2015-08-24, 14:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hans DNA kan bindas till brottet står det dock:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab
Vilket kan betyda att NB:s blod har hittats på fyndplatsen, och kan vara hur gammalt som helst.
2015-08-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket kan betyda att NB:s blod har hittats på fyndplatsen, och kan vara hur gammalt som helst.

"På Lisas tillhörigheter" - Sluta gripa efter halmstrån nu.
2015-08-24, 14:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Eftersom man nu går ut med att det finns flera DNA-spår (blod bekräftat) känns det som att man i så fall också hade delgivit allmänheten om det fanns spår i form av sperma. DNA-spåren består sannolikt av blod och hår på hennes tillhörighet. Även om detta också skulle återfinnas på Lisas kropp räcker det inte för att binda någon för mord. Brott mot griftefriden går dock sannolikt.
Jag tror inte utredarna går ut med allt i detta läge, märk väl att de sagt sig behöva en månad för att sammanställa allt material och låta försvaret ta del av detta i god tid innan åtal. Polisen har ingen skyldighet att tillfredsställa allmänhetens nyfikenhet. Snart nog får vi läsa Fup och då skulle det förvåna mig stort om det inte finns DNA från litauern på eller i Lisas kropp.
Medlem
Citat:
Med tanke på att de inte går ut med dödsorsaken så tror jag inte de nämner sperma då det kommer förklara dödsorsaken.

Det gör det väl inte? Dödsorsaken kan bara förklaras genom obduktionsrapporten, samt tala starkt för genom att man hittar ett eventuellt mordvapen. Hade man hittat MGMs DNA på ett eventuellt mordvapen hade rubrikerna idag lytt "35-åringens DNA hittat på mordvapnet."
Bannlyst
Jag menar han har väl inte bara dödat henne liksom utan något motiv till det? Har han våldtagit henne så kan hon ju gjort motstånd och då kan han ju haft ihjäl henne.

Vad kan det tänkas för andra motiv bakom dådet? Rån?
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Med tanke på att de inte går ut med dödsorsaken så tror jag inte de nämner sperma då det kommer förklara dödsorsaken.

Ihjälknullad?
2015-08-24, 14:31
Medlem
Citat:

Men hur menar du; på vilket vis skulle förekomst av sperma förklara dödsorsaken?

Edit: tydligen inte bara jag som inte förstod, puck3:a.
Senast redigerad av Rubar 2015-08-24 kl. 14:34.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Hur definierar du "gammalt"? Tror du inte att människor duschar eller tvättar kläder...?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag tror inte utredarna går ut med allt i detta läge, märk väl att de sagt sig behöva en månad för att sammanställa allt material och låta försvaret ta del av detta i god tid innan åtal. Polisen har ingen skyldighet att tillfredsställa allmänhetens nyfikenhet. Snart nog får vi läsa Fup och då skulle det förvåna mig stort om det inte finns DNA från litauern på eller i Lisas kropp.

Vi kanske t.om får ett erkännande imorgon när de nya bevisen läggs fram.
Märk väl "kanske".
Medlem
Citat:
Ja, det var inte oväntat att det skulle komma fram lite mer info just dagen innan ev. omhäktning.
Och att bevisningen mot 35-åringen är STARK gör också att tvivlare bör rannsaka sig själva och svälja sin stolthet!

Varför ska folk rannsaka sig själva för att ha tyckt och tänkt något annat än dig? Forumet är väl just till för fler än en åsikt och tanke? När det inte fanns speciellt mycket information om fallet så får väl folk fundera och spekulera hur mycket de vill. Det är just idag som det kommit fram att man hittat 35-åringens blod på Lisas tillhörigheter. Det var inte känt tidigare.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Är det en gissning att det finns spår på Lisas kropp? Jag har bara läst att DNA kan knytas till kroppen, och det är mer luddigt.
En okvalificerad gissning
2015-08-24, 14:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Om man endast har blodspår från MGM på BOs tillhörigheter och vittnesuppgifter (av sådan typ som hittills utpekats) räcker väl det knappast för att döma någon för mord?
Det lär nog räcka ett bra tag. - Hur ska NB kunna förklara att hans eget blod hamnat på LH:s tillhörigheter? - Skulle någon ha kommit över en skvätt blod från honom och överfört detta till de olika fynden som hittats, eller till LH:s kropp? - Om blodet dessutom härrör från en strid på liv och död, och dödsorsaken sedan kan visas vara att LH slagits ihjäl eller fått motta slag med ett trubbigt föremål, alt. att en kniv varit inblandad; då blir det svårt för NB att presentera ett alternativt händelseförlopp där han själv inte har varit aktivt inblandad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in