ökande arbetslöshet och sänkt levnadsstandard hota ganska många?

Nej det tror jag inte alls på. Man ska enligt min skolbok köpa på sådana här dagar. Och ju mer oroligt desto mer ska man köpa.

Sålänge man handlar med kvalitetsaktier är det ingen fara på taket.

Botten är svår att hitta. Det kan lika gärna bli ett hack i kurvan och då ångrar man nog sig att man inte vågade köpa mer när det darrade till.
Citera
2015-08-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det tror jag inte alls på. Man ska enligt min skolbok köpa på sådana här dagar. Och ju mer oroligt desto mer ska man köpa.

Sålänge man handlar med kvalitetsaktier är det ingen fara på taket.

Botten är svår att hitta. Det kan lika gärna bli ett hack i kurvan och då ångrar man nog sig att man inte vågade köpa mer när det darrade till.

Vad är det som inte talar för att det är dags för en till finanskris? Det inträffar i snitt var 8,6:e år. Det är dags nu. Förra gången var det ett par få stateter i USA som orsakade det hela pga subprime. Nu är det hela jävla Kina som brakar loss nedåt. Det om något är en trigger.
Citera
2015-08-24, 16:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14

Har man tagit stora lån och köpt för så kanske man får sämre levnadsstandard om man är tvungen att sälja.

Men ta tele2 som exempel då. Vad har hänt sen igår? Har folk slutat använda mobiltelefoner? Eller vad menar du? Vem har blivit arbetslös för att kursen gick ner?
Citera
2015-08-24, 16:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Vad är det som inte talar för att det är dags för en till finanskris? Det inträffar i snitt var 8,6:e år. Det är dags nu. Förra gången var det ett par få stateter i USA som orsakade det hela pga subprime. Nu är det hela jävla Kina som brakar loss nedåt. Det om något är en trigger.

Det kan det mycket väl bli, men jag tänker inte sälja några aktier pga rädsla för några kriser.

Den som är rädd har inget på börsen att göra. Min filosofi är att kvalitet alltid betalar sig i slutändan och man inte behöver oroa sig allt för mycket med rätt typ av aktie i portföljen.
Citera
2015-08-24, 16:55
Bannlyst
Tror på fortsatt nedgång hela veckan, men även på återhämtning under hösten, tror inte på en större krasch som 2000 och 2007.

Bättre att ligga lång och vänta ut kraschen när den faktiskt kommer än att få panik och sälja bort sig varje gång det finns risk för krasch.
Senast redigerad av vismbr 2015-08-24 kl. 16:57.
Citera
2015-08-24, 16:57
Medlem
P.Gs avatar
Det ser ut att vara köpläge i Apple, även om man gärna hade klivit på vid dagslägsta på $94...

H&M ska ner lite till i min bok, men sen blir det nog till att fylla på där också.

Trevlig måndag minst sagt.
Citera
2015-08-24, 16:57
Medlem
knut_1s avatar
Tror panikförsäljningar är det sämsta vi vanliga Svenssons kan göra. Även om jag själv tror att toppen är nära för denna gång, endera passerad i april eller så kommer den nästa vår, så är det nog ingen dum idé att öka lite när den datoriserade handeln överreagerar. För utdelningsjägaren kanske det är läge att titta lite på Telia exempelvis. Var väl inte igår den låg i strax över 45 kronor direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in